Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mästerbyggare 2018/19

Startat av krakfot, 05 juni 2018 kl. 10:41

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

2019 års mästerbyggare är:

av: Betweenbrickwalls


Japp då var det dags för "den stora tävlingen", le grand prix, the master builder of the year, ja

Swebrick Mästerbyggare 2018/19



Temat är att bygga moduverse-baserat på temata "Barn/ungdom"


Beskrivning: bygg fritt på temat barn/ungdom i minifigsskala.

Regler
- Endast 1 bidrag per medlem.
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade (det är tema barn inte modifierat av barn).
- Det är inte tillåtet med printade "custom" bitar eller egentillverkade dekaler/klistermärken.
- Tävlingsbidraget ska vara ett nytt, ej tidigare visat bygge.
- Tillåtna byggstorlekar, (breddxdjup) minst 32x64 studs (1x2 moduverse), max 128x64 studs (4x2 moduverse) (det ska vara hela plattor i.e. 32, 64, 96 el 128). OBS! Väljer man att bygga med vägplatta I framkant skall djuppet utökas till 96 studs. Eventuell väg på vänster sida skall räknas in i de angivna måtten.
- Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 1024*1024) som skall postas i denna tråd senast 23.59 söndagen den 3:e mars 2019. Sedan kör vi omröstning på forumet så att tävlingen är avklarad innan mars (2019) är slut.
- Tävlingen är endast öppen för betalande medlemmar i föreningen Swebrick (du hinner bli medlem innan sista anmälan!)
- Det är OK och uppmuntras att dela med er av byggprocessen fram till det färdiga bygget - starta en WIP tråd för detta ändamål.
- Denna gång är det OK att sprida sin byggutveckling på andra forum - sharing is caring!
- Belysning är OK, både LEGO och 3e part/hemmabygge.
- Ditt bygge ska kunna ansluta till eller ha moduverse-väg I framkant och i vänstra delen av bygget,
- Bygget ska kunna ansluta till tvärgata i högra delen av bygget.
- Bygget ska vara i Minifig-skala.

Det handlar sådeles inte bara om att bygga och fota bäst utan också om att inspirera andra, och ni som röstar ha med detta i er bedömning.

Genom omröstning kommer vi att utse 3 vinnare och vi kommer lotta ut 1 pris också. Vi kommer att dela ut ett pris till "Rookie of the year" - detta pris kan bara ges till en medlem som tidigast blev medlem 1 juli 2017 och som ställer upp i denna tävling.

Priserna är:
1a pris -
2:a pris -
3e pris -

Blir även en utlottning av

pris 6 "Rookie of the year" -



Peter S


Boathill

Kul!

"Bygget ska kunna ansluta till tvärgata i högra delen av bygget." Bara jag som inte riktigt hänger med på vad det betyder? :)

krakfot

#3
Jag tänkte att det vore treligt att försöka bygga ihop alla byggena till en stor stadsbild om de kommer till eventet nästa år. För att enklast kunna göra detta sätter man en tvärgata mellan byggena. För att det inte skall bli två tvärgator brevid varandra så får varje byggare ha med den vänstra (sett framifrån) i sitt bygge så att bygget i högerkant kan anslutas till nästa byggare. Om denna saknar en tvärgata är det lätt att sätta dit en så det blir snyggt.

Här är en bild på hur jag tänkt:
grönt: ert bygge som räknas in i storleken (vägplattorna är frivilliga).
Gult: Valfritt men om ni lägger till detta får detta plussas på på byggets djup (dvs djuppet blir 96 studs).
Rött: tillhör nästa bygge eller läggs till av mig när det skall ställas ut.

blev det tydligare eller värre med förklaringen?

Betweenbrickwalls

Citat från: Boathill skrivet 06 juni 2018 kl. 17:25
Kul!

"Bygget ska kunna ansluta till tvärgata i högra delen av bygget." Bara jag som inte riktigt hänger med på vad det betyder? :)

Jag tycker också att det snurrar i huvudet 🤪 Går det att komplettera reglerna med en visualisering/skiss?
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Ozp

Är det inte lättare att säga att det ska gå att koppla på vägar på framsidan och båda sidorna?

krakfot

Jag tänkte att det kunde vara intressant för byggarna att kunna använda sig av vägen som aktivitetsyta. Och om man vill det så är det vänstra och framkant som man får använda (se skiss). Om man inte vill använda vägkplattor så fixar jag fram vägar för att täcka upp så det ser enhetligt ut.

Joacim

Åh det här verkar intressant!

Peter S

Citat från: krakfot skrivet 07 juni 2018 kl. 08:33
Jag tänkte att det kunde vara intressant för byggarna att kunna använda sig av vägen som aktivitetsyta. Och om man vill det så är det vänstra och framkant som man får använda (se skiss). Om man inte vill använda vägkplattor så fixar jag fram vägar för att täcka upp så det ser enhetligt ut.
Barn och vägar är en mycket dålig kombination, men jag kan sätta bilar på vägarna så blir det mer likt verkliga livet.

Pappa o son trainee city

Hej! Går det bra med ett bygge jag börjat med, men tänkt göra om, då blir det ett helt nytt bygge. Sen undrar jag om det ska lämnas plats för trottoarer, nåt bestämt mått på det?

krakfot

#10
Ja det går bra att bygga om något gammalt, men tank på att du kan avslöja dig själv om man känner ingen ditt tidigare bygge eftersom bidragen skall vara annonyma. Det går bra om trottoarerna går in lite extra så att de blidar en öppen yta om det är det du menar.

Ozp

Citat från: krakfot skrivet 10 september 2018 kl. 08:25
men tank på att du kan avslöja dig själv om man känner ingen ditt tidigare bygge eftersom bidragen skall vara annonyma.

Nu blandar du väl ihop tävlingarna?

Citat från: krakfot skrivet 05 juni 2018 kl. 10:41
- Det är OK och uppmuntras att dela med er av byggprocessen fram till det färdiga bygget - starta en WIP tråd för detta ändamål.
- Denna gång är det OK att sprida sin byggutveckling på andra forum - sharing is caring!

krakfot

glömde visst svara på detta: självklart blandar jag vild mellan tävlingarna...

insurrection

Men det är "city-tema" eller liknande som gäller för bygget eller?

byStfn

Citat från: insurrection skrivet 21 september 2018 kl. 13:08
Men det är "city-tema" eller liknande som gäller för bygget eller?

Det undrar jag med. Jag ville göra något som inte alls har med en väg att göra eller skulle passa i en stad speicifikt..

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.