Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Oleons kungliga slott

Startat av Gideon, 20 mars 2016 kl. 18:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Min tanke var att inkludera en extra rad med små fönster ovanför tredje våningen insprängt i eventuella dekorationer. Skulle det funka?

dalle

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 05 april 2016 kl. 07:10
Citat från: dalle skrivet 05 april 2016 kl. 05:55
Tycker att det börjar bli riktigt bra!
En åsikt, som även Myko tidigare nämnt, är att ha en SweMezza-våning. Förslaget är då att ta bort fönstret ovan balkongen. Känns inklämt. Sen sänka höjden på fönstren på den våningen. Du kan behålla den återhållsamma fönsteröverstycket. Då får du troligen en bättre harmoni och mer som en skolad dåtida arkitekt skulle utforma slottet. Stockholm slott har en sådan våning. Jämför med Town Hall som lider av att ha för hög mot hur bred den är.
Du får naturligtvis vara din egen arkitekt men arkitekturhistoriken i mig vill ge en kommentar till mästerbyggaren.

SweMezza-våning är jag inte bekant med, men jag håller med om att lägre fönster på översta våningen skulle vara snyggare. Om inte annat ser våning två än pampigare ut.

Annars ser det riktigt bra ut!

Mezzaninvåning är ett mer korrekt ord. SweMezza har hämtat en del av namnet från det ordet. Visar en bild på ett rådhus med en mezzaninvåning med lägre fönsterhöjd. Kallas även entresol.

dalle

Citat från: Gideon skrivet 05 april 2016 kl. 08:32
Min tanke var att inkludera en extra rad med små fönster ovanför tredje våningen insprängt i eventuella dekorationer. Skulle det funka?

Allt kan funka.  ;) Om du har tid kan du bygga först så kan jag bedömma.

Gideon

Citat från: dalle skrivet 05 april 2016 kl. 09:02
Citat från: Gideon skrivet 05 april 2016 kl. 08:32
Min tanke var att inkludera en extra rad med små fönster ovanför tredje våningen insprängt i eventuella dekorationer. Skulle det funka?

Allt kan funka.  ;) Om du har tid kan du bygga först så kan jag bedömma.
Ska försöka "skissbygga" lite mer idag och börja laborera med takkanten. (Finns det nåt korrektare ord för det...?)
Proportionerna är viktiga, men till skillnad mot Town Hall så ska man ha i åtanke att detta bara är ett smalt utsnitt av en lååång fasad ;)

dalle

Något i den här stilen.  ;)

Gideon

Jo, det skulle nog kanske vara bättre för proportionerna med lägre fönster på översta våningen. Ska testa lite mer!

AndersI

Citat från: Gideon skrivet 05 april 2016 kl. 00:25Tyvärr AndersI så har jag inte lyssnat så mycket på dig i slutänden

:D Det kanske är det som är modellen - gör inte som jag säger?

Balkongvåningen blev väldigt snygg, och hop-pusslingen av lilja och fönstertak fungerar perfekt, i varje fall estetiskt (akta dig, nu håller jag med dig, kanske ett minus...).

Gideon

Citat från: AndersI skrivet 05 april 2016 kl. 11:34
:D Det kanske är det som är modellen - gör inte som jag säger?

Balkongvåningen blev väldigt snygg, och hop-pusslingen av lilja och fönstertak fungerar perfekt, i varje fall estetiskt (akta dig, nu håller jag med dig, kanske ett minus...).
Hehe nu säger ingenjören i mig att vi har ett för litet statistiskt urval för att kunna dra några slutsatser ;)
Lösningen med "förkortat tak" avbrutet av liljan över dörren blev efter en del labbande det som gav den största känslan av att det hänger ihop tyckte jag, kul att du gillade den också!

Nu funderar jag på hur jag ska runda av fasaden, tänkte först göra en extra rad med små fönster ovanför den tredje raden men det kanske blir lite för stor risk för "höghuskänsla"?
Vore nog bättre med kanske 2 bricks lägre fönster, eller eventuellt 3 bricks?
Hur skulle man i så fall kunna utöka "taket" över balkongen så att det på ett trovärdigt sätt ersätter det centrala fönstret tycker ni?

AndersI

#53
Spånar fritt utan att ha tänkt igenom det så mycket: ta bort 2x3-delen av övervåningens fönster, sänk resten två bricks, och byt ut fönstret över kronan till en oval eller cirkel (Guds öga vakar över vapnet...)

Edit: Snabbt photoshoppat vad jag menar:

Gideon

Intressant teknik, snabbare än att provbygga ;)
Men med fönster som kortas av "uppåt" kanske det går nog så bra att behålla ett "2x2 2x2"-fönster även i mitten?
Skulle man i så fall kanske göra den horisontella linjen tjockare och sen knyta ihop fönstren med en annan tunn linje?

Magnus den store

Blir bara bättre och bättre. Har du provat att inte ha ett fönster ovanför balkongdörren? Du kan låta ornamentet sticka upp lite högre.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 05 april 2016 kl. 16:40
Blir bara bättre och bättre. Har du provat att inte ha ett fönster ovanför balkongdörren? Du kan låta ornamentet sticka upp lite högre.
Nej, jag har inte själv provat det men vi fick ju se ett förslag på det nyss ändå ;)

Håller just nu på med "maxiversionen" eftersom jag redan byggt fullstora fönster på övervåningen och måste bli klar med taket någon gång också, där jag lägger in en liten "mezza"-våning (dvs totalt blir det 4 våningar i det utförandet).
Men blir jag inte helt nöjd med överdelen så siktar jag nog på att göra bara 3 våningar och eventuellt också göra övervåningen något lägre och då ligger mittenfönstret illa till.

Gideon

Har byggt ett utkast till tak nu och än så länge inte gjort några förändringar av tredje våningen.
Planerar också att prova att spränga in en rad med mindre fönster i underkant på tandlisten för att ge intrycket av en mezzaninvåning/entresol där.



Gjorde också ett litet test med att strimla "spill" från klistermärkesark för att göra mer realistiska fönsterrutor. (Sträcker mig ut i purismens luddiga utmarker här, men allt är i alla fall producerat av TLC...).


Anders67

Åhh, vilken inspiration du sprider/delar med dig av. Ser massor av snyggt på taket, bra mix av grått och koppar.

robinnilsson403

Snyggt, men det känns som om något fattas i propotionerna. Med mezzaninvåning blir det förhoppningsvis ännu bättre.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.