[MOC] FÄRDIGA BILDER (längst ner) Övergivet mesoamerikanskt tempel

Startat av drdoddo, 25 juli 2018 kl. 16:47

Föregående ämne - Nästa ämne

drdoddo

Blev sugen på att vara med i summer joust i år igen då mesoamerican-kategorin lockade mig (ffa efter att ha sett Gideons byggen).
Kom på nu när bygget närmar sig sitt slut att jag glömt att posta en WIP-tråd här på forumet. Det bör man väl rimligen göra i början så folk kan komma med input men har fått en del feedback på FB så det här får väl bli mer en "dokumentation av processen".
Började väl för ca 3-4 v sedan men bygget har gått långsamt pga semester som frun och barnen tydligen ville spendera tillsammans med mig, haha! Blir således både mitt största och långsammaste bygge hittills tror jag  :o

Det närmar sig slutet nu när jag äntligen fått tag på de nya ormarna (tack Zilmrud!) så färdiga bilder kommer förhoppningsvis inom kort. Det mäter totalt 64x64 studs.















Gjorde om huvudet på statyn lite för att framhäva ögonen mer efter lite feedback på FB av o0ger.



Ville ha en snottad flod framför bygget och började därför med ett litet vattenfall.







Lite växtlighet med någon form av orkideér längst upp. Har för mig att Full plate gjort någon sådan variant med bambublad åt sidan så cred till honom för inspirationen :)



Lade till lite mer växtlighet vid vattenfallet då det kändes rätt ensamt.



Försökte "lyfta" bygget lite till genom att göra brick-built papegojor. Lite klurigt att få till det men blev hyfsat nöjd till slut.



Å när jag nästan var klar kom jag på att det nog blir snyggare med en moduverse-aktig basplatta så det genererade lite extra pyssel men blir förhoppningsvis bättre i slutändan. Stabiliteten ökade definitivt jmf med vanliga 32x32 baseplates.



Återkommer med färdiga bilder inom kort som sagt :)

Anders67

NIce att du delar med dig, man kan se hur bygget växer fram i bilderna, gillar att det ser uta som om du testar att bygga grovt för att få fram dimensioner först för att sedan detaljera mer och mer. Tror det är ett mycket bra tips för oss alla att ta efter.

drdoddo

Citat från: Anders67 skrivet 25 juli 2018 kl. 17:35
NIce att du delar med dig, man kan se hur bygget växer fram i bilderna, gillar att det ser uta som om du testar att bygga grovt för att få fram dimensioner först för att sedan detaljera mer och mer. Tror det är ett mycket bra tips för oss alla att ta efter.
Tackar! Började först med de mindre statyerna å sedan pelarna. Sen gick jag vidare direkt med floden å lite grov omgivning då jag visste att jag ville ha med det. Insåg ganska snart att d skulle bli svårt att bygga templet med allt sådant "i vägen" varför jag lät det vara och istället gjorde en ny basplatta 32x48 där jag började bygga templet. Sen när det var klart kunde jag börja igen med omgivningen för att sedan bara lyfta på templet. Insåg då att jag behövde bredda bygget med 16 studs för att få plats. Lite pyssligt men samtidigt lärorikt. Hoppas nån får ut nåt att WIP-bilderna i alla fall :)

drdoddo


Anders67

Mycket att kolla på, såg att den nya ormen hittat dit och lite roliga fåglar i palmerna.
Kanske lite för mycket lbg masonry bitar, hade varit helt ok med lite mer vanliga lbg brick eller snot bricks men det är detaljer helheten är fantastisk!

o0ger

Mycket trevlig vegetation och vattnet ser bra ut. Jag tycker att du borde ha brutit av våningsplanen men DBG eller något annat för att få en mer distinkt övergång.

Jag tycker också att det blir lite rörigt när du har valt att ha röda blommor och rött i marken. Kanske skulle ändra markfärgen?

Annars top notch. :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo

Citat från: Anders67 skrivet 27 juli 2018 kl. 18:09
Mycket att kolla på, såg att den nya ormen hittat dit och lite roliga fåglar i palmerna.
Kanske lite för mycket lbg masonry bitar, hade varit helt ok med lite mer vanliga lbg brick eller snot bricks men det är detaljer helheten är fantastisk!
Tackar, tackar! Hade ett gäng masonry bricks så tillgången påverkade säkert lite. Ville dock ha den strukturen så mycket som möjligt för att illustrera att det åldrats, etc. Men förstår dina synpunkter. Tack!

Citat från: o0ger skrivet 27 juli 2018 kl. 19:42
Mycket trevlig vegetation och vattnet ser bra ut. Jag tycker att du borde ha brutit av våningsplanen men DBG eller något annat för att få en mer distinkt övergång.

Jag tycker också att det blir lite rörigt när du har valt att ha röda blommor och rött i marken. Kanske skulle ändra markfärgen?

Annars top notch. :)

Tack för feedbacken! Kan hålla med när man kikar på bilderna att våningsplanen smälter ihop lite för mycket. Ser bättre ut IRL ;) Hur menar du med det röda i marken förresten? Peace!

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo


drdoddo


Gideon

Kul med videor på byggen, man ser ju en del nya detaljer när vinkeln ändras :)
Snyggt med de bruna kedjorna, hade missat dem innan! Ännu en bit på BL wanted list...

drdoddo

Citat från: Gideon skrivet 07 augusti 2018 kl. 00:14
Kul med videor på byggen, man ser ju en del nya detaljer när vinkeln ändras :)
Snyggt med de bruna kedjorna, hade missat dem innan! Ännu en bit på BL wanted list...
Tack man, har blivit lite bättre på att ta en liten video på de flesta av de senaste MOCs jag gjort. Tar ju typ 1 min extra om man redan har allt uppställt för plåtning. Å d e riktigt enkelt att göra den lite mer "proffsig" å sen bara tanka upp på youtube. Kul att du gillade kedjorna 😀!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.