Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

En bit av en medeltidsstad

Startat av Teabox, 28 december 2010 kl. 09:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Edit: Bygget är färdigt. Bilder här

Här är ett verk jag suttit och knåpat med i LDD under december. Jag ser det som en skiss till ett bygge jag hoppas på att kunna bygga den under våren. Först måste jag sortera allt LEGO jag fick under Julen och sen beställa de bitar jag saknar :)

Verket förställer en bit av en medeltidsstad som blivit utskuren. På biten har vi ett litet gatustånd, en tygaffär, en smedja och en krog.

Jag känner mig rätt färdig med skissen i LDD. När jag bygga det i verkligheten skulle jag vilja ha lite mer detaljer här och där, mer folk på gatorna, ersätta "place holder minifigsen" med mer passade minifigs och sätta fast ljuskronan på krogen på ett bättre sätt. I skissen sitter den fast konstigt för det var hur jag först kom på att sätta fast den :)

Bilderna fått antalet färger satt till 256 pga storleksbegränsningar

pacc

Smaskigt,
Sitter med en oöppnad mmv och har funderat lite på sånt här,

Behöver du inte lite mer utsmyckningar typ brickan överst på ena gaveln.
Taket på matståndet kan också bli lite ruffigare med lösa/olika långa plankor.
Sedan finns det ju massor av exempel på tudor-tekniker och vindskivor på de MOC's man ser på flickr, men beställ lite extra delar till det och experimentera
det är ju omöjligt att få till i LDD så chansa lite på svarta tiles, 75 slopes och halvstegsbrickor.

Men helheten är ju det viktigaste så att man har något att sätta detaljer till

de Gothia

riktigt snyggt!!!! får verkligen en visby känsla över det (kommer inte ihåg vad stället heter men det ligger en stor godisbutik där i ett tudorhus), det var det första jag tänkte på! :)


AndersI

Helskönt! Jag blir så sugen på att bygga sånt där, men har lite svårt att komma igång - nu har du gett mig massor med planer och idéer. Tack för det! Synd bara att mina bitar inte kommer att räcka till på långa vägar...

AntonYmer

Grymt snyggt med kullersten.

Får mig att vilja beställa ett par tre tusen 1x1 round plate i jordnära färger. :)

Ferdik

#5
Mycket snyggt! Det ger inger en mysig känsla!  :)

Småkritik: Det "röda" huset tycker jag har för modern look på sitt fönster. Jag tycker även att det är för lite utsmyckat/för lite detaljer och jag saknar slumpvis valda bitar i skiftande färg. Det matchar helt enkelt inte de andra två husen fullt ut.

Det brutna taket känns inte heller så medeltida.

Ta inte för allvarligt på denna kritik, det är snyggt! Men jag är alltid så petig när det gäller hus!  :)

Keep it up!

Ras 74

Grymt snyggt Teabox!
Vill verkligen se detta bygge i LEGO nu. Tycker du fått till detaljerna bra i ditt bygge.
Hade nog bytt ut de 1x1 tiles du lagt på ett par ställen i kullerstenen.
Gillar däremot att du har använt lite blandat med 1x1 round plates och 1x1 plates och massor
av olika färjer på rubbet.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Anders Nolberger

Fantastikt snyggt! Något medeltidsaktigt måste jag försöka mig på nåon gång.


Teabox

Tack för berömmet och förslagen :)

Har nu gått igenom vilka bitar som krävs till bygget och fått ut vilka jag saknar. Nu ska man bara vänta tills jag har pengar till att beställa dem.

de Gothia

Citat från: teabox skrivet 03 januari 2011 kl. 11:13
Tack för berömmet och förslagen :)

Har nu gått igenom vilka bitar som krävs till bygget och fått ut vilka jag saknar. Nu ska man bara vänta tills jag har pengar till att beställa dem.

vart det många som saknades?

Teabox

Bygger kommer kräva mer än 2400 bitar totalt och jag saknar för tillfället 985 stycken (fördelat på 73 olika element).

Alla element utom två kan beställas på Pick-A-Brick för 845 kr. Inte jätte mycket pengar, men jag har annat jag vill köpa denna månaden :P

Vill passa på och tacka Superkalle för hans LDD Manager som varit till stor hjälp när jag tagit fram vilka bitar som behövs :)

Teabox

Jag har gjort om smedjan lite. Den har fått lite mer detaljer samt att jag tagit bort sidofönsterna. Kan hålla med om att sidofönsterna inte var 100% medeltid och så tyckte jag efter en stunds funderade att de var lite för lyxiga för smeden och hans lärling.

Det svåra med att plocka bort fönsterna var att de gav utrymme på sidorna till att ställa in sängarna och lådor i. Jag fick lösa plats problemet med att lyfta upp taket en liten bit.

Ras 74

Ser bra ut Teabox!

Hade varit väldigt roligt att se detta färdigbyggt en dag som sagt.

Skulle kunna vara en idé att föreslå ett sambygge ihop med några andra Swebrickare och få till
ett stort diorama tillsammans. Då finns det ju möjlighet att ställa ut på BrickWorld till nästa år kanske.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Tackar.

Ett medeltida sambygge hade jag också gärna sett. Om inte till BrickWorld, iaf till en Swebrick träff :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.