Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Thunderquack

Startat av Kvarnbacka, 30 januari 2017 kl. 22:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

När jag var liten sändes under en kort period en tecknad TV-serie om en brottsbekämpande, maskerad anka. Serien togs bort från tablån (för att den var "för våldsam"?), men den gjorde ett intryck på mig som fäste sig i minnet. Jag syftar förstås på Darkwing Duck!

Jag försökte ofta återskapa hans anknäbbsformade flygplan i lego, vilket inte var så enkelt med ett begränsat biturval gällande färg och form samt ett barns kunnande (bokstavligen) i avancerade byggtekniker, men med lite fantasi (vilket jag hade - jag var som sagt ett barn) kunde man kanske ana en viss likhet. Nu ser förutsättningarna helt annorlunda ut, inte minst tack vare Friends-temats färgskala, så jag tänkte att tiden är inne att ge det ett nytt försök. Det är dags för AFOL-versionen av Thunderquack!

Än så länge har jag mest pillat med näbbens mungipor och tandraden och testbyggt med de bitar jag har som jag vet finns i rätt färger (dark pink och dark purple). Jag började med ena sidan av näbben och upptäckte när jag byggde en spegelvänd version att det blir för brett, så jag ska göra det några studs smalare innan jag fortsätter framåt.

o0ger

Kul! Jag tittade också på Darkwing Duck och blev sur när den togs bort. Det var under "videovåldets" era. Det ser lovande ut tycker jag!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Kvarnbacka

Dags för en liten uppdatering här, även om det inte har varit så mycket "P" i detta WIP på sistone.

Har fortsatt att provbygga för att få till formerna, samt byggt en stomme för att hålla ihop höger/vänster och över/under (LDD hade säkert varit bra, om jag haft en fungerande dator). Ganska nöjd så långt, men det ska bli mer böj på näbben. Jag lånar lite från Muede i ankbyggartekniken - här ses Sigge (Launchpad i originalet) McKvack.

Muede

Snyggt! Smart att vända på slopen för att få till sigges näbb. Men jag tror det skulle se bättre ut med 1x1 brick med studs åt alla håll och sen sätta 1x1 tiles på de övriga sidorna. Det var så jag gjorde kalle.
/ Muede

Kvarnbacka

#4
Hög tid för en uppdatering!

Nu har jag tagit tag i det här projektet igen efter flytt till nytt legorum (och hus) och bestämt mig för att slutföra det så snart som möjligt. Bitar i rätt färger har beställts och fler är på ingång.

Näbben blev först lite kantig framtill, sen upptäckte jag att kvartscirkelbiten 30565 finns i dark pink och utvecklade en lösning med den och de därtill passade makaron-tilesen 27507.

Det andra stora problemet var cockpiten, där jag först hade tänkt använda en färdig, transparent cockpitbit. Tyvärr blir det då svårt att återskapa färger och former från förlagan, så det fick bli en ny lösning utan "glas".

Sist men inte minst: Ankorna* har "muede-fierats" lite grann (tack för tipset!).  :)

*Eller: ankan och pelikanen

Kvarnbacka

I väntan på mer rosa: cockpit!


Kvarnbacka

#6
De sista bitarna har fallit på plats (nåja, lite pill var det) och min Thunderquack är därmed färdig.

Let's get dangerous!










Nybohov Creation Ltd.

Snyggt, och klatschiga färger!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Joacim

Snyggt och igenkännande!

o0ger

Snyggt! Riktigt bra näbb du har fått till!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo

Snyggt, tunga färger å riktigt skön form på näbben som sagt 😄👍.

Kvarnbacka

Tack ska ni ha! Jag blev riktigt nöjd med näbben till slut. Dark pink är inte den enklaste färgen att hitta användbara bitar i, men makaron-tilesen kom väl till pass, liksom cirka 60-70 1x2 curved slopes.

Sigge ska väl för övrigt egentligen ha pilotbyxor och kängor, men jag tyckte att det var viktigare att få till fötterna så att han blir mer fågellik.

Utöver bildgoogling och youtube-filmer har jag även hämtat inspiration från detta seriealbum, inköpt på en flygplats i Tyskland. Eins, zwei, risiko!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.