Författare Ämne: [WIP] GBC-bro  (läst 2668 gånger)

Utloggad Eigenbrötler

• Betalande medlem 2017
  • *
  • @EddyNordlander på instagram.
  • Antal inlägg: 1 485
SV: [WIP] GBC-bro
« Svar #30 skrivet: 13 december, 2016 Kl:19.58 »
jag kommer att tänka på en sådan här :D

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
  • Antal inlägg: 339
    • torso.me
« Svar #31 skrivet: 18 december, 2016 Kl:21.59 »
jag kommer att tänka på en sådan här :D

Det kan jag förstå, men målet är att bygga det omvända. Bollarna börjar där nere och ska upp i mitten. :D

Har efter många försök lyckats få ihop takstolarna. Fullt av kompromisser, men nu är jag nöjd ändå. Förhoppningsvis håller det. Fortsatte med resten av fronten. Saknar bitarna för att bygga det på riktigt. Jobbar ändå mest på datorn på det här stadiet. Då kan man placera de viktigaste bitarna först och sedan fylla i luckorna. :P

Kritik på utseendet mottages gärna. Själv tycker jag fötterna för de korta sidogallren blev för klumpiga (ska göra ett nytt försök att sänka fronten 1,5 plates för att kunna bygga dessa enklare). På vänster sida tillkommer en inkorg som är minst lika bred som taket. På höger sida fortsätter den svartvita väggen i sned vinkel. Förhoppningsvis blir det då inte alldeles uppenbart att taket inte är tillräckligt brett. ::)

Nu är det nog dags för juluppehåll.

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2018
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 3 745
« Svar #32 skrivet: 19 december, 2016 Kl:23.01 »
Ju mer jag läser om denna modul, desto mer förvirrad blir jag över funktionen. Och det är ju precis så som en bra GBC ska vara!

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #33 skrivet: 20 december, 2016 Kl:12.24 »
Funktionen är enkel. Det är nog bara min förklaring som har lite brister.

Utloggad Nybohov Creation Ltd.

• Betalande medlem 2017
  • *
  • Bäst i text.
  • Antal inlägg: 2 335
« Svar #34 skrivet: 20 december, 2016 Kl:12.58 »
Funktionen är enkel. Det är nog bara min förklaring som har lite brister.
Så talar en uppfinnare!

Min hjärna blir skrynklig när jag försöker förstå, men det har ju redan sagts att det ska vara så:

Ju mer jag läser om denna modul, desto mer förvirrad blir jag över funktionen. Och det är ju precis så som en bra GBC ska vara!
Mina Lego-byggen och inspirationskällor:
https://www.flickr.com/photos/130550182@N05/albums

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #35 skrivet: 15 oktober, 2017 Kl:14.34 »
Nu har entusiasmen för detta projekt återkommit. :)

Byggde en ränna som ska fånga bollarna och leda ut dem ur modulen. Förutom detta har den även uppgiften att bära upp taket och ta emot belastningen som påförs det, särskilt i sidled som gallerväggarna är dåliga på.

Byggde också ihop en del av taket för att känna på stabiliteten och prova att vikningen fungerar som den ska. Taket går att lyfta rakt upp för enkel åtkomst. Även rännan är löstagbar och vikbar för transport, men sitter fast med en enkel spärr.

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2018
  • *
  • Antal inlägg: 773
« Svar #36 skrivet: 15 oktober, 2017 Kl:15.05 »
Hoppas man får se framstegen på lördag!
flickr Swebrick: Klocka  Raket

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #37 skrivet: 15 oktober, 2017 Kl:19.42 »
Jag tar med den.

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #38 skrivet: 09 november, 2017 Kl:00.08 »
Det kanske inte ser ut att ha hänt så mycket sedan senast eller rent av som ett steg tillbaka, men det ligger mycket jobb bakom denna uppdatering.

Det är främst ramen jag jobbat på som håller ihop bygget och ger det stadga. Nu borde det inte behövas några större ombyggnationer längre, så nu har jag beställt bitar och kan börja bygga "på riktigt". Bara framsidan syns på bilden, där det visade sig vara enklast att bygga halva med knopparna på sidan. Det gör inget, för det kommer inte synas. Det behöver bara vara stadigt. Ibland funderar jag på om man borde bygga ramen först och panelerna sedan istället för tvärtom. Nåja, jag fick till slut ihop det utan att behöva höja bygget en plate.

Den andra förändringen är inredningen mellan skjutarna, som ser till att bollar som missar rullar tillbaka till den roterande skivan. Det tog en god stund att få ihop framkanten utan att behöva höja bygget en plate.

Inkorgen är designad. Den kommer i nästa uppdatering, för jag fick slut på 1x2 plates i tan. Det enda som egentligen saknas är den bakre väggen och en del mekanik. Det borde inte vara så svårt att slänga ihop något så att det går att provköra för att se om modulen fungerar.

Utloggad Nextuz

• Global Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 6 231
« Svar #39 skrivet: 09 november, 2017 Kl:11.37 »
Ser en stor uppsamlingsplatta runt om för att ta emot bollar som sprutas ut :P

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #40 skrivet: 09 november, 2017 Kl:19.46 »
Javisst, den har använts flitigt. Fast bara med en boll i taget hittills. ;)

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #41 skrivet: 12 november, 2017 Kl:14.14 »
Hann komma lite bitar till helgen, så nu gick det mesta att bygga i rätt färg. Hoppas det hinner komma fler innan nästa helg.

Inkorgens golv är byggt av liggande 1x2 plates, eftersom det ger dålig studs. Det är viktigt när bollar ska lastas av på taket. Staketbitarna är valda för att de har en läpp i ovankanten som hindrar bollar från att studsa över. Slutligen är inkorgen hög för att bollarna ska träffa den i lägre hastighet. En del av räcket är lätt att plocka bort för att få en GBC-kompatibel inkorg, även om den då delvis är väldigt grund.

Funderar lite på hur man lättast transporterar bygget. Tågregulatorn är ganska bra på att fylla utrymmet under inkorgen. :)

Utloggad Emma

• Betalande medlem 2018
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 1 140
« Svar #42 skrivet: 12 november, 2017 Kl:15.51 »
Estetiskt!

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #43 skrivet: 12 november, 2017 Kl:23.39 »
Tack. Roligt att icke-GBC-byggare anmärker på utseendet. ;D

Har provkört under dagen. M-motorn fick det lite tungt när två fjädrar ska spännas samtidigt, men med en L-motor gick det jämnare. Bollflödet var för lågt, så utrännan fick breddas lite så den blir lättare att träffa (suddigt och ljusgrått på bilden). Det hände också ganska ofta att bollar rullade av sidan av rännan efter att de kommit ut, vilket skulle ge en hel del spill. Byggde ett provisoriskt räcke för att förhindra det och passade på att sätta ett hänge i änden för att bromsa bollarna lite.

I övrigt fanns det inga problem. Ingen antydan för något att fastna någonstans. Hälla i 200 bollar på en gång var inga problem.

Med detta har den kvalat in att delta i Norrköping nästa helg.

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2018
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 3 745
« Svar #44 skrivet: 13 november, 2017 Kl:02.01 »
Och vi som inte kan komma Norrköping för att se den på riktigt, när får vi se filmen?