Författare Ämne: [WIP] GBC-bro  (läst 2681 gånger)

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
  • Antal inlägg: 339
    • torso.me
[WIP] GBC-bro
« skrivet: 28 augusti, 2016 Kl:15.58 »
Jag har precis påbörjat en modul för att kunna transportera bollar mellan bord. Istället för skiss så byggde jag en liten modell för att visa hur den är tänkt att fungera. Det är alltså en liten korg fäst på en bom som förs fram och tillbaka. Bommen i sin tur hänger med snöre i en hög ställning. För att kunna passera behöver inte modulen stoppas, utan man får helt enkelt vänta på rätt tillfälle. Färgen är tänkt att vara rött och vitt.

För att föra bommen fram och tillbaka verkar ett mangelhjul vara lämpligt. Bommen behöver då vara lätt, lagom stadig och ha utstickande bars med 1,5 studs mellanrum. Efter en hel del knåpande byggde jag det som syns på bilden. Ska beställa lite fler 99206 för ett prov i full skala.

Ställningen hade jag tänkt bygga med fackverksbalkar, men misslyckades bygga något som var både snyggt och stadigt. Därför återanvänder jag axeln från förra modulen istället, för den var mycket stadig. Provbyggde så långt bitarna räckte. Med lämpliga substitutioner blev det bara 142 studs, men det känns som att konstruktionen duger. De vekaste punkterna var där jag hade fel bitar. Dessutom finns det ett 2x2 stort hål i mitten för ytterligare förstärkning.

Nästa steg är att räkna ut geometrin.

Utloggad Peter S

• Global Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 2 714
SV: [WIP] GBC-bro
« Svar #1 skrivet: 28 augusti, 2016 Kl:19.45 »
Det blir säkert bra, men jag fattar inget... :P

Utloggad eon

• Betalande medlem 2018
  • *
  • Antal inlägg: 187
« Svar #2 skrivet: 28 augusti, 2016 Kl:20.00 »
Det ser ut som en bra idé.

Med vilken frekvens har du tänkt att ett lass bollar ska flyttas?
Man kanske kan gå förbi under cirka 1/3 av cykeltiden?

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #3 skrivet: 28 augusti, 2016 Kl:20.34 »

Var jag så otydlig? :P

Det ser ut som en bra idé.

Med vilken frekvens har du tänkt att ett lass bollar ska flyttas?
Man kanske kan gå förbi under cirka 1/3 av cykeltiden?

Efter ett snabbt test med stoppur säger jag preliminärt 40 sekunder/cykel.

Utloggad Peter S

• Global Moderator
  • *
« Svar #4 skrivet: 28 augusti, 2016 Kl:22.20 »

Det var tydligen bara jag som inte förstpd. Väntar med spänning på fler bilder...

Utloggad Majkel

• Betalande medlem 2017
  • *
  • Antal inlägg: 1 431
« Svar #5 skrivet: 28 augusti, 2016 Kl:23.00 »

Det var tydligen bara jag som inte förstpd. Väntar med spänning på fler bilder...

::)

Nu när du har fiskat efter en förklaring så behöver ju inte vi andra göra det...  8)

Utloggad Eigenbrötler

• Betalande medlem 2017
  • *
  • @EddyNordlander på instagram.
  • Antal inlägg: 1 485
« Svar #6 skrivet: 28 augusti, 2016 Kl:23.05 »
Ser fram emot detta, och hoppas att jag ser dig ställa upp med några moduler på nästa klossfestival :)

Utloggad Stigge72

• Betalande medlem 2017
  • *
  • Antal inlägg: 5 770
    • Min Flickr
« Svar #7 skrivet: 28 augusti, 2016 Kl:23.09 »
Jag vill också se fler bilder, och ser framförallt fram emot att se hur den fungerar live.

Utloggad Nybohov Creation Ltd.

• Betalande medlem 2017
  • *
  • Bäst i text.
  • Antal inlägg: 2 335
« Svar #8 skrivet: 29 augusti, 2016 Kl:08.28 »

Du är inte ensam Peter S.
Mina Lego-byggen och inspirationskällor:
https://www.flickr.com/photos/130550182@N05/albums

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #9 skrivet: 29 augusti, 2016 Kl:11.05 »
Har beställt bitar, så jag är nog mer otålig än ni. Men ni får vänta tills jag klämt ihop dem också.

Bara B&P-ordern kvar att krångla igenom (eftersom det behövdes lite fler än 200 bitar ::)).

Utloggad Peter S

• Global Moderator
  • *
« Svar #10 skrivet: 29 augusti, 2016 Kl:13.01 »
Tack för att det finns utmaningar på forumet också och inte bara lösningar. Nu får man ju något att klura på själv också. Tror att jag kommit på hur det är tänkt att fungera men har en massa följdfrågor: Kommer snörets längd att kunna anpassas så att bommen hålls vågrät?  Vilken mekanik tömmer korgen (och förhindrar oavsiktlig tömning?) Vad är ett mangelhjul?

Utloggad Myko

• Styrelsen
  • *
  • Global Moderator
  • Antal inlägg: 3 277
« Svar #11 skrivet: 29 augusti, 2016 Kl:13.06 »
Vad händer om någon ivrig Swebrickare glömmer bort den och råkar gå ivägen?

Utloggad torso

• Betalande medlem 2017
  • *
    • torso.me
« Svar #12 skrivet: 29 augusti, 2016 Kl:13.42 »
Tack för att det finns utmaningar på forumet också och inte bara lösningar. Nu får man ju något att klura på själv också. Tror att jag kommit på hur det är tänkt att fungera men har en massa följdfrågor: Kommer snörets längd att kunna anpassas så att bommen hålls vågrät?  Vilken mekanik tömmer korgen (och förhindrar oavsiktlig tömning?) Vad är ett mangelhjul?

Det är bara springa ner i källaren och titta på stenmangeln. Eller denna animation om källaren är för långt bort: http://507movements.com/mm_197.html.

Tänkte fästa snören i båda ändarna av bommen med block och talja emellan. Då blir bommen hyfsat vågrät, men lutningen kommer att variera över cykeln. Den lösningen är självsynkroniserande. Har räknat lite, men kommer nog prova mig fram praktiskt till något som fungerar.

Korgen finns ingen färdig plan för. Beror på bommens lutning och höjd. Och på om det behövs en specifik mottagarstation.

Vad händer om någon ivrig Swebrickare glömmer bort den och råkar gå ivägen?

Då kommer modulen knuffa personen, vänligen men bestämt. :P Om inte sprocketen börjar slira lagom enkelt är det nog bäst att pilla in en 60c01 på rätt ställe.

Utloggad Magnusengstrom

• Betalande medlem 2017
  • *
  • Antal inlägg: 1 014
    • Engströms bricks
« Svar #13 skrivet: 29 augusti, 2016 Kl:13.50 »

Korgen finns ingen färdig plan för. Beror på bommens lutning och höjd. Och på om det behövs en specifik mottagarstation.

Med tanke på mottagarsidan, vad tror du om idén att ta hjälp av besökarna att flytta bollarna.

Sett videos från usa där dom har en stor plan med baseplates och en radiostyrd bil som besökarna kör runt med och har en plog som dem kör bollarna till en modul.

Då behöver bollarna bara släppas från denna modulen, och modulen behöver inte vara så högt över bordet.

Utloggad Peter S

• Global Moderator
  • *
« Svar #14 skrivet: 29 augusti, 2016 Kl:14.22 »
Stenmangel... Önskar att jag hade haft tillgång till någon, men de är sällsynta i Stockholm...