Hjälp med att hitta XXXX Lego biten i LDD (Samlingstråd)

Startat av Skrytsson, 27 augusti 2010 kl. 15:52

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep


Mirandir

Legobloggen: http://legobloggen.com

MartinAberg

#32
Jag har enorma problem att hitta bit , har säkert scrollat förbi den massvis med gånger...

EDIT: Hittade den :D
Den fanns under "skylt"-symbolen

MicroByggare

hej började nyss med LDD och ville också ha LDD manager men det värkar bara finas till PC och jag som MAC user kan då inte använda det eller?

Finns det en MAC version eller går det på nåt annat sätt att använda LDD manager för MAC?   ???
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

o0ger

#34
Citat från: MicroByggare skrivet 12 februari 2013 kl. 22:01
hej började nyss med LDD och ville också ha LDD manager men det värkar bara finas till PC och jag som MAC user kan då inte använda det eller?

Finns det en MAC version eller går det på nåt annat sätt att använda LDD manager för MAC?   ???

Det finns en annan tråd där vi diskuterar LDD Manager.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=3785.15
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MicroByggare

Citat från: MicroByggare skrivet 12 februari 2013 kl. 22:01
hej började nyss med LDD och ville också ha LDD manager men det värkar bara finas till PC och jag som MAC user kan då inte använda det eller?

Finns det en MAC version eller går det på nåt annat sätt att använda LDD manager för MAC?   ???

ok o0ger då postar jag det här istället  :D
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

Pekblom

Finns det något internet bibliotek där man kan lägga sina ritningar med olika lösningar och sno andras? Troligen finns det men var?
Finns LEGOs officiella modeller i LDD?
Just nu skulle jag behöva LDDfilerna på Airport, Heavy-Duty Helicopter, Cargo Plane, och Passenger Plane samt och Airport.
Letar alltså efter olika tub-byggen där man använder 54095 Slope, Curved 8 x 8 x 2 Double och  54091 Slope, Curved 8 x 8 x 2 Inverted Double

Superkalle

Öh, sno? "bli inspirerad av" heter det ;)

Jag kan svara på den första frågan i alla fall: LDD-filer för nästan 3000 officiella LEGO-set finns här: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=41226

Pekblom

Underbart. Där fanns allt. Även nya Horizon Express som jag var nyfiken på.

ByggareDan

Citat från: Superkalle skrivet 17 februari 2013 kl. 14:00
Öh, sno? "bli inspirerad av" heter det ;)

Jag kan svara på den första frågan i alla fall: LDD-filer för nästan 3000 officiella LEGO-set finns här: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=41226

Får också tacka för tipset fanns ju många bra/fina modeller att bygga.

/ByggareDan

Tufs


Stigge72



Superkalle

#43
Mågra av tågdelarna tyvärr finns i andra kategorier än just "rälsen". Anledningen är att LDD är en direkt avspegling av den struktur TLG har internt i sina databaser för klosshantering, och fel i dessa slår då direkt ut mot oss LDD användare. Av alla ca 2700 bitar i LDD, så är det ungefär 5-6% som ligger i "fel" kategori. Ett arbete med att få ordning på detta pågår dock vad jag vet.

Hur komma runt detta då? I de fall bitarna har samma ID som på BrickLink kan du försöka hitta biten på BL, och sedan söka i LDD på det bit-nummret. Så är fallet för ungefär 80% av bitarna i LDD. För resterande 20% behöver du använda typ LDD Manager, som har en mappning av samtliga LDD-bitar till motsvarande BL-ID (det är detta som är det stora jobbet med LDD Manager...att hela tiden hålla koll på och uppdatera länkningen mellan LDD och BL).

Du kan också göra en "custom"-palette med de bitar som du använder mest, så slipper man leta runt så mycket. Bitarna kommer visserligen hamna i samma kategorier som i den "stora" paletten, men det blir i alla fall mycket mindre att bläddra igenom.

(Hur man gör en custom-palette står i Hjälpfilen för LDD Manager).


Stigge72

Citat från: Tufs skrivet 18 februari 2013 kl. 15:13
Det är ju bara de små..
Jag är inte så hemma på tåg, men 4 knoppar diameter tycker jag känns ganska stort.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.