Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Planeringstavla för projekt

Startat av mossarp, 04 oktober 2018 kl. 10:52

Föregående ämne - Nästa ämne

mossarp

Jag håller på att sätta ihop en planeringstvla för våra projekt på jobbet med hjälp av Lego.
Allt är i princip klart för beställning men har svårt att komma på en funktionell design på rubrikerna på veckokolumnerna.
De är 2x7 pluppar och veckorna skall vara roterande så de skall vara lätta att byta.
Eller får det bara bli två st 2x2 tiles med veckosiffror på.

Finns ju inte så mycket att välja på med 1x7 eller 2x7 pluppar...

Emma

Kul idé. Ska du trycka egna tiles med veckonummer?

mossarp

Vet inte om det blir tryck på eller om vi kommer använda...huu...whiteboard pennor.

Jag kommer kapa upp basplattor i 7 pluppar breda plattor som får bli veckodagarna.
Dessa plattor kommer att sitta i glidskenor uppe och nere så att man lätt kan ta bort avklarad vecka i ena änden och lägga till ny vecka i andra.
(Kommer nog ha ett kvartal uppe)

Gjorde en snabb mockup i Excel innan jag beställde bitarna...

Magnus den store

Citat från: mossarp skrivet 05 oktober 2018 kl. 10:37
Vet inte om det blir tryck på eller om vi kommer använda...huu...whiteboard pennor.

Tryck eller gravyr blir snyggast, men etiketter från en märkmaskin (typ Dymo eller Brother) är nog en passande medelväg. Whiteboardpennor ger inte alltid ett läsbart resultat.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Jag skulle satt jumper plates på basplattan, där veckonumret ska vara. Sen satt 1x6 eller 3 st 2x2 ovanpå. Så det blir centrerat.

Eller om ytan räcker på 2x4 skulle jag tagit det och satt jumpers som täcker 3x5 pluppar.

mossarp

Citat från: Emma skrivet 05 oktober 2018 kl. 13:54
Jag skulle satt jumper plates på basplattan, där veckonumret ska vara. Sen satt 1x6 eller 3 st 2x2 ovanpå. Så det blir centrerat.

Eller om ytan räcker på 2x4 skulle jag tagit det och satt jumpers som täcker 3x5 pluppar.

Yep, det är egentligen jumper plates under den som ser ut som 2x3 flat tile men som egentligen skall vara 2x4 flat tile men det var för jobbigt i Excel...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.