Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Messier 87 - Första bilden på ett svart hål

Startat av Godtfred, 28 april 2019 kl. 21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Ett numera klassisk bild. Första avbildningen av ett svart hål. Kalla det för bild eller fotografi kan diskuteras. Teleskopet som användes (Event Horizon) var aningen större än den som Katie Bouman håller i på bilden.


Messier 87 Black Hole
by gonkius, on Flickr

* Valde ut 11 färger att ha i mosaiken: Vit, Svart, Gul, Ljusgul, Bright Light Orange, Orange, Red, Dark Red, Reddish Brown, Dark Orange, Dark Brown.

* Färgreduceringen gjorde jag i Photoshop. Gjorde en egen färgtabell med de 11 färgerna som PS fick använda när den konverterade till indexfärger. Samt lite stretchning före/efter färgreduceringen för att behålla proportionerna på "pixlarna".

* Det här var det klart svåraste bygget att fotografera som jag gjort. Kolsvart men högblankt. Helsvart kroppsstrumpa hade underlättat.

Allt klart flera dagar innan utställningen i Borlänge...

Nextuz

Snuggt :D

Svart hål? Jag tror mer på att vi hittat Mordor :/

BlueBuilder

Riktigt snyggt och tycker du lyckades med fotot! Du hann alltså med detta också utöver ditt ship. Imponerad!!

Godtfred

Tack för det. Jo resultatet i slutet blev ok, efter många försök.

Man kan misstänka att skaparna av ursprungsbilden kanske hade Mordors öga i bakhuvudet när de valde sina färger.

Godtfred

För er som missade "nyheten":

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-togs-varldens-forsta-bild-av-ett-svart-hal

Hade tänkt att sätta en svart disk innerst, men det blev sådär bra.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.