Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] House of Batiatus -Spartacus

Startat av TeamHansson, 20 januari 2019 kl. 22:02

Föregående ämne - Nästa ämne

TeamHansson

Min första MOC jag postar här i forumet, House of Batiatus, eller Batiatus Ludus rättare sagt ifrån TV-serien Spartacus (som Starz producerade).
Älskade TV-serien när den kom och tycker lika mycket om den nu när man ser om den igen.
Har då byggt gladatorernas träningsgård samt den delen av huset där dom äter och balkongen där Batiatus och Lucretia brukar stå och titta på dom.
Huset i sig är ju i serien mycket större, men den delen jag har byggt är den spelscenen dom byggde på riktigt när dom spelade in serien (resten av huset var dataanimerat) minus dom små husen där vissa gladiatorer fick bo ibland. Att den delen inte finns med är för att jag byggt mitt bygge som en stop-motionscen då det är stop-motion jag skall ha det till.
Detta har även gjort att jag tagit bort det extrarum som låg precis där muren slutade, då det inte behövs för min del samt skulle ramla utanför moduverseplattan.
Har även med några av karaktärerna som Spartacus, Crixus, Batiatus, Lucretia och Oenomaus.
Högre upplösning på bilder - https://www.flickr.com/gp/151082793@N07/27zV16

mortil

Som jag skrev på FB.. Jag älskart. .

Helt fantastiskt, man känner igen sig direkt.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

TeamHansson

Citat från: mortil skrivet 20 januari 2019 kl. 22:12
Som jag skrev på FB.. Jag älskart. .

Helt fantastiskt, man känner igen sig direkt.

Stort tack igen, blir glad av att höra dig säga det =)
Är det bygget jag helst har velat göra och ha sedan jag blev en AFOL. Drog mig ju rätt länge att göra det
men är glad att det blev av.

Gideon

Kul att du fått till det bygge som du funderat på ett tag :)
Det bästa tycker jag är hur du lyfter fram de olika karaktärerna med snygga närbilder.

Du har inte funderat på att börja bygga för Kaliphlin i Guilds of Historica du också...? ;)

TeamHansson

Citat från: Gideon skrivet 20 januari 2019 kl. 22:45
Kul att du fått till det bygge som du funderat på ett tag :)
Det bästa tycker jag är hur du lyfter fram de olika karaktärerna med snygga närbilder.

Du har inte funderat på att börja bygga för Kaliphlin i Guilds of Historica du också...? ;)

Tack så mycket.
Tankarna har väl snurrat lite kring GoH men efter att jag kom fram mot slutet av det här
bygget så kom filmningstankarna till att göra mer Spartacus och Romariketvideor än bara
stop-motionfighter med gladiatorer. Så det blir mer romarrikesbygge för mig framöver nu
så tyvärr får jag nog inte möjlighet till GoH ;/

Gideon

Citat från: TeamHansson skrivet 20 januari 2019 kl. 23:05
Citat från: Gideon skrivet 20 januari 2019 kl. 22:45
Kul att du fått till det bygge som du funderat på ett tag :)
Det bästa tycker jag är hur du lyfter fram de olika karaktärerna med snygga närbilder.

Du har inte funderat på att börja bygga för Kaliphlin i Guilds of Historica du också...? ;)

Tack så mycket.
Tankarna har väl snurrat lite kring GoH men efter att jag kom fram mot slutet av det här
bygget så kom filmningstankarna till att göra mer Spartacus och Romariketvideor än bara
stop-motionfighter med gladiatorer. Så det blir mer romarrikesbygge för mig framöver nu
så tyvärr får jag nog inte möjlighet till GoH ;/
Finns alldeles för mycket att bygga ;)

Men du är givetvis alltid välkommen att nyttja erfarenheterna hos andra tan-byggare om du vill ha tips eller feedback, och jag ser fram emot att inspireras av dina romarbyggen också eftersom jag har haft en hel del influenser redan i mitt Kaliphlin-byggande (t ex romerska gator).

TeamHansson

Citat från: Gideon skrivet 20 januari 2019 kl. 23:28
Citat från: TeamHansson skrivet 20 januari 2019 kl. 23:05
Citat från: Gideon skrivet 20 januari 2019 kl. 22:45
Kul att du fått till det bygge som du funderat på ett tag :)
Det bästa tycker jag är hur du lyfter fram de olika karaktärerna med snygga närbilder.

Du har inte funderat på att börja bygga för Kaliphlin i Guilds of Historica du också...? ;)

Tack så mycket.
Tankarna har väl snurrat lite kring GoH men efter att jag kom fram mot slutet av det här
bygget så kom filmningstankarna till att göra mer Spartacus och Romariketvideor än bara
stop-motionfighter med gladiatorer. Så det blir mer romarrikesbygge för mig framöver nu
så tyvärr får jag nog inte möjlighet till GoH ;/
Finns alldeles för mycket att bygga ;)

Men du är givetvis alltid välkommen att nyttja erfarenheterna hos andra tan-byggare om du vill ha tips eller feedback, och jag ser fram emot att inspireras av dina romarbyggen också eftersom jag har haft en hel del influenser redan i mitt Kaliphlin-byggande (t ex romerska gator).

Oja, finns hur mycket som helst att bygga 😊
Stort tack. Det här är som sagt min första stora MOC jag bygger och är
ju ganska ny i byggande så jag har väldigt mycket att lära så tips, trix och feedback
är till stor glädje.
Ska bli kul att se när dina Kaliphlinbyggen står färdiga 😊

Gideon

#7
Ett generellt tips från en detaljnörd är att jobba lite på detaljnivån, en viss struktur i väggar eller på marken gör mycket för helhetsintrycket tycker jag. T ex kan lite nivåskillader på marken med större eller mindre plates bryta upp "tom plate"-känsla och få den att se lite mer levande ut.
(Edit: Måste kommentera att jag tycker att marken närmast kanten vid de gråa stenarna är precis vad jag pratar om! Även om man inte nödvändigtvis behöver gå så långt som till slopes för att få lite mer liv i marken, lite plates duger långt)

Jag är däremot inte lika stort fan av "mottling" med olika färger, det blir lätt fläckigt då istället. Men vissa färger passar bättre än andra tillsammans, bland annat tycker jag att det passar jättebra att blanda in lite reddish brown bland mörkröda bitar (t ex på ett tak) och detsamma gäller att blanda dark orange och medium dark flesh. Tillsammans med tan är det väl främst dark tan som man brukar blanda i (men kan bli fläckigt om det görs fel) och även medium dark flesh funkar tycker jag.

Här är ett exempel på ett lite äldre bygge i denna färgskala (och med romerska nedsänkta gator med klivstenar :) ), men som jag ser på det nu så tycker jag yttermuren var för fläckigt mottlad med dark tan.
https://www.flickr.com/gp/jonas_wide/HX39A7

TeamHansson

Väldigt bra tips. Det tackar man för 😊

Att jag lämnade marken platt är ett medvetet val då jag byggde denna som en stop-motionscen där det ska pågå många fighter. Där blir varje liten plats höjdskillnad ett halv hel***e att animera samt att rörelserna blir så guppiga att det ser ut som att alla är stupfulla, haha.
Men ställer jag ut den nån gång så ska jag nog slänga på lite extra plates på marken till det. För snyggare blir det verkligen.

Gideon

Citat från: TeamHansson skrivet 21 januari 2019 kl. 09:16
Väldigt bra tips. Det tackar man för 😊

Att jag lämnade marken platt är ett medvetet val då jag byggde denna som en stop-motionscen där det ska pågå många fighter. Där blir varje liten plats höjdskillnad ett halv hel***e att animera samt att rörelserna blir så guppiga att det ser ut som att alla är stupfulla, haha.
Men ställer jag ut den nån gång så ska jag nog slänga på lite extra plates på marken till det. För snyggare blir det verkligen.
Se där! En aspekt som jag inte tänkte på ;)
Men då kan det vara en tanke att jobba mer med färskiftningar trots allt, och även kanske t ex blanda "vanliga plates" med round plates och nån tile här och där även i helt släta ytor för att visuellt bryta upp det repetitiva pluppmönstret.
På samma sätt som jag brukar försöka ha kameravinklar i åtanke när jag planerar mina byggen antar jag också att man kan ha stop-motion-rörelser i åtanke och kanske spara ned på sånt som stör just i de områden där man vet med sig att man ska flytta figurer.
Ser fram emot att se filmerna du jobbar med :D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.