Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hur värderar jag det här?

Startat av mssm, 07 september 2013 kl. 08:01

Föregående ämne - Nästa ämne

mssm

Nu behöver jag lite hjälp, jag har börjat komplettera min samling av set från min barndom.

Så min fråga är, hur värderar jag det här setet?

Ja, jag har läst FAQ om hur jag värderar, men problemet är att det är knappt några till salu. Det finns en hel del under Wanted men endast en till salu.
Price guiden är tom, och det finns en i Australien som säljer ett likadant set. Dock skiljer sig skicket lite mot mitt.

Min är helt komplett, det som saknas är de stora Viking Line-stickers, men min manual är i relativt bra skick i förhållandet till vad som listas på den säljbara. Bitarna är i ganska bra skick.

De här färjorna tycks vara ganska ovanliga och det är ganska god spridning prismässigt på övriga färjor på Bricklink.
Tyvärr var jag dum nog att plocka i sär setet innan jag tog bilden på den.

Nå? Hur värderar jag min färja?


shiftaltcmd

Hade ett liknande problem med ett gammalt tåg. Ingen som hade den till salu och ingen i prisguiden.
Jag la upp tåget på Bricklink (fotade allt), satte ett jättehögt pris. Sen totade jag ihop en text och skickade till alla som hade den på Wanted-listan. Frågade vad de var villiga att betala. Sänkte sen priset och sålde den enligt deras svar. Hade tur och fick betydligt mer pengar på det sättet än vad jag skulle kunnat få via Tradera eller Ebay.

marpe

Citat från: mssm skrivet 07 september 2013 kl. 08:01
Nu behöver jag lite hjälp, jag har börjat komplettera min samling av set från min barndom.

Så min fråga är, hur värderar jag det här setet?
Ursäkta en nyfiken fråga. Varför vill du veta dess värde?
Ur min synvinkel ser det ut så här. Du kompletterar din samling. Du äger färjan. Färdigt. Nästa set.  :)

Varför handlar det om pengar, för dig?  :)

Larry Lars

Citat från: marpe skrivet 07 september 2013 kl. 09:43
Ursäkta en nyfiken fråga. Varför vill du veta dess värde?
Ur min synvinkel ser det ut så här. Du kompletterar din samling. Du äger färjan. Färdigt. Nästa set.  :)

Varför handlar det om pengar, för dig?  :)

Inte heller jag samlar på det sättet, men ser man sin legohobby som en renodlat samlarhobby är det väl inte alls särskilt konstigt att man vill ha en viktig del av samlingen värderad. Titta bara på Antikrundan. En hel TV-serie om folk som vill veta värdet på saker de inte tänker sälja.

Om inte annat, så kan ett väldigt högt värde i förhållande till anskaffningspris göra att man tillåter sig att spendera än mer pengar på nästa "kap".
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

ByggareDan

I vissa avseenden kan det vara bra att ha ett ungefärligt värde vid t.ex försäkringsfrågor eller om nån (mamma  :D ) tycker att man har för mycket (kan man det? ) Lego så kan man klämma till med att värdet är t.ex 15% mer än inköpspriset, liksom för att dölja sin Legoholic.
Nyfikenheten (ex. antikrundan)har ju som Larry Lars påpekat en stor dragningskraft på folk.
Dessutom kan jag tänka mig att om man skulle ha en förteckning med ett ungefärligt värde på sin samling av vad som helst inte bara Lego i detta sammanhang så skulle det helt klart lösa en hel del arvstvister/förenkla för dödsbo.

/ByggareDan

mssm

Citat från: marpe skrivet 07 september 2013 kl. 09:43
Citat från: mssm skrivet 07 september 2013 kl. 08:01
Nu behöver jag lite hjälp, jag har börjat komplettera min samling av set från min barndom.

Så min fråga är, hur värderar jag det här setet?
Ursäkta en nyfiken fråga. Varför vill du veta dess värde?
Ur min synvinkel ser det ut så här. Du kompletterar din samling. Du äger färjan. Färdigt. Nästa set.  :)

Varför handlar det om pengar, för dig?  :)

Haha, ja i första hand handlar det såklart inte om pengar. Jag är inte ett dugg intresserad av att sälja. Dessbättre så fick jag medhåll av två personer ovanför det här inlägget.

Framför allt vill man ju veta vad det egentligen är värt. Det är ju en tillgång, försäkringsmässigt och vetskapen var saker och ting är värda.

Kollar du aldrig av, av det du äger oavsett om det är LEGO eller inte? Det är ju ett sätt att följa marknaden...


marpe

Lite bakgrund till min nyfikna fråga.  :)

Det är skillnad på att värdera barndomsset och övriga set.  :) Mitt eget skabbiga exemplat av Red Indians skulle jag inte vilja byta mot 10 st i mint condition. Jag har inte samma sentimentala inställning till nyinköpta set som Black Pearl , som jag lätt skulle värdera med BL-avg. Min äldste son skulle däremot gråta floder om hans älskade Black Pearl försvann. Barndomsset är svåra att värdera, men jag förstår ändå behovet av att översätta till pengar. Försäkringar osv.

Så hur värderar man då?
* Genom att tänka sig en våg som ska nå jämnvikt? Red Indians i ena vågskålen och tillräckligt mycket sedlar i den andre?
Sedelbunten blir i det fallet otäckt tjock.

Skulle jag byta bort Red Indians mot mitt drömset Taj Mahal?
-Nix.

Om jag fick välja mellan att antingen behålla Red Indians eller min äldste sons Svarta Pärla? Då skulle jag säga hejdå till mitt älskade Red Indians.   :'(

Det var verkligen inte meningen att kidnappa din tråd. Nu vet du varför jag undrar.  :)

mssm

Citat från: marpe skrivet 07 september 2013 kl. 14:08
Lite bakgrund till min nyfikna fråga.  :)

Det är skillnad på att värdera barndomsset och övriga set.  :) Mitt eget skabbiga exemplat av Red Indians skulle jag inte vilja byta mot 10 st i mint condition. Jag har inte samma sentimentala inställning till nyinköpta set som Black Pearl , som jag lätt skulle värdera med BL-avg. Min äldste son skulle däremot gråta floder om hans älskade Black Pearl försvann. Barndomsset är svåra att värdera, men jag förstår ändå behovet av att översätta till pengar. Försäkringar osv.

Så hur värderar man då?
* Genom att tänka sig en våg som ska nå jämnvikt? Red Indians i ena vågskålen och tillräckligt mycket sedlar i den andre?
Sedelbunten blir i det fallet otäckt tjock.

Skulle jag byta bort Red Indians mot mitt drömset Taj Mahal?
-Nix.

Om jag fick välja mellan att antingen behålla Red Indians eller min äldste sons Svarta Pärla? Då skulle jag säga hejdå till mitt älskade Red Indians.   :'(

Det var verkligen inte meningen att kidnappa din tråd. Nu vet du varför jag undrar.  :)


Jag gillar ditt svar och din egna argumentationsförmåga mot dig själv! Haha!

Barndomsset är väl bland det sista man vill sälja, men i vissa särskilda fall kanske man inte har något val. Speciellt om man lyckats värdera sina set någorlunda.

BeardedNerd

Det är både och. Det mesta av mitt barndomslego har ett försumbart värde, men då behöver jag inte heller lockas att sälja det utan kan bevara det till en vacker dag då det kan skänkas till lämplig mottagare. Det enda som är värdefullt är piratlegot och det är i gengäld det jag helst vill behålla.

marpe

#9
Citat från: mssm skrivet 07 september 2013 kl. 17:02
Jag gillar ditt svar och din egna argumentationsförmåga mot dig själv! Haha!
Bra att du noterar det. Just så blir det när intellektet ställer känslorna mot väggen. :)

När jag väger in min äldste sons kärlek till sitt favoritskepp är mitt eget favoritset inte så mycket värt.

Värdet på barndomslego styrs ju av känslor, fram tills att man ev. måste växla in byggsatsen till reda pengar. Då bör intellektet ta över.
Hoppas att du får/har fast mark under fötterna.  :)

Record

Detta kanske är OT, men mitt barndoms lego ca 8kg, är det ekonomiska värdet i mina ögon likvärdigt med absolut 0kr, men minnena av hur jag och min bror byggde med detta och när man fick ett set, detta kan jag rekonstruera i  mitt minne till känslor som är lika med sann eufori.
Även har det gett mig en otroligt bra fingertoppskänsla alla dessa 1000-tals timmar i legohögen, jag kan i dag trots mina dasslock till händer, skruva i mitt jobb på ett sätt jag tror hade tagit långt mycket längre tid att lära sig utan denna skola, och all problemlösning och logiskt tänkande man fått helt gratis från barnsben.

Det som chockar mig mer är hur lego ökar i pris idag på bara nått år, drog för en halvtimme hjärtat i halsen, när jag fick se vad en :o kostar idag, absurt för detta ganska värdelösa set, och det står bara instuvat med en massa andra helt barockt dyra set.

Kort sagt jag kan leva på minnena dom är ovärdeliga, och jag tackar mor och far att dom inte sparade orginakartongerna till dessa set utan lät oss få bita och riva bäst vi ville, det är det bästa man kan få som barn, och nu vill Cissi att grabben skall få hålla på lika med allt lego jag har, men det blir inte lika enkelt :P
Friskt satsat, hälften vunnet..

AndersI

Inget egentligt svar, men Gary Istok ("Lego Historian") säljer ju en DVD med LEGO-historia plus en "försäkringsguide". Tyvärr är Försäkringsguiden inte framme vid 1992 än, även om setet nämns i historiedelen. Men köper man guiden så får man framtida uppdateringar också, så förr eller senare dyker det kanske upp nåt...


The Unofficial Lego Sets/Parts Collectors Guide - http://legocollectorsguide.weebly.com/

mssm

Citat från: Record skrivet 07 september 2013 kl. 18:34
Detta kanske är OT, men mitt barndoms lego ca 8kg, är det ekonomiska värdet i mina ögon likvärdigt med absolut 0kr, men minnena av hur jag och min bror byggde med detta och när man fick ett set, detta kan jag rekonstruera i  mitt minne till känslor som är lika med sann eufori.
Även har det gett mig en otroligt bra fingertoppskänsla alla dessa 1000-tals timmar i legohögen, jag kan i dag trots mina dasslock till händer, skruva i mitt jobb på ett sätt jag tror hade tagit långt mycket längre tid att lära sig utan denna skola, och all problemlösning och logiskt tänkande man fått helt gratis från barnsben.

Det som chockar mig mer är hur lego ökar i pris idag på bara nått år, drog för en halvtimme hjärtat i halsen, när jag fick se vad en :o kostar idag, absurt för detta ganska värdelösa set, och det står bara instuvat med en massa andra helt barockt dyra set.

Kort sagt jag kan leva på minnena dom är ovärdeliga, och jag tackar mor och far att dom inte sparade orginakartongerna till dessa set utan lät oss få bita och riva bäst vi ville, det är det bästa man kan få som barn, och nu vill Cissi att grabben skall få hålla på lika med allt lego jag har, men det blir inte lika enkelt :P

Intressant läsning och jag kan bara instämma. Jag tillhör skaran som byggde otroligt mycket, och mina föräldrar verkar ha sparat allt utom kartongerna här också. Det var mitt allt, de ligger mig varmt om hjärtat. Än idag är det ren och skär terapi att sätta sig ner och bygga. Det är ett otroligt stimulerande sätt att bara sitta ner och plocka. Desto bättre är att min treåriga dotter är mer intresserad av att sitta med mig i köket och bygga än att titta på sina favoritfilmer. Något som får mig att bli varm inombords. En vacker dag kanske pappar plockar fram sin samling med sina set till henne... men tills dess...är det för mig nämnda anledningar. Sortera. Räkna. Komplettera. Värdera. Förvara.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.