Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC Modulhus - Leksaksaffär

Startat av Svartkrut, 07 september 2014 kl. 12:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Svartkrut

Efter att ha lämnat in mitt bidrag till Plast from the past så fick jag ett ryck och använde de sista lediga dagarna av sommaren till att bygga detta modulhus, som består av en leksaksaffär, ett trapphus och två lägenheter. Det saknas några slopes på torntaket och så såg jag att jag hade missat några tiles på bottenvåningen, men i övrigt är det i stort sett klart. Jag blir lite trött på mig själv faktiskt. Jag är rätt nöjd med inredningen, men ännu en gång har jag byggt ett hus vars insida är betydligt intressantare än utsidan och vad är det som folk kommer att se? Jo just det utsidan... Kanske borde bygga om fasaden eller riva hela rasket och göra något annat. Tips tages tacksamt emot.













Anders67

Mycket fint hus, och dess inredning, så kul att se olika rum med olika väggfärger, massor av inredningsdetaljer, det blir kul att se irl i uppsala! Riktigt fint klossat!

Nextuz

Men jädra mig vad snyggt :)

Du kanske får bygga in lite gångjärn på framsida så det kan vikas upp :)
Eller göra typ ett par cut outes :)

tellblom

Snyggt svartkrut, du har verkligen fått till inredningen, gillar den skarp. lilltjejjens sovrum är kanon. är det en garderob man ser i väggen?

Tie Fighter

Snyggt, nu blir jag sugen att bygga på en byggnad jag funderat ett tag på.

BeardedNerd

Riktigt tjusigt! Jag gillar särskilt det svarta trägolvet - är det medvetet valt slitna bitar för texturens skull?

Bra användning av diverse leksakiga grejer i affären.

Det enda jag tycker saknas är en mer varierad fasad, särskilt nedre delen.

Svartkrut

Citat från: Anders67 skrivet 07 september 2014 kl. 13:05
Mycket fint hus, och dess inredning, så kul att se olika rum med olika väggfärger, massor av inredningsdetaljer, det blir kul att se irl i uppsala! Riktigt fint klossat!
Tack! Just det ja, måste ju anmäla mig till Uppsala. Tack för påminnelsen!  ;D
Citat från: Nextuz skrivet 07 september 2014 kl. 14:18
Men jädra mig vad snyggt :)

Du kanske får bygga in lite gångjärn på framsida så det kan vikas upp :)
Eller göra typ ett par cut outes :)
Ja, när jag började tänkte jag att jag skulle ha gångjärn, sedan hamnade jag i byggarbubblan och det bara försvann ur mitt minne. :)
Citat från: tellblom skrivet 07 september 2014 kl. 14:24
Snyggt svartkrut, du har verkligen fått till inredningen, gillar den skarp. lilltjejjens sovrum är kanon. är det en garderob man ser i väggen?
Tack. Ja det är en garderob infälld i väggen.  :)
Citat från: BeardedNerd skrivet 07 september 2014 kl. 14:45
Riktigt tjusigt! Jag gillar särskilt det svarta trägolvet - är det medvetet valt slitna bitar för texturens skull?

Bra användning av diverse leksakiga grejer i affären.

Det enda jag tycker saknas är en mer varierad fasad, särskilt nedre delen.
Från början ville jag bara ha nya fina bitar, men så var det lite ont om svarta tiles i lådan och så hittade jag några gamla slitna och så insåg jag att det blev bättre med lite blandade bitar. Gav mer träkänsla. Superblankt svart gav mer känslan av slipad marmor eller något dylikt. När det gäller fasaden så har jag som sagt inte lagt ner särskilt mycket energi på den. Jag har en tendens att fastna i att bygga inredning. Borde kanske hålla mig till att bygga dockskåp haha.  ;D

Svartkrut

Citat från: Tie Fighter skrivet 07 september 2014 kl. 14:28
Snyggt, nu blir jag sugen att bygga på en byggnad jag funderat ett tag på.
Kul att man kan få inspiration av varandra. Själv har jag blivit inspirerad av ditt projekt och är sugen på att bygga träd och fantasymiljöer.  :)

Odidoma

Riktigt snyggt och väldigt många bra detaljer, jag ser också fram emot att se det i Uppsala!

o0ger

Till att börja med måste jag säga att det är ett jättefint hus och det är inte helt enkelt att ge sig på att bygga ett modulhus. Jag har själv försökt några gånger, men jag brukar ge upp efter ett tag. Svårt att avsluta. Lite för stort för mig och jag tappar inspirationen innan jag blir klar.

Du är väldigt duktig på inredning. Det passade ju dig perfekt när du fick bygga Brixits butik. Där fick du koncentrera dig på inredningen  och slapp tänka på utsidan. Det var riktigt snyggt, precis som det här. Kanske ska du satsa mer på att bygga insidor av hus? Typ dockskåp.

Vad är anledningen till att du vill bygga ett modulhus? Man måste ju inte bygga CC-standard bara för att man vill bygga ett hus? Det här huset kommer ju bara försvinna i mängden på ett City CB och det är ju synd att man aldrig får se insidan. Det kanske skulle passa bättre som fristående, med gångjärn som någon sa?

Hursomhelst. Eftersom du har byggt ett helt hus och vill ha lite tips så har jag eventuellt lite idéer till hur du skulle kunna liva upp utsidan.

- Du har gjort ett väldigt bra skyltfönster tycker jag. Med en fin skylt. Men vad används resten av huset till? Är det någon som bor där? Kanske skulle man kunna göra det lite mer synligt på utsidan. Ett öppet fönster med någon som tittar ut? En balkong med något på? TV-antenn? Vad används dörr nummer två på framsidan till? Varför sitter det en annan sorts markis på den dörren? Kanske borde de ha en gatupratare stående utanför? Har de någon brevlåda? Har någon åkt cykel dit? Borde det inte finnas en papperskorg?

- Titta på bilder av befintliga hus. Kanske kan du hitta några idéer där. Vilken stil är det du är ute efter på ditt hus? Med tanke på fladdermössen så kanske det är gotisk stil? Vad är utmärkande för gotik? Färger? Former?

- Det brukar oftast vara lite utsmyckning runt omkring fönster. Behöver inte vara mycket, men kanske några headlight bricks och lite tiles. Kanske markiser? Blomsterlådor?

- Du har valt att ha en stor insida så du har låtit huset gå hela vägen ut i kanten av plattan på baksidan. Det gör det svårt att lägga till några detaljer på baksidan. Men kanske någon växt som växer på väggen? Kanske har putsen lossnat på nåt ställe? En affisch? I hörnet på baksidan kanske man skulle kunna ha en brandstege? Du vet nödutgång är väl nästan lagkrav nuförtiden.

Detta är lite idéer. Kanske passar nåt av mina tips ditt hus.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anna

Väldigt fint inrett, så mycket liv och rörelse. Spontant skulle jag vilja ha baksidan av fasaden täckt av murgröna eller rosor som klättrar längs fasaden, blir nog snyggt mot det vita i fasaden. Ooger, väldigt bra och konstruktiva förlag.

Illuwatar

Riktigt fint tycker jag - och bonus för moduverse... :)

Jag tycker faktiskt att utsidan är realistisk - många riktiga hus är inte så utsirade som många CC-mocs är. Och inredningen är av högsta klass... bra utbud i leksaksaffären. :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Sollan

Väldigt snyggt hus. Jag gillar den rena lite strikta stilen med lite räfflor och bården som ger liv. Inredningen är ett jättepluss. Den här ser jag fram emot att titta närmare på IRL!

Limpfittz

Kul bygge! Verkligen bra jobbat!
-Time you enjoy wasting is not wasted time-
Instagram: instagram.com/kattstrumpa
Flickr: flic.kr/ps/2Gp9Ck
Reddit: reddit.com/user/Kattstrumpa/submitted/

andreaseldh

Återigen har alla redan formulerat de beröm jag vill ge, men ett litet tips kan jag faktiskt komma med. Bygg som de officiella polistsationerna genom åren, alltså bara en fasad framåt och helt öppet bakåt så man kommer åt att leka/se all inredning!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.