Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stadshustornet / Jönssonligans klocka

Startat av andreaseldh, 04 juli 2015 kl. 19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag har länge funderat på att bygga en enkel klocka, med Mindstorms som tickar fram varje minut. Då kan man koncentrera sig mer på att göra en läcker urtavla, så idag gjorde jag denna ikoniska dito i LDD.

Muede

/ Muede

andreaseldh

#2
Jag fortsätter bygga elektroniskt, nu har jag byggt urverket till klockan jag visat tidigare. Många kugghjul blir det bara för den till synes enkla funktionen att omvandla ett varv på ingångsaxeln till en minut på urtavlan. Renderingen av bilden tog  9 timmar, 16 minuter och 59 sekunder.

andreaseldh

#3
Kan någon snäll administratör flytta inläggen 2863, 2864 och 2869 från Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set) till denna tråd?

Arbetet med klockan fortsätter, jag har gjort fönster på sidorna så man kan se urverket och Mindstormsdelarna. Och Sickan har fått en fotboja så han inte kommer bort.

Majkel

Citat från: andreaseldh skrivet 13 juli 2015 kl. 22:48
Kan någon snäll administratör flytta inläggen 2863, 2864 och 2869 från Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Du kan ju själv kopiera de inläggen och lägga in dom här ;)

Myko

Idag är jag snäll.

MVH Swebrick moderator

andreaseldh


andreaseldh

Vis av andras erfarenheter vid transport har jag bestämt mig för att göra klockan modulär. Kuber om 20 x 20 pluppar och 16 klossar + 2 plattor höga. Det ska ju vara ett torn, så 3 eller 4 kuber måste det nog bli. Bottenkuben kommer ha plats för Mindstormsdatorn, överst är själva urverket. Däremellan en transportsträcka bara för att få tornet tillräckligt högt. Just denna modul är extra modulär, alla sidorna blir identiska. För att åstadkomma detta har jag gjort detta hörn som jag hoppas ska passa i tre kopior av sig själv...

andreaseldh

Jajjamännnsannnnnn!

ByggareDan

Tjusigt klocktorn som du byggt ihop.
Ska bli kul o se den IRL, kanske i Uppsala i November eller på något moinimeet.
Smart att tänka till redan i uppstartsfasen att göra den transportbar!

/ByggareDan

andreaseldh

Citat från: ByggareDan skrivet 16 juli 2015 kl. 19:11
Tjusigt klocktorn som du byggt ihop.
Ska bli kul o se den IRL, kanske i Uppsala i November eller på något moinimeet.
Smart att tänka till redan i uppstartsfasen att göra den transportbar!

/ByggareDan

Tack! Ja, Uppsala i november är ett mål, men jag törs inte lova något. Det är många bitar som måste köpas och jag drar mig i det längsta för att tänka på det ekonomiska.

andreaseldh

Testade hur det ser ut med tre kuber. Nu fattas bara tornspiran från Stockholms stadshus...

SvanteOlof

Första gången jag såg den scenen tyckte jag den var oerhört läskig. Det blir nog ett bra bygge
ordvits: studsmatta = 4186

andreaseldh

Citat från: SvanteOlof skrivet 16 juli 2015 kl. 22:28
Första gången jag såg den scenen tyckte jag den var oerhört läskig. Det blir nog ett bra bygge

Jo, du! När jag var högst uppe i tornet fick jag svindel när jag tittade uppåt mot klockspelet. En POV-Ray-rendering av hela bygget pågår just nu. Jag har gjort en mycket förenklad överdel, blir troligen ombyggd lite till innan jag beställer bitarna.

andreaseldh

Nu blev renderingen klar! Jo, överdelen kommer definitivt justeras litet till...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.