Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC-stad i H0?

Startat av jjform55, 25 oktober 2017 kl. 21:03

Föregående ämne - Nästa ämne

jjform55

Någon mer än jag som bygger stad med 60-talsbitar i skala H0? Just nu så bygger jag om alla husen så jag kan inte presentera bilder riktigt än, men det kommer om någon är intresserad.

Peter S

Spännande! Jag tycker absolut du ska lägga upp bilder sen. HO är väl ingen lätt skala att bygga till? Allt blir så smått.

Joacim

OH skala, blir det skala 1:72 eller så väl? Ja det blir litet...

Jaxne

H0 ("Hå-noll" som det uttalas) är skala 1:87 :)

jjform55

En liten teaser. Har lagt bilden på facebook också.


Edde

Väldigt trevligt, bitarna ser ut att ha bra kvalité också. Är alla från 60-talet eller bara de som främst fanns då (fönster, bilar etc.)?

jjform55

Vanliga standardbitar är oftast tillverkade senare - vissa är inte alls gamla. De äldre från tidigt 60-tal har ju dålig kvalitet på plasten och vrider sig lätt, eller fastnar dåligt. Det mesta är dock köpt begagnat så det finns nog alla åldrar där.

Emma

#7
Kul skala. Tror det skulle bli en fin kontrast mellan gammalt och nytt om du byggde husen i nyare färger också. Tan istället för gult ex. Blir det svårt att bygga mer detaljer i h0-skala? Jag saknar stuprör bland annat.

Gillar att baseplaten har damm på sig. Igenkänning på det från barnaåren!


jjform55

Mer detaljerat än detta blir svårt. Det fanns ju inte så många olika bitar på 60-talet. För mig är det just dessa färger och bitar som har mest legokänsla. Det var sådant jag hade som barn, fast inte bilarna.
Plattan ser renare ut i verkligheten, men jag har köpt den begagnad utan att rengöra den. Det borde jag ha gjort :)

andreaseldh

Denna skala är väl ungefär hälften av Minifig, och ungefär dubbelt av Micropolis. En ganska trevlig skala som man kan bygga mycket detaljrik med moderna bitar. Men precis som du redan sagt, det är ju de klassiska fönstren, träden, lyktstolparna m.m. som ger den rätta 60-talskänslan och då har du gjort ett helt rätt val att inte använda moderna bitar och färger!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.