Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Moth

Startat av o0ger, 29 september 2018 kl. 22:30

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

"Moth - Mal: En nattaktiv fjäril som använder månen för att navigera"


MOTH by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

"Moth - A nocturnal butterfly using the Moon for navigation"

År 2059 utannonserades en tävling av United Space Initiative för att fira hundraårsjubileet av månlandningen. Tävlingen kallades "Månkapplöpningen". Företag runt hela världen uppmanades att bygga sin bästa "Racer" för att tävla i ett spektakulärt race till Månen, där vinnaren skulle få fördelaktiga tomträtter samt tillverkningskontrakt på Månen. Syftet med tävlingen var att lyfta teknologinivån och få fram snabbare transporterDetta skulle bli startskottet för människans kolonisering av Månen och vidare.


MOTH - Back by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr


MOTH - Side by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr


MOTH - Front by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr


MOTH - Front by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

MOTH - Details by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr



Jag har planerat detta bygge i ca 3 år. Jag har testat lite idéer i LDD. Köpt några bitar, men inte riktigt vågat ge mig på det. Men i år bestämde jag mig att det var dags. När jag väl hade beställt alla de där runda panelbitarna så var det liksom inte så mycket att tveka på längre :)

Mitt mål var hela tiden att det skull gå att swoosha med en hand och en bonus skulle vara om det även gick att koppla loss bränsletankarna. Jag lyckades med båda målen. JAg tvingades göra den bärande balken i mitten mycket tjockare än jag hade tänkt mig, men jag är ändå ganska nöjd. Hoppas ni gillar detta bygge!

Cred till John Wallin Liberto som har designat skeppet.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

#1
Väldigt häftigt bygge. Jag gillar färgschemat, men jag får inte ihop hur du gjort linjerna. Hur sitter bränsletankarna fast?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

Supersnyggt, de där färgstripsen är vassa!

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 29 september 2018 kl. 23:00
Väldigt häftigt bygge. Jag gillar färgschemat, men jag får inte ihop hur du gjort linjerna. Hur sitter bränsletankarna fast?

Tack! Antar att du menar den ljusblå linjen? Du kan se närmare på den här bilden hur den är gjord:


SHIPtember 2018 WIP5 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Det är ett klistermärke som sitter på den röda wedgen.

Stommen till själva skeppsdelen är byggd runt två st 40344 som sitter ca 8 studs ifrån varandra. Balken som tankarna sitter på har en profil som är exakt 2x4 studs. Så jag bara skjuter in hela balken och den hålls fast av gravitation+friktion. Man skulle även kunna fästa den med pins eller axlar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 29 september 2018 kl. 23:06
Supersnyggt, de där färgstripsen är vassa!
Tack! Ja, de lyfter ju helheten tycker jag.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo

Riktigt maffigt bygge o0ger! Som vanligt väldigt välgjort hela vägen runt, imponerande.

mortil

Ballt.  gillar starkt att den faktist går att dela på. :)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

o0ger

Citat från: drdoddo skrivet 30 september 2018 kl. 16:18
Riktigt maffigt bygge o0ger! Som vanligt väldigt välgjort hela vägen runt, imponerande.
Tackar!

Citat från: mortil skrivet 30 september 2018 kl. 17:44
Ballt.  gillar starkt att den faktist går att dela på. :)
Tack! Dock inte motoriserad, än? ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Super snyggt! Jag älskar bilden från sidan: Det skriker fart!

mortil


Citat från: mortil skrivet 30 september 2018 kl. 17:44
Ballt.  gillar starkt att den faktist går att dela på. :)
Tack! Dock inte motoriserad, än? ;)
[/quote]

Nänä. De behöver de inte va när det är sådär stiligt
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

lingonfil

Grattis till ett väl utfört Skepp!
Mycket snyggt. Hög swoshbarhetsfaktor, det ser så härligt lätt ut när du hanterar det. Ruggigt snygga linjer du fått till!

jemakrol

Fasen, jag tyckte jag kände igen skeppet!! Jag känner John och måste sett det där tidigare. Vad skoj!! Sjukt snyggt klossat dessutom. John är helt galet duktig och en sak är att se hans verk - har haft förmånen att se honom arbeta med (vi har varit arbetskamrater en gång i tiden). Det är magiskt!


o0ger

Citat från: jemakrol skrivet 17 oktober 2018 kl. 22:22
Fasen, jag tyckte jag kände igen skeppet!! Jag känner John och måste sett det där tidigare. Vad skoj!! Sjukt snyggt klossat dessutom. John är helt galet duktig och en sak är att se hans verk - har haft förmånen att se honom arbeta med (vi har varit arbetskamrater en gång i tiden). Det är magiskt!

Wow! Så häftigt! Jag är så sjukt imponerad över alla de som kan måla på det här sättet. Jag har själv en kompis som målar för Wizards of the Coast.

Du får hälsa John och visa honom mitt bygge :) Tacka honom för den inspiration han ger mig och andra LEGO-byggare.

Faktum är att jag upptäckte hans konst genom att jag såg ett LEGO-bygge av honom :D


Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

jemakrol

Ska visa honom! Vi jobbade på Starbreeze Studios samtidigt för en 15 år sen... och blev kompisar genom gemensamma flygintresset.

jemakrol

"What!!!!!!!!!!! O helvete va bra den blev! Han hajade också den modulära biten!! Hnnng!!! helt galet bra hälsa så gott och stort tack!"

:)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.