Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SHIPtember 2016! - är du med?

Startat av o0ger, 16 augusti 2016 kl. 11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Snart september igen. Dags för SHIPtember 2016!



I september är det dags för en av lego-världens stora årliga utmaningar. SHIPtember! Som drogs igång 2013 av Simon Liu. Det anses av många vara höjdpunkten på LEGO-året.

Vad är SHIPtember? - I korthet går det ut på att bygga ett S.H.I.P. på en månad.

Vad är ett S.H.I.P.? - Ett stort rymdskepp (Seriuosly Huge Investment in Parts). Ska vara minst 100 pluppar långt.

Det finns en massa regler, och man kan vinna troféer och andra utmärkelser. Ni kan läsa om allt här. Man postar WIP-byggen på Flickr. Och senast 1 oktober måste det vara klart, fotat och uppladdat. Kom ihåg att tagga alla era bilder med "SHIPtember" så alla kan följa med i ditt byggande. (Här finns även lite mer tips på taggar)

Vilka ska vara med? Jag tänkte försöka i år igen. I år kommer jag (och flera andra) bygga SHIPs för CB Exodus, men jag tänker att vi ändå kan ha en SHIPtember-tråd för att samla alla Swebrickare som bygger SHIPs

Vill återigen tipsa om denna artikel som handlar om hur man bygger en stabil stomme, vilket är väldigt viktigt när man bygger SHIP.


Basics by Huib Versteeg, on Flickr

Vågar ni? ;)

Glöm inte att lägga in bilden i den här tråden när ni är klara: https://www.flickr.com/groups/the-shipyard/discuss/72157673033287676/
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Mest troligt kommer jag ge mig på det igen, har en idé i skallen för ett skepp till Valkyrisk rymd i Bortom Sol... Om den inte blir en Exodus...
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

jemakrol

Jättefrestad efter att ha sett o0ger's inkägg om det på fejan. Har en idé som jag brinner för, men det är tveksamt om jag hinner eller har råd att skala upp till 100 innan september är slut - men jag tänker försöka! Om inte annat blir det en bra övning inför nästa års :D

Tack för tipset o0ger!

drdoddo

Skönt att du ordnade en tråd o0ger :)
Jag kommer som sagt göra ett försök i alla fall. Eftersom jag är dator-handikappad klarar jag inte av att planera bygget i LDD så det blir nog att testa sig fram. Har nog de flesta bitarna men i alldeles för spridda färger. Måste test-bygga för att få en uppfattning om hur mycket bitar som kommer gå åt...hej igen BL...
Men det kommer bli kul att följa allas byggen. Utgår från att alla WIP-bilder postas i denna tråd tills vidare?

lingonfil

Slå två flugor i en smäll!
http://www.swebrick.se/index.php?topic=10403.0

Jag hade tänkt vara med, men eftersom jag redan har byggt halva skeppet så har jag diskvalificerat mig. Men jag har sista september som deadline ändå.

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 16 augusti 2016 kl. 13:38
Jag hade tänkt vara med, men eftersom jag redan har byggt halva skeppet så har jag diskvalificerat mig. Men jag har sista september som deadline ändå.

Jag tror faktiskt att inte alla deltagare är helt ärliga med hur mycket de redan har byggt innan SHIPtember. Men jag har inga bevis. Bara att vissa skepp är helt galet stora och man får aldrig se några WIP-bilder.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Lite sugen blir man allt, jag har tappat glöden i byggandet just nu så man behöver nog en utmaning för att komma igång igen. Så beroende på vilka utmaningar som finns på EB (eller brist på dem) så kanske det blir ett försök till nystart i Bortom Sol ;)

jemakrol

Citat från: o0ger skrivet 16 augusti 2016 kl. 14:07
Citat från: lingonfil skrivet 16 augusti 2016 kl. 13:38
Jag hade tänkt vara med, men eftersom jag redan har byggt halva skeppet så har jag diskvalificerat mig. Men jag har sista september som deadline ändå.

Jag tror faktiskt att inte alla deltagare är helt ärliga med hur mycket de redan har byggt innan SHIPtember. Men jag har inga bevis. Bara att vissa skepp är helt galet stora och man får aldrig se några WIP-bilder.

Sen ser jag att det finns bilder redan nu... det måste ju vara ett regelbrott bara det, eller? Eller är det projekt som inte är med och tävlar bara?

Wuntin

Citat från: jemakrol skrivet 16 augusti 2016 kl. 14:27
Sen ser jag att det finns bilder redan nu... det måste ju vara ett regelbrott bara det, eller? Eller är det projekt som inte är med och tävlar bara?

Man får börja tidigare om man vill:

Citat från: SHIPtember 2016
Pre-SHIPtember Rule! - Start Aug 1st!
Since a good portion of people are going off to school in September or otherwise disposed, you can start August 1st, as long as you start posting in the WIP thread (this thread) you have one month (till September 1st) to finish.

byStfn

Jag har inget intresse alls för rymdskepp men jag gillar att designa saker och har nu en kul bit jag vill försöka få in i bygget så jag ska försöka bygga något trots bitunderskott i klassiska rymdskeppsfärger (vitt, svart, grått).. PEPPtember!

Myko

Jag ska nog också försöka, men timingen är inte så bra i år för min del.

o0ger

Citat från: byStfn skrivet 16 augusti 2016 kl. 15:21
Jag har inget intresse alls för rymdskepp men jag gillar att designa saker och har nu en kul bit jag vill försöka få in i bygget så jag ska försöka bygga något trots bitunderskott i klassiska rymdskeppsfärger (vitt, svart, grått).. PEPPtember!
Det finns inga rymdskeppsfärger! Go byStfn!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Jag ska ju ändå bygga ett fjärde skepp till exodus, så jag kan ju lika gärna starta i september, även om bitbristen och BL-beställningar kommer leda till ytterligare ett failtember.

Citat från: o0ger skrivet 16 augusti 2016 kl. 15:55
Citat från: byStfn skrivet 16 augusti 2016 kl. 15:21
Jag har inget intresse alls för rymdskepp men jag gillar att designa saker och har nu en kul bit jag vill försöka få in i bygget så jag ska försöka bygga något trots bitunderskott i klassiska rymdskeppsfärger (vitt, svart, grått).. PEPPtember!
Det finns inga rymdskeppsfärger! Go byStfn!

Japp, rymdskepp kommer i alla färger.



Lavender-Freighter-01 by Xccj, on Flickr


7 side by Big Tibo, on Flickr


Hiigaran Battle Fleet by Lego Admiral, on Flickr


muulla by LEGOLIZE IT MAN, on Flickr


SAS "Tennessee" by Ryan, on Flickr


SHIPtember 2015 WIP 35a - Complete by DJ Quest, on Flickr


Juuken Spaceship (01) by F@bz, on Flickr

Spaceship, spaceship, SPACESHIP!!!
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

drdoddo

Nu är första BL-beställningen lagd  :o 
Färgen blir röd så jag vet inte riktigt om den kommer kvala in i Exodus CB, men, men (rött är hyfsat billigt, haha!). Återkommer med WIP-bilder när det närmar sig. Kul att en hel del verkar vara på g i alla fall. Då detta är mitt första SHIP-försök kan det naturligtvis falla platt så det sjunger om det men jag känner mig laddad! Sonen har tyvärr precis fått ta över mitt lego-rum (tydligen behöver alla kidsen eget rum, wtf?) så timingen är kanske inte den bästa för att beställa mer bitar. Men vad ska man med ett vardagsrum till...

byStfn

Citat från: o0ger skrivet 16 augusti 2016 kl. 15:55
Det finns inga rymdskeppsfärger! Go byStfn!

Visste såklart att du (eller någon) skulle svara sådär, men jag har egentligen inte nog med några färger för att bygga något så stort och enhetligt, men jag fick lite inspiration av Magnus den stores inlägg ovan..

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.