Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Klassrum

Startat av jalex, 07 mars 2016 kl. 21:48

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: erik1107 skrivet 07 mars 2016 kl. 22:00
Jag saknar dock en sådan där bordsfast pennvässare med vev framme på katedern, om det är någon annan som vet vad jag menar :)

Ska inte DBG Cheese Slope föreställa en sån?

I övrigt blir man som alltid förstummad av dina byggen. Vill särskilt nämna lärarens väska, gardinerna och filmduken!

dalle

Vackert och säkert byggt och fotat som vanligt.
För mig är möbleringen mer högstadiet för mig. Men vissa detaljer känns igen från yngre årskurser som ex fotbollarna i hörnet som användes varje rast. Men kepsar och dricka på bänkarna vad är det för slapphet. Sådant fick inte finnas i klassrum som jag gick i.

Sollan

Ja, med en snabb blick undrar man varför det ligger ett fotografi av ett klassrum här! Väldigt snyggt!

Illuwatar

Riktigt snyggt med hög igenkännings-faktor...  :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Nybohov Creation Ltd.

Stiligt!

Doften av blåkopiorna sitter kvar.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

T. Bricher

Riktigt snyggt! Som vanligt.

Är det bara jag som saknar "snabbtelefonen" för kommunikation med andra delar av skolan?  :)

erik1107

Citat från: andreaseldh skrivet 08 mars 2016 kl. 01:56
Citat från: erik1107 skrivet 07 mars 2016 kl. 22:00
Jag saknar dock en sådan där bordsfast pennvässare med vev framme på katedern, om det är någon annan som vet vad jag menar :)

Ska inte DBG Cheese Slope föreställa en sån?


Jag funderade på det för jag vet inte riktigt vad den biten ska föreställa annars. Men den typ av pennvässare vi hade var som en rätt stor fyrkantig burk med vev så det stämmer inte riktigt. Jalex kanske dock hade en annan typ av pennvässare i åtanke.


AndersI

Vältklass, som vanligt! När bilden är tillräckligt liten är det omöjligt att skilja det från en bild av verkligheten!

Det som möjligen saknas är att någon gardinstång borde vara krökt, och minst ett fönster skulle ha en rasad persienn i solfjädersform. Och kanske något träd eller lekställning utanför fönstren.

jalex

Tack för alla kommentarer! Roligt! :)

Citat från: lindyhep skrivet 07 mars 2016 kl. 22:34
Usch så snyggt
;)

Pennvässaren satt såklart på katedern.
Jag saknar känslan av öppningsbara bänkar men med tanke på att det startade som en universitetssal så förstår jag att det inte är såna.

Grymt. Igen.

Ja de bänkarna hade jag helt glömt bort!

Citat från: Pehr skrivet 08 mars 2016 kl. 00:02
Väldigt snyggt!
Gillar oh-projektorn!
Och gröna tavlan! Hur har du fått den att se "suddad" ut?

Kanske saknas det lite liv, men det är ju lite större än minifig-skalan, så det är ju förståeligt.

Det är ju rast så alla är ute ur klassrummnet :)

Jag har faktiskt inte gjort något med den gröna tavlan, uttan det blev en sån "utsuddad" effekt när det blänkte i tilesen och kanske för att varje tile sitter en aning oregelbundet.

Citat från: erik1107 skrivet 08 mars 2016 kl. 09:36
Citat från: andreaseldh skrivet 08 mars 2016 kl. 01:56
Citat från: erik1107 skrivet 07 mars 2016 kl. 22:00
Jag saknar dock en sådan där bordsfast pennvässare med vev framme på katedern, om det är någon annan som vet vad jag menar :)

Ska inte DBG Cheese Slope föreställa en sån?


Jag funderade på det för jag vet inte riktigt vad den biten ska föreställa annars. Men den typ av pennvässare vi hade var som en rätt stor fyrkantig burk med vev så det stämmer inte riktigt. Jalex kanske dock hade en annan typ av pennvässare i åtanke.



Ja det var tänkt att det skulle symbolisera en sån pennvässare som vi hade i skolan. Jag hade för mig det var en sån form men kanske mindes fel. En 1x1 plate tyckte jag dock blev för stor.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

jalex

Citat från: Magnus den store skrivet 07 mars 2016 kl. 23:48
Snyggt som alltid men var är bilden som visar bakom kulisserna?

Ja just det! Här kommer den!  :D

Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter


Lordflintstone

Ja  ha, månadens bygge igen?

Tack för bakom kamran bild!

kanske en bild med kaos ungar?

lingonfil

#27
Citat från: jalex skrivet 08 mars 2016 kl. 09:58
Ja det var tänkt att det skulle symbolisera en sån pennvässare som vi hade i skolan. Jag hade för mig det var en sån form men kanske mindes fel. En 1x1 plate tyckte jag dock blev för stor.

Sån här pennvässare är för evigt inpräntad i min sinnebild av hur en pennvässare ser ut.


Utmärkt design för övrigt.
Hmmm. Måste nog skaffa mig en sådan. =)

erik1107

Citat från: jalex skrivet 08 mars 2016 kl. 09:58

Citat från: erik1107 skrivet 08 mars 2016 kl. 09:36
Citat från: andreaseldh skrivet 08 mars 2016 kl. 01:56
Citat från: erik1107 skrivet 07 mars 2016 kl. 22:00
Jag saknar dock en sådan där bordsfast pennvässare med vev framme på katedern, om det är någon annan som vet vad jag menar :)

Ska inte DBG Cheese Slope föreställa en sån?


Jag funderade på det för jag vet inte riktigt vad den biten ska föreställa annars. Men den typ av pennvässare vi hade var som en rätt stor fyrkantig burk med vev så det stämmer inte riktigt. Jalex kanske dock hade en annan typ av pennvässare i åtanke.



Ja det var tänkt att det skulle symbolisera en sån pennvässare som vi hade i skolan. Jag hade för mig det var en sån form men kanske mindes fel. En 1x1 plate tyckte jag dock blev för stor.

Vi hade en sådan här: , så en 4070 kanske kanske hade fungerat som grund för en sådan (fast risken är att den skulle se alldeles för stor ut gissar jag).

Men men, det är en petitess. Diskussionen om pennvässaren visar ju lite att det är svårt att hitta den perfekta representationen i allmänhet eftersom alla har lite olika erfarenheter. Att du ändå lyckats hitta en så representativt uttryck är mycket imponerande.

Stigge72

Mina minnen från skolan (iaf de tidiga åren) om pennvässare är helt klart samma som Lingonfil, utanför skolan är de närmare erik1107.

Nog om pennvässare. Som vanligt oerhört snyggt, och med hög igenkänningsfaktor, och grattis till TBB-posten!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.