Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ashmans Architecture-MOCs

Startat av Ashman, 24 september 2015 kl. 20:42

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Den mörka ryska trappan är min favorit bland de här bilderna! Fattas bara ett blinkande lysrör för verklig stämning (och fotsteg i andra änden av undergången)...

Och jag personligen har ingenting emot fler bilder!

Ashman

Citat från: AndersI skrivet 05 januari 2016 kl. 14:53
Den mörka ryska trappan är min favorit bland de här bilderna! Fattas bara ett blinkande lysrör för verklig stämning (och fotsteg i andra änden av undergången)...

Och jag personligen har ingenting emot fler bilder!

Hade lite svårt att simulera blinkningarna, men jag ska se om jag kan bygga ihop nåt med  mina power functions  :)

Ska posta fler, bara lite att fixa först med storlek, ladda upp, osv  :)

Joacim


Sollan

Bra som vanligt! Fortsätt gärna posta :D


Ashman

Tack så mycket för alla trevliga kommentarer! Här är fler bilder.

Villa la Roche av Le Corbusier och Pierre Jeanneret. Detta är ett dubbelhus och skulle byggt hela, men insåg att tid och bitar inte skulle räckt till. Hade varit snyggare med riktigare fönster istället för svart men hade bara 2, max 3 timmar på mig så fick ta bort alla tidskrävande moment :/




Interiör av Villa la Roche



Aircondiotional love. Legominimalism.




Lite lek med skuggor. Ett tema jag minst sagt snöat in på... Men det är ju så kul, speciellt när man blandar in trappor :)



Kanadensisk kyrka och mitt första runda fönster! Tack swebrickare för alla tips om hur man kan göra. Denna typ tipsades av oOger :)



Så här ser det oftast ut när jag fotar. Har provat grön bakgrund för det blir snyggt bakom vitt när man kör svart/vitt noir. I detta fallet fotade jag dock om i dagsljus, svart bakgrund och med färg dagen efter, som ni ser i bilden på tidigare, mest för jag ville ha lite grönt gräs framför kyrkan.


Strandkiosk i fullmånens sken, efter eget huvud.


Skuggspel inspirerat av Nicholas Alan Cope, en av mina favoritfotografer. Detta bygge är jag riktigt nöjd med. Inte så avancerat men ändå, less is more :)



Skuggor i innergård. Inspirerat av foto från Raven van Baak.



Solen smeker takstolen på Auroville Townhall, Indien. Blev öväntade men häftiga ljuseffekter i de vita grill plates:en. 




Skuggor i trappor. Vet noll om fotot.



Fönster från insidan i ett av Gropius Mästarhus i Dessau.




Takvåning på Villa Tugendhat av Mies van der Rohe.



N-house i Tokyo av  Tamagami



o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

AndersI


lindyhep

Massor att tycka väldigt mycket om här!

Jag vet inte hur det ser ut med väggutrymme och om det diskuterats förr i tråden men några bilder att hänga upp i Halmstad hade jag tyckt var toppen.


Själv kom jag att tänka på en byggnad jag såg i somras när jag tittade i tråden idag. Geocentret vid Möns klint.
Hittar inte så många bra bilder dock. En rejäl trappa upp på utsidan. En bildsökning ger något fler bilder.
http://www.plh.dk/projects/geocenter-mons-klint/

Ashman

Tack allihop  :)  :)  :)
Det där geocentret ser riktigt häftigt ut, får jag ta en titt på sen. Just nu är jag dock många hundra mil från klossarna...

Finns det vägg så trycker jag gärna bilder.

Sockerbit

Otroligt vackra foton med skuggor. Fler snygga byggnader också!

lingonfil

Citat från: lindyhep skrivet 08 januari 2016 kl. 23:51
Jag vet inte hur det ser ut med väggutrymme och om det diskuterats förr i tråden men några bilder att hänga upp i Halmstad hade jag tyckt var toppen.

+1

Ashman

#88
Mitt senaste bygge är House N av Sou Fujimoto.

En fantastisk byggnad! Huset består av tre ihåliga skal där gränserna mellan inne och ute suddas ut. Jag försökte bygga efter rätt proportioner, men misslyckades lite. Dessutom bommade jag ett takfönster :-\








Mellan skalen finns en liten trädgård som varken är inomhus eller utomhus.


Nattetid


Under bygget vaktade Nexo Knights.


Lite annat smått o gott:

Pool House, Casa Wabi, av Tadao Ando. MOC inspirerad av foto av Nicholas Alan Cope.



Sunflower House av Cadaval och Solares-Morales


Aggrenad Hotel, Sydkorea, av AND.



Duschrum. Uggraderade till vulgärt stort duschmunstycke och la till svart kakelfog :)



Miraventos House av Eduardo Trigo de Sousa.


Stairway through heaven. Iallafall för alla oss som älskar knoppar.


Trappor och skuggor


Halifax Central Library av Schmidt Hammer Lassen tillsammans med Fowler Bauld & Mitchell. Min första kreation när jag fick mitt Architecture Studio set.


Balkonger i Ecoquartier de la Cartoucherie, Toulouse.



Haunted Farnsworth House av Mies van der Rohe.


Trappor


Skugg- och trapplek igen :)


Svårigheten med att välja rätt grund.
Grillplates ger inga reflexer men är dåliga för skuggor. Detta utnyttjar ofta när jag vill bygga svarta områden, men här ville jag ha skuggor.  Ändå rätt ok annars.

Knoppar – för dominanta.
Tiles – mycket reflexer men bäst tyckte jag.


Bakom scenen på Lloyd Wright's "Isidor Heller's House". Jag ville få fyrkanterna under förnstret att sjunka in lite i fasaden, så då byggde jag enligt bilden. För att få prärie-känsla byggde jag brett smalt tak med bara tiles i kanterna på taket, inga plates under.


Ashman

#89
Senaste byggena.


Villa Tugendhat av Ludwig Mies van der Rohe. Inte ofta jag bygger hela byggnader, utan mest fasader för att fotas ur en viss vinkel, men den här var riktigt skoj. Ångrar att jag inte dolde knopparna i fönstrena men jag hade lite tiles-brist.




Miniversion av Model Team Highway Rig



En vanlig trappuppgång :)





Ministry of Justice, London. Borde kanske lagt in bilden jag byggde av, men hade inte den på photobucket. Om nån är intresserad finns den på min instagram.





Bang & Olufsen Beosystem 5000 av Jacob Jensen





IC Innovation Center av Alejandro Aravena.





Nordic Pavillion för 1958 års Venice Biennale av Sverre Fehn.





Samma fast med lite skugglek




Casa Koerfer av Livio Vacchini.




Palazzo della Civiltà Italiana eller Square Colosseum på engelska. Lite fascitarkitektur.



Lite skulpturer:

15 untitled works in concrete av Donald Judd, Chinati foundation.




Four square(walk through) av Barbara Hepworth.



Lego minimalism


Edit: en extrabild på villa

Och på skulpturen








LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.