Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Farbror Joakims pengabinge (nano)

Startat av byStfn, 18 april 2018 kl. 22:59

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Jag gillar ju pengabingen men efter Muedes fantastiska bygge så var allt jag förmådde att göra en nano-version. Jag känner mig själv såpass väl att detta kommer sluta med en version av Ankeborg i samma skala.

Allting började med att jag igår plockade upp en låda med loppislego som innehöll två 4346px3 som ju bara skrek pengabinge. Ett tag tänkte jag vara lat och bara låta 4345 utgöra resten men sen började googlingarna och min OCD:iga inställing till skalor och detaljer.




o0ger

Wow! Den där var riktigt läcker! Ser väldigt avancerad ut (vilket jag gilllar). :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Citat från: o0ger skrivet 18 april 2018 kl. 23:11
Wow! Den där var riktigt läcker! Ser väldigt avancerad ut (vilket jag gilllar). :)

Den är egentligen inte så avancerad, men var tvungen att låta bingen ha en "källare" för att luckan skulle kunna sitta en halv plate upp.

Dark_Link

Något färre bitar än Muedes kanske, men oh så tilltalande ändå! Snyggt klossat!

fillishave

Snyggt! Min formgivnings-ocd lägger dock in en officiell protest mot att dollartecknet är upp och ned  ;D

CopMike

Jag gillar din inspiration med att hitta en bit och utifrån den bygga vidare, den där biten som kickar igång ett bygge! Snyggt utfört och lätt igenkänningsbar :D!


PS
Jag byggde också en mindre binge efter att ha sett Muedes live:

Von Ankas Pengabinge Mini
och
Von Ankas Pengabinge Mindre Von Ankas Pengabinge Minst
http://www.swebrick.se/index.php?topic=9927

Myko

Bovar och propellerplan. Kroppen tänder.

Emma

Perfekt användning av brevlådeluckan!

Clarmo

Riktigt snyggt! Rolig användning luckan. 

Stigge72

Min minnesbild var att den översta biten brukar vara rund, men det är tydligen lite olika på olika bilder...

Väldigt snygg binge är det iallafall.

jalex

Läcker! Gillar att den ser så kompakt ut, passar Joakims binge perfekt! Det ser ut som en box i mitten, går den att öppna?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

byStfn

#11
Citat från: fillishave skrivet 19 april 2018 kl. 07:06
Snyggt! Min formgivnings-ocd lägger dock in en officiell protest mot att dollartecknet är upp och ned  ;D
Min med, men i och med att det är en tryckt bit så gillar jag läget bara pga av att gångjärnshålen bildar de, för bingen, typiska fönstren.

Citat från: Stigge72 skrivet 19 april 2018 kl. 10:40
Min minnesbild var att den översta biten brukar vara rund, men det är tydligen lite olika på olika bilder...
Detta är Don Rosas pengabinge. I t.ex Ducktales är den helt annorlunda.
EDIT: gjorde en rendering av den klassiska bingen från Ducktales.


Citat från: jalex skrivet 19 april 2018 kl. 14:01
Läcker! Gillar att den ser så kompakt ut, passar Joakims binge perfekt! Det ser ut som en box i mitten, går den att öppna?
Det är bara locket på en box. Med boxen så missas chansen att använda gångjärnshålen som fönstren men också blir box med lock 2 bricks+ 1 plate bred och en mardröm att göra kub-lik.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.