Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Digitalklocka

Startat av andreaseldh, 15 april 2018 kl. 17:32

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag borde

  • renovera Musikmaskinen och Lustiga huset
  • förbereda packning inför huskvarna
  • rensa hårddisken
  • städa köket
men istället börjar jag skissa på en egen variant av Hans Anderssons digitalklocka trots att jag redan har bestämt mig för att bara ställa ut GBC:er i fortsättningen, och att min nästa skulle bygga på set från 1974. Och innan jag vet ordet av så har ytterligare en BestäLlning på 94 Euro gått iväg. Men det kanske för det goda (?) med sig att jag kan ställa upp i månadens SBC?

Boathill

Coolt! Drar de olika lagren i varandra eller hur styrs de annars av en motor?

andreaseldh

Ja precis så är det. Motorn driver det understa lagret, nästa lager kan rotera fritt 3/4 varv innan de uppåtstickande röda klossarna tar tag i de nedåtstickande blåa. Genom att köra motorn fram och tillbaka kan man på så sätt ställa in alla lagren så att rätt siffra visas. Bakom ser vi en hållbarare variant av klossar med 41677 men LDD var lite kinkig på den punkten. Andersson använder två Mindstormsenheter, men jag tänkte köra utan sekundindikator och kan då klara mig med en. De färgade tiles i det understa lagret ska jag använda för synkronisering med en färgsensor.

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 15 april 2018 kl. 17:50Motorn driver det understa lagret, nästa lager kan rotera fritt 3/4 varv innan de uppåtstickande röda klossarna tar tag i de nedåtstickande blåa. Genom att köra motorn fram och tillbaka kan man på så sätt ställa in alla lagren så att rätt siffra visas.

Samma princip som i kombinationslåset i kassaskåpet som JK Brickworks visar på YT, alltså - https://www.youtube.com/watch?v=H8z0f7kPQEw

Spännande bygge!

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 15 april 2018 kl. 17:50
Motorn driver det understa lagret, nästa lager kan rotera fritt 3/4 varv innan de uppåtstickande röda klossarna tar tag i de nedåtstickande blåa.

Jag antar att detta är en beprövad teknik, men det ser inte så hållbart ut. Man vill ju inte att de där bitarna lossnar inne i klockan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 16 april 2018 kl. 08:43
Samma princip som i kombinationslåset i kassaskåpet som JK Brickworks visar på YT, alltså - https://www.youtube.com/watch?v=H8z0f7kPQEw

Ja, och han har ju ännu fiffigare överföring. Får väl skylla på att jag ville ha exakta 1/4-varv åt båda hållen. (Fast egentligen är jag är jag nog fortfarande fast i tankebanorna med klossar och studs up)

Citat från: o0ger skrivet 16 april 2018 kl. 09:00
Jag antar att detta är en beprövad teknik, men det ser inte så hållbart ut. Man vill ju inte att de där bitarna lossnar inne i klockan.

Precis, därav varianterna med 41677.

Citat från: AndersI skrivet 16 april 2018 kl. 08:43
Spännande bygge!

Tack!

andreaseldh

Och här ser vi en principskiss för vridningen. Ett varv på veven ger 1/4 varv på "siffran".


P4160514 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Du är första siffran klar. Ett problem som jag måste lösa är hur man får lagren att stanna kvar, kanske fjädrande hjul på baksidan kan fungera.









P4200518 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200519 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200527 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200520 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200521 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200522 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200523 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200524 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200525 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200526 by Andreas Eldh, on Flickr

byStfn

Snyggt! Ser fram emot video snart! ;)

andreaseldh

Här är ett provbygge för fjädrande hjul som fungerar mycket bra, men man måste ha det på varje lager. Sedan hade jag tänkt använda 13971 eller 42610, eventuellt med däck 50945. Finns det någon som har erfarenhet av långtidsanvändning: blir det mycket repor utan däck, alternativt färgar däcken av sig?


P4200528 by Andreas Eldh, on Flickr

Om man tycker min tidigare utväxling 4 till 1 var för elegant, så kan man få samma resultat med denna otympliga planetväxel istället.


P4200529 by Andreas Eldh, on Flickr


P4200530 by Andreas Eldh, on Flickr

Edde

Med tanke på att varje lager är lite avrundat vid kanterna borde du prova att inte ha något hjul alls, utan enbart en beam som ligger platt mot varje lager.

pehter aka ibbe

Du kan göra som en av modifieringerna i växellådan till Porschen.
Kommer inte ihåg vilket steg men det finns en pdf som du kan få lite idéer ifrån
https://rebrickable.com/mocs/MOC-5236/Didumos/42056-porsche-911-gt3-rs-unofficial-errata/#info
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.