Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

(Går-)dagens lek med nya bulkbitarna framför TVn, kanske kan inspirera någon? Blev lite roliga mönster för golv/vägg. Synd att man inte bygger borgar, då är ingot-bitarna vara lysande som stengolv...

andreaseldh

Idag byggde jag (endast elektroniskt än så länge) ett nytt ställ till evighetskalendern 40172 (Brickset), som jag tidigare moddat för veckodagar.

MattiasKr

Byggde klart en GBC ball pump enligt recept hittat på nätet: http://www.planet-gbc.com/?p=1744

Lite snopet när man inser att man bara har två bollar att köra i den. Dom kom typ ingen vart alls...



Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nextuz


Magnus den store

Citat från: Nextuz skrivet 13 november 2017 kl. 18:39
Oerhört fin stam på det mittersta trädet :D

Antar att du menar trädet med 15391. Det har blivit min favoritdetalj på träd. Minns dock inte vem jag lånat idén av.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 13 november 2017 kl. 19:49
Citat från: Nextuz skrivet 13 november 2017 kl. 18:39
Oerhört fin stam på det mittersta trädet :D

Antar att du menar trädet med 15391. Det har blivit min favoritdetalj på träd. Minns dock inte vem jag lånat idén av.

Bulkbit?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 13 november 2017 kl. 20:55
Citat från: Magnus den store skrivet 13 november 2017 kl. 19:49
Citat från: Nextuz skrivet 13 november 2017 kl. 18:39
Oerhört fin stam på det mittersta trädet :D

Antar att du menar trädet med 15391. Det har blivit min favoritdetalj på träd. Minns dock inte vem jag lånat idén av.

Bulkbit?

Jag vet inte. Hur många kan tänkas behöva den i bulkmängder? I mina kvarter hade jag ungefär 1 träd per grundmodul, vilket bara blir 36 stycken för mig. Om jag bygger en park eller skog lär det bli betydligt fler träd, men de flesta stammarna lär knappt synas. Jag tror inte att jag kan motivera ett köp på 100-300 stycken, när jag bara använder en bråkdel. Då köper jag hellre 300 Erling-bricks.

Går den att använda på något annat vis?

På B&P säljs den för 2,11 sek styck. Sen ska man gärna komplettera med avtryckaren 15392 för att täcka för den fula baksidan. Det är ytterligare 0,58 sek. Dyrt men kanske bättre när det gäller ett litet antal.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 13 november 2017 kl. 21:30
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 13 november 2017 kl. 20:55
Citat från: Magnus den store skrivet 13 november 2017 kl. 19:49
Citat från: Nextuz skrivet 13 november 2017 kl. 18:39
Oerhört fin stam på det mittersta trädet :D

Antar att du menar trädet med 15391. Det har blivit min favoritdetalj på träd. Minns dock inte vem jag lånat idén av.

Bulkbit?

Jag vet inte. Hur många kan tänkas behöva den i bulkmängder? I mina kvarter hade jag ungefär 1 träd per grundmodul, vilket bara blir 36 stycken för mig. Om jag bygger en park eller skog lär det bli betydligt fler träd, men de flesta stammarna lär knappt synas. Jag tror inte att jag kan motivera ett köp på 100-300 stycken, när jag bara använder en bråkdel. Då köper jag hellre 300 Erling-bricks.

Går den att använda på något annat vis?

På B&P säljs den för 2,11 sek styck. Sen ska man gärna komplettera med avtryckaren 15392 för att täcka för den fula baksidan. Det är ytterligare 0,58 sek. Dyrt men kanske bättre när det gäller ett litet antal.

Om även avtryckaren behövs kanske det är onödigt att sno två bitplatser i bulken.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 13 november 2017 kl. 21:58
Om även avtryckaren behövs kanske det är onödigt att sno två bitplatser i bulken.

58 öre är nog ganska överkomligt ändå. Det är dessutom lite besvärligt att bygga med den, då den bara bör bara användas tillsammans apollo studs. Annars finns det en risk att trädet exploderar.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Jag gjorde en POC - proof of concept -  för övergång från moduverse till basplatta eftersom jag inte har tillräckligt mycket moduversevägar för mina hus. Tycker nog att det kan fungera (men jag behöver fler tile 2x2 i någon grå färg...)

Dark_Link

Ingenting, än, försöker lista ut var jag tidigare har byggt in 50 stycken vita 1x8 bricks! De är spårlöst försvunna. :(

andli

Citat från: Dark_Link skrivet 03 december 2017 kl. 17:16
Ingenting, än, försöker lista ut var jag tidigare har byggt in 50 stycken vita 1x8 bricks! De är spårlöst försvunna. :(
Jag var av med en påse med typ 100 1x1 brick with stud on side och 200 tile 1x2. Vände upp och ner på hela lego rummet, inte ett spår...
Gick ut med hunden, kollade sopstationen där jag slängt massa plastpåsar från LEGO, inget däri...
Kom tillbaka in, och hittade bägge påsarna på under 3 minuter, det var helt bisarrt..

Så gå ut med en hund ska du se att bitarna dyker upp :D
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Dark_Link

Citat från: andli skrivet 03 december 2017 kl. 19:42
Citat från: Dark_Link skrivet 03 december 2017 kl. 17:16
Ingenting, än, försöker lista ut var jag tidigare har byggt in 50 stycken vita 1x8 bricks! De är spårlöst försvunna. :(
Jag var av med en påse med typ 100 1x1 brick with stud on side och 200 tile 1x2. Vände upp och ner på hela lego rummet, inte ett spår...
Gick ut med hunden, kollade sopstationen där jag slängt massa plastpåsar från LEGO, inget däri...
Kom tillbaka in, och hittade bägge påsarna på under 3 minuter, det var helt bisarrt..

Så gå ut med en hund ska du se att bitarna dyker upp :D

Suck, då måste jag ju få tag på en hund först. Går det lika bra med katt tro? Värt ett försök iaf!

zeke

#3524
Påbörjade ett garage / bilverkstad för ett tag sedan.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.