Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Speed Champions Electramotive Datsun 280 ZX

Startat av BeardedNerd, 28 mars 2016 kl. 17:47

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag har ju gjort en del varianter av Smokescreen och hans bilform (i andra media), baserad på racingteamet Electramotives upphottade Datsun 280 ZX. Nu blev det dags för en i Lego. Jag såg modellen av Ford Mustang i Speed Champions-serien och tyckte att den allmänna formen och hjulhusen såg ut som en bra början, så jag köpte den och en drös mörkrött.

Invändigt är det fortfarande samma modell, men jag har strippat hela utsidan och tagit bort "dörrarna", för att sedan bygga upp allt i Electramotives dekor. Det var inte särskilt besvärligt, men jag lyckades få till en riktigt elegant lösning för biten där Datsun-loggan sitter. Jag fick fuska lite med lyktorna, men jag tröstar mig med att Lego själva fuskar hejvilt med lyktor på sina bilar i den här skalan.

Jag hade troligen kunnat gå överstyr med dekaler eftersom jag fortfarande har kvar allt från mitt stora Smokescreen-bygge - jag hade bara behövt skala ner dem. Men det kändes bäst att behålla en relativt enkel design. Luftintaget, Datsun-loggan och 38-märkena är hemgjorda dekaler. Bakrutan var en överbliven dekal som jag tyckte passade.

Jämfört med originalet blev den riktigt bra, med hänsyn tagen till den allmänt deformerade estetiken i Speed Champions som gör alla bilar smalare och högre. Den stora nackdelen är väl att den inte förvandlas ... någon måtta får det vara i den här skalan!


Jesperrydhog


Joacim


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.