Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

zoldamir

Bäst är att be avsändaren markera försändelsen som "gåva" och skriva ned värdet till någon hundralapp.

PS: Här finns lite mer info om handelsavtalet mellan Kanada och EU: http://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20170209IPR61728/ceta-parlamentet-godkanner-eu-s-handelsavtal-med-kanada

Magnus den store

Citat från: zoldamir skrivet 20 juli 2017 kl. 10:41
Bäst är att be avsändaren markera försändelsen som "gåva" och skriva ned värdet till någon hundralapp.

Det vill jag avråda ifrån. Att skriva ner värdet är dels dumt om försändelsen är försäkrad, dels är det bedrägligt. Tidigare i tråden:

Citat från: Magnus den store skrivet 15 september 2016 kl. 15:55
Citat från: Clarmo skrivet 15 september 2016 kl. 15:42
Få säljaren att deklarera försändelsen som gåva, då är det ännu större chans att du slipper tull och moms (beror givetvis på vilka belopp du köper för)

Det finns bl-handlare som avbryter en order och lämnar ett negativt omdöme p.g.a sådant agerande.

Citat från: Magnusengstrom skrivet 15 september 2016 kl. 17:42
Det är även olagligt att göra så. Markera som gåva.


Det sistnämnda har jag dubbelkollat med Tullverket. Det brukar inte leda till juridiska konsekvenser à la rättegång, även om det kan ses som "bedrägligt beteende", men de sätter ett värde på varan om de inte tror att det är en gåva. Det värdet kan bli både lägre och högre än det verkliga värdet.


Vill också rekommendera att läsa följa sida:
https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=79
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Eigenbrötler

Citat från: zoldamir skrivet 20 juli 2017 kl. 10:41
Bäst är att be avsändaren markera försändelsen som "gåva" och skriva ned värdet till någon hundralapp.

PS: Här finns lite mer info om handelsavtalet mellan Kanada och EU: http://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20170209IPR61728/ceta-parlamentet-godkanner-eu-s-handelsavtal-med-kanada


Och om man ber säljaren markera det som gåva så är det skäl för att säljaren ska cancellera ordern...

"Buyer requested falsifying customs declarations or requested the order be marked as "gift" in order to avoid customs fees."

Se hela här:

https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=79

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Meh

Fler än jag som har problem med autofinder? Jag får följande meddelande:

"Auto-Finder has encountered an error. Please retry the search"

lindyhep


Meh

Citat från: lindyhep skrivet 20 juli 2017 kl. 15:55
Vad är auto-finder?
Bästa funktionen på Bricklink!
Sorterar fram bästa butiksurvalet med hänsyn till prisvärdhet på en wantedlist

lindyhep

Ah. Har jag använt ju men inte reflekterat över att det var så det stod på knappen.

Meh

Skickade en ticket tidigare och det var visst fler som uppmärksammat problemet men nu funkar det igen!

zoldamir

Vad fint att ni vill vara Duktiga och minsann inte be om att få något noterat som "Gåva" när det inte är det, utan hellre betalar tull och avgifter på det. Personligen tycker jag inte det är någon stor grej, så länge det inte sker storskaligt och för kommersiella syften. I sådana fall känns det mer besvärande med de som kränger lite för mycket prylar på Tradera eller BL och inte redovisar något till Skatteverket ...

Men visst, each to their own ... :)


Magnus den store

Citat från: zoldamir skrivet 21 juli 2017 kl. 12:01
Vad fint att ni vill vara Duktiga och minsann inte be om att få något noterat som "Gåva" när det inte är det, utan hellre betalar tull och avgifter på det. Personligen tycker jag inte det är någon stor grej, så länge det inte sker storskaligt och för kommersiella syften. I sådana fall känns det mer besvärande med de som kränger lite för mycket prylar på Tradera eller BL och inte redovisar något till Skatteverket ...

Men visst, each to their own ... :)

Ojdå! Nej, det är ingen stor grej. Jag personlig vill göra rätt för mig, men vi är alla vuxna. Var och en ansvarar för sina egna beslut och handlingar. För mig handlar inte så mycket om att du och alla andra ska vara duktiga. Hur folk gör i slutändan bryr jag mig egentligen inte så mycket om.

Mitt problem är att du gav ett råd, som i mitt tycke är ett dåligt råd. Då ville jag inte låta dig stå oemotsagd då det kan ha negativa påföljder. Sannolikheten att något ska ske utanför BL är närmast obefintlig, men jag tycker att personer som läser på Swebricks forum ska vara medveten om eventuella påföljder. 99,9% av påföljderna lär inte vara värre än en avbruten order och ett negativt omdöme.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Många BL-säljare anger också i sina store terms att om man ber om felaktig märkning av paketet blir man blockad från säljaren.

pehter aka ibbe

Citat från: zoldamir skrivet 21 juli 2017 kl. 12:01
Vad fint att ni vill vara Duktiga och minsann inte be om att få något noterat som "Gåva" när det inte är det, utan hellre betalar tull och avgifter på det. Personligen tycker jag inte det är någon stor grej, så länge det inte sker storskaligt och för kommersiella syften. I sådana fall känns det mer besvärande med de som kränger lite för mycket prylar på Tradera eller BL och inte redovisar något till Skatteverket ...

Men visst, each to their own ... :)

Personligen skippar jag att beställa från Usa just för att slippa tull och moms och andra avgifter, idag tjänar man inget på att beställa från Usa med tanke på dollarn utan då kan man lika gärna beställa inom EU och få billigare frakt.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

lingonfil

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 21 juli 2017 kl. 13:51
Personligen skippar jag att beställa från Usa just för att slippa tull och moms och andra avgifter, idag tjänar man inget på att beställa från Usa med tanke på dollarn utan då kan man lika gärna beställa inom EU och få billigare frakt.
Samma här. Jag köper dessutom alltid från svenska butiker i första hand. Ofta kan det bli billigare eller lika billigt att lägga två ordrar till svenska butiker som att lägga en order till en europeisk. Paypalavgifter och utrikesfrakt brukar äta upp de lägre europeiska priserna. Iaf för mig som ofta gör små ordrar.

zoldamir

Citat från: lingonfil skrivet 21 juli 2017 kl. 15:51
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 21 juli 2017 kl. 13:51
Personligen skippar jag att beställa från Usa just för att slippa tull och moms och andra avgifter, idag tjänar man inget på att beställa från Usa med tanke på dollarn utan då kan man lika gärna beställa inom EU och få billigare frakt.
Samma här. Jag köper dessutom alltid från svenska butiker i första hand. Ofta kan det bli billigare eller lika billigt att lägga två ordrar till svenska butiker som att lägga en order till en europeisk. Paypalavgifter och utrikesfrakt brukar äta upp de lägre europeiska priserna. Iaf för mig som ofta gör små ordrar.

Samma för mig också, det är väldigt sällan jag beställer något från USA. Har sett enstaka set (köper nästan uteslutande set) som kan vara betydligt billigare i USA (så länge man inte betalar tull, moms, adm.avgifter utöver frakten), men det är som sagt verkligen undantagsvis.

Peter S

Eftersom man behöver betala moms här, så tycker man att man borde kunna slippa moms automatiskt i avsändarlandet, men det är minst lika byråkratiskt. Det är egentligen bara i USA som det är enkelt eftersom momsrn skiljer sig mellan staterna och läggs på i efterhand vid köpet. Den enda fördelen med det förfarandet som jag ser det.
Men frågan är varför det ska läggas på tullar och avgifter överhuvudtaget när det plockas "hem" till ursprungslandet/zonen? Funderade mycket på det när jag löste ut mitt paket med Rörstrandsporslin som jag köpt på ebay. Vem ska ha tullen och varför? När blev tullen något annat än straff för mig och extraintäkt för staten?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.