[MOC] Foosball table med utbytbara minifigs - på LEGO ideas nu

Startat av drdoddo, 13 juni 2017 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

drdoddo

Haft den här idén ett bra tag och fick äntligen tummen ur. Ville ha en lite "gammeldags-pub-biljardbord-look". Minifigurerna kan bytas relativt enkelt och sitter fast hyfsat bra ;)

Har lagt upp bygget på ideas så om nu är sugna får ni mer än gärna lägga en röst.
https://ideas.lego.com/projects/af695b10-cf66-4829-ad99-eec2600ecdeb

Kommer lägga upp bilder framöver (kan ses på ideas-sidan) men börjar med en video.



o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonfil

Verkligen bra idé! Detta tror jag skulle sälja som smör.

Men jag måste nog ändå säga att jag tycker den saknar ett par detaljer.
1. Grönt golv.
2. Hål på mitten för att stoppa i bollen och sätta igång spelet.
3. Lutande bitar i hörnen (för att bollen inte ska fastna)
4. Poängräknare
5. Ben. (det ställer lite högre krav på hållfasthet, men jag tror det skulle bli mycket snyggare).
6. Det är kul med lite olika figs. Men jag undrar om det inte borde komma med sex stycken fotbollsspelare som "orginal" så kan man sätta dit sina egna sen.

Sen måste jag också säga att jag inte är så förtjust i din "gammeldags-pub-biljardbords-look". För mig är ett foosballspel plastigt. Färgschemat känns lite för mycket steampunk för min smak. Jag tycker nog att lite klarare färger skulle passa bättre. Jag hade nog valt tan istället för brun, grönt underlag och sen typ någon klar accentfärg (typ röd, blå eller vit)

Men som sagt: bra idé! Får du bara 10 000 röster så tror jag definitivt att den går igenom legos review!


drdoddo

Citat från: o0ger skrivet 13 juni 2017 kl. 13:44
Genialiskt! Du har min röst!
Haha, jag tackar så hjärtligt! Kul att du gillade den :)
Citat från: lingonfil skrivet 13 juni 2017 kl. 14:32
Verkligen bra idé! Detta tror jag skulle sälja som smör.

Men jag måste nog ändå säga att jag tycker den saknar ett par detaljer.
1. Grönt golv.
2. Hål på mitten för att stoppa i bollen och sätta igång spelet.
3. Lutande bitar i hörnen (för att bollen inte ska fastna)
4. Poängräknare
5. Ben. (det ställer lite högre krav på hållfasthet, men jag tror det skulle bli mycket snyggare).
6. Det är kul med lite olika figs. Men jag undrar om det inte borde komma med sex stycken fotbollsspelare som "orginal" så kan man sätta dit sina egna sen.

Sen måste jag också säga att jag inte är så förtjust i din "gammeldags-pub-biljardbords-look". För mig är ett foosballspel plastigt. Färgschemat känns lite för mycket steampunk för min smak. Jag tycker nog att lite klarare färger skulle passa bättre. Jag hade nog valt tan istället för brun, grönt underlag och sen typ någon klar accentfärg (typ röd, blå eller vit)

Men som sagt: bra idé! Får du bara 10 000 röster så tror jag definitivt att den går igenom legos review!
Tackar! För att adressera några av dina funderingar:
1. Valde tan av två anledningar, jag hade tillräcklig mängd hemma, det kändes som att det lätt skulle bli alldeles för mörkt med grönt.
2. Vet inte riktigt vad ett hål i mitten skulle bidra med? Alla foosball spel jag testat som liten har man bara kastat ut bollen efter varje mål och kört på ; 
3. Lutande bitar i hörnen är absolut en förbättring som jag också tänkt på när jag spelat med kidsen. Hade dock inga tan slopes och vet inte riktigt hur jag skulle göra i hörnen så att det fortfarande var snyggt.
4. Poängräknare ska jag ordna och lägga till i en uppdatering framöver, tänkte ev fästa dem på sidorna/under. Måste först komma på en snygg variant bara men lutar åt något med en del brickor på en bar som man sedan skjuter åt sidan (om det var tydligt, haha).
5. Den har ben ;) Man kan lägga till ytterligare 1-2 round bricks för att få mer höjd om man vill.
6. Den största fördelen med denna variant är just att man ska kunna byta figurer till de man tycker passar bäst själv. Vill man köra på fotbollsspelare så är det fritt fram  ;D
Sen är väl estetiken upp till var och en att hissa/dissa. Jag är själv väldigt förtjust i den looken men som sagt, smaken är som baken ;)
Citat från: Odidoma skrivet 13 juni 2017 kl. 14:52
Självklart supportar jag!
Jag tackar och bockar!

lingonfil

2. Jag antar att det är för att man ska sätta igång spelet utan att ge någon fördel samt att minimera studs som gör att man kan råka skjuta ut bollen från planen.
3. 962 skulle man nog kunna få att funka, men tillverkas inte längre och finns tyvärr inte i tan. Kanske 3675 skulle funka. I tan kostar de bara ca 180:-/st på Bricklink. Kanske skulle man kunna sätta dit en slope som är vänd på sidan, t ex 92946, då blir det inte en lutning utan en vinklad vägg, men det kanske fyller samma funktion. Jag tycker att man borde kunna få till något med 3048 också, men jag kan inte riktigt få till det i huvudet.

Illuwatar

Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

ColA


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.