Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Avalonian Countryside

Startat av Full Plate, 17 september 2016 kl. 23:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Full Plate

Hej,

Ett litet landsbygdslandskap i microscale som jag byggde för ett tag sen. Några har kanske redan sett det i Ängelholm, eller på fotona som delats därifrån. Men annars kommer här lite bilder :)

Första gånger jag ger mig på att bygga i microscale, och det var både kul och frustrerande  ;)


















Wineyard


dalle

Mycket vackert landskap. Grattis till omnämnandet i TBB!

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Magnus den store

Jag har ju sett bilder på det här bygget vid en tidigare trådpost. Det finns mycket att gilla, men framförallt är jag nyfiken på dina träd med plates 1,2 i trädkronan. Har du lust att dela med dig av den tekniken?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

robinnilsson403

Sjukt snyggt! Husen, skogen, fältet...
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 18 september 2016 kl. 00:34
Det finns mycket att gilla, men framförallt är jag nyfiken på dina träd med plates 1,2 i trädkronan. Har du lust att dela med dig av den tekniken?
Jag vill gissa först ;)

Det är vanliga 3471 och kanske en och annan 99249 eller 19119. Om du tittar på undersidan på en 1x2 plate så finns det ett litet hål som du kan fästa stjälkar i.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Som vanligt briljant! Det som fångar mig mest med dina byggen är hur organiska de är - något som de flesta kämpar med att uppnå men du alltid får till!

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 18 september 2016 kl. 00:51
Citat från: Magnus den store skrivet 18 september 2016 kl. 00:34
Det finns mycket att gilla, men framförallt är jag nyfiken på dina träd med plates 1,2 i trädkronan. Har du lust att dela med dig av den tekniken?
Jag vill gissa först ;)

Det är vanliga 3471 och kanske en och annan 99249 eller 19119. Om du tittar på undersidan på en 1x2 plate så finns det ett litet hål som du kan fästa stjälkar i.

Jo, men det funkar ju. Har provbyggt ett träd. När man zoomar in ser man en och annan stjälk genom kronverket. Fast jag tror mer på 3741 än 3471. Kan även använda 33291 åt endera håll. Då har man en stud eller inverterad stud att bygga på.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Sockerbit

Riktigt fint bygge, gillar variationen på träden.

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 18 september 2016 kl. 08:17
Jo, men det funkar ju. Har provbyggt ett träd. När man zoomar in ser man en och annan stjälk genom kronverket. Fast jag tror mer på 3741 än 3471. Kan även använda 33291 åt endera håll. Då har man en stud eller inverterad stud att bygga på.

Haha, jag skrev fel, jag menade såklart 3741;D
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

sandpeople


Peter S

Otroligt snyggt, men jag skulle nog också tycka det var frustrerande med alla lösa bitar. En mur som ska ligga hyfsat samlat och en åker som inte har lagt sig... Kan tänka mig att gravitationen ställer till det precis som i verkliga livet...

Full Plate

Citat från: Wineyard skrivet 17 september 2016 kl. 23:38
Otroligt fint!
Citat från: swestar skrivet 18 september 2016 kl. 00:21
Citat från: dalle skrivet 18 september 2016 kl. 00:20
Mycket vackert landskap. Grattis till omnämnandet i TBB!
+1  :)
Citat från: robinnilsson403 skrivet 18 september 2016 kl. 00:48
Sjukt snyggt! Husen, skogen, fältet...
Citat från: Sockerbit skrivet 18 september 2016 kl. 08:37
Riktigt fint bygge, gillar variationen på träden.
Citat från: sandpeople skrivet 18 september 2016 kl. 09:45
Snyggt! Riktigt jäkla snyggt!
Tackar! Kul att det gillas :)

Citat från: byStfn skrivet 18 september 2016 kl. 07:38
Som vanligt briljant! Det som fångar mig mest med dina byggen är hur organiska de är - något som de flesta kämpar med att uppnå men du alltid får till!
Tackar! Glad att du tycker det ser naturligt ut. Det är en av de saker jag alltid försöker eftersträva när jag bygger natur. Själv är jag inte riktigt nöjd med delar av vägen och gården som går lite för mycket i dark tan. Tänkte att jag skulle bryta mönstret lite med lite andra färger här och var, men insåg snabbt att höjden av en extra plate är enorm på en sån här skala. Skulle lagt in färgskiftningarna direkt, men när jag kom på det var det redan för sent :P Nästa gång :)

Citat från: Peter S skrivet 18 september 2016 kl. 10:12
Otroligt snyggt, men jag skulle nog också tycka det var frustrerande med alla lösa bitar. En mur som ska ligga hyfsat samlat och en åker som inte har lagt sig... Kan tänka mig att gravitationen ställer till det precis som i verkliga livet...
Tack! Muren var definitivt frustrerande att bygga och underhålla, och i slutändan blev den inte riktigt som jag föreställt mig. Åkern är dock väldigt stabil då varje "ax" sitter fast i underlaget. Det är nog genmanipulerade grödor, med tanke på varje plantas storlek ;)

Citat från: Magnus den store skrivet 18 september 2016 kl. 08:17
Citat från: o0ger skrivet 18 september 2016 kl. 00:51
Citat från: Magnus den store skrivet 18 september 2016 kl. 00:34
Det finns mycket att gilla, men framförallt är jag nyfiken på dina träd med plates 1,2 i trädkronan. Har du lust att dela med dig av den tekniken?
Jag vill gissa först ;)

Det är vanliga 3471 och kanske en och annan 99249 eller 19119. Om du tittar på undersidan på en 1x2 plate så finns det ett litet hål som du kan fästa stjälkar i.

Jo, men det funkar ju. Har provbyggt ett träd. När man zoomar in ser man en och annan stjälk genom kronverket. Fast jag tror mer på 3741 än 3471. Kan även använda 33291 åt endera håll. Då har man en stud eller inverterad stud att bygga på.
Med undantag för enträden i hagen och granarna så är alla träden baserade på 19119. Som o0ger säger så kan man fästa stjälkar i de hål som finns på undersidan på smala plattor. Sen har jag i princip "hängt" bitar innanför 1x2 plattorna på de tre mer horisontala stjälkarna. Oftast har jag använt 2x2 runda plattor och trätt själkarna genom mittenhålet och sen satt på lite mer plattor för att fylla ut. För vissa färger har jag använt 2423 och för andra har jag kört enbart 1x2 och 1x1 plates vilket blev ganska krångligt. Har ibland blandat närliggande färger, som typ sand green och olive green. Det jag ångrar mest är att jag inte la mer tid på att få till bättre stammar. De är princip antingen bars eller 1x1 runda bricks och nu efterhand kan jag komma på massor av bättre alternativ.
Träden som använder 33291 är väl inget nytt tror jag. 5 stycken 19119 på en 4733 och sen 33291 i alla ändar. Tryckte in lite 1x1 runda plattor här och var också där jag tyckte det så lite tunt ut.
Mycket möjligt att jag gör en tutorial för de olika träden, men har ett annat tidskritiskt bygge på gång som jag vill fixa först. Plus en bäbis som inte alls verkar förstå att pappa behöver tid att bygga ;)

CopMike

Bara att instämma - sjukt vackert :D!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.