Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Biblioteket i Alexandria

Startat av o0ger, 23 mars 2017 kl. 22:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Biblioteket i Alexandria var under antiken det största biblioteket i världen och innehöll all kunskap som då fanns att tillgå. Biblioteket och alla skrifter brändes i flera etapper av romarna.

1988 hölls en design-tävling. Mer än 1400 olika arkitektkontor tävlade om att vinna det prestigefyllda förstapriset: Att återuppliva biblioteket i Alexandria!

Tävlingen vanns av det norska arkitektkontoret Snøhetta. Byggandet påbörjades 1995 och avslutades 16 oktober 2002.


Library of Alexandria by o0ger, on Flickr



Detta är mitt tävlingsbidrag i Marchitecture 2017 - Category 1: Architecture.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Wow! Jag har inte sett några andra bidrag, men denna borde ligga mycket bra till. Bra gjort att få till lutningen och den rundade formen i den skalan.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

skitkid

Riktigt vasst klossat i vanlig ordning!
/skitkid

o0ger

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 24 mars 2017 kl. 07:31
Wow! Jag har inte sett några andra bidrag, men denna borde ligga mycket bra till. Bra gjort att få till lutningen och den rundade formen i den skalan.
Tack! Det är några andra riktigt bra bidrag i tävlingen redan. Du kan kolla in dem här: https://www.flickr.com/groups/marchitecture/pool/

Det är klurigt att få till så här små byggen, som du vet ;) Men det är ju det som är kul!

Citat från: skitkid skrivet 24 mars 2017 kl. 07:43
Riktigt vasst klossat i vanlig ordning!

Tack! Du kanske undrar var de bitarna jag köpte av dig gömmer sig? De kommer i nästa bygge ;) Tävlingskategori 2.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Om det var en norsk firma antar jag att de arbetade på bokmål.  8)

Snyggt och likt originalet!

o0ger

Citat från: Myko skrivet 24 mars 2017 kl. 09:45
Om det var en norsk firma antar jag att de arbetade på bokmål.  8)

;D

Citat från: Myko skrivet 24 mars 2017 kl. 09:45
Snyggt och likt originalet!

Tack! Det var bra att du övertalade mig att använda vitt istället för LBG!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonfil

Väldigt likt orginalet!

Det ser ut att bli tuff konkurens.
Den här var också rätt vass:

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 24 mars 2017 kl. 10:45
Väldigt likt orginalet!

Det ser ut att bli tuff konkurens.
Den här var också rätt vass:
Tack! Ja den där är väl svårast att slå hittills.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Wineyard

Mycket fint! Tittade på dokumentär om Snöhetta i höstas - kul att se en Lego-variant av deras byggnader!

Odidoma

Snyggt klossat och lycka till i tävlingen!

Sollan

Så snyggt! Väldigt bra kontrast med det vita. Lycka till!

skitkid

Citat från: o0ger skrivet 24 mars 2017 kl. 09:29
Citat från: skitkid skrivet 24 mars 2017 kl. 07:43
Riktigt vasst klossat i vanlig ordning!

Tack! Du kanske undrar var de bitarna jag köpte av dig gömmer sig? De kommer i nästa bygge ;) Tävlingskategori 2.

Spännande! Alltid lika kul att hitta bitar man krängt till folk deras byggen.  :)
/skitkid

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.