Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Korkat! Jag renderade en bild för lösningen och skrev över bilden i första-posten. Så under fem timmar nu så har man kunnat se lösningen. Hoppas att ingen av er råkade se den :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

När jag kollade nyligen var det fråge-bilden, men jag har ju å andra sidan redan gissat rätt.

Mamman79

Vilken kul utmaning, har inte löst det än men ska sätta mig ikväll och försöka  ;)

o0ger

#18
God morgon!

Nu är det måndag. Så nu är det dags för avslöjandet! Hoppas ni har hunnit fundera klart.

När jag såg detta bygge i Skaerbaek så trodde jag att det var ett jättekomplicerat bygge gjort med olika långa tiles som på olika kluriga sätt ploppade fram med olika avstånd ur bygget. Så det var så jag började när jag försökte återskapa detta. Men ganska snart insåg jag att bitarna på bilden inte har någon fasad kant (groove) som tiles har. Det är alltså inte tiles? OK, vilka andra bitar förutom tiles har:

a. inga pluppar på ovansidan?
b. ingen fasad kant?

Jag insåg ganska snabbt att det rör sig om 4865

Så här ser lösningen ut:



Ganska snyggt va! Både framsidan och baksidan kan användas på olika sätt. Det skulle kunna bli en trappa i ett mikroskala-bygge tex.

Ni som klarade det var:

- EpsilonEta
- Roger Brickjet
- Myko
- Magnus den store
- Wineyard
- andreaseldh
- Magnusengstrom
- Peter S
- Lingonfil
- dalle (på morgonkvisten)

Bra jobbat!

Var detta kul? Vill ni har mer liknande utmaningar?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Dark_Link

Det var alltså så, lyckades inte få ihop det fysiskt utan att det glipade och spännde lite varstans.
Roligt att få klura lite hur som helst.  :)

o0ger

Citat från: Dark_Link skrivet 16 november 2015 kl. 09:21
Det var alltså så, lyckades inte få ihop det fysiskt utan att det glipade och spännde lite varstans.
Roligt att få klura lite hur som helst.  :)
Ja, det funkar bättre i teorin än i praktiken. Jag tror det beror på att den inre vinkeln på panelbiten inte är helt kantig utan lite, lite rundad.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Var det så enkelt... då måste jag prova ikväll...
Den här helgen har jag inte hunnit klura så mycket, men jag ser gärna fler klurigheter. Alltid lär man sig något.

o0ger

Denna teknik är exempel på en byggteknik som kallas "trapping". Alltså att bitarna inte egentligen "sitter ihop" men ändå är fastlåsta i sin position. Det finns massor av exempel på det, men det är inget som TLG skulle använda i ett officiellt set (tror jag). Så denna teknik kan vi AFOLs ha för oss själva! ;)

Citat från: Stigge72 skrivet 16 november 2015 kl. 09:35
Den här helgen har jag inte hunnit klura så mycket, men jag ser gärna fler klurigheter. Alltid lär man sig något.

Jag funderar på att lägga upp lite utmaningar i forumet då och då. Med den främsta anledningen att få er att tänka och i slutändan förhoppningsvis lära er något nytt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Hurra! Jag är gärna på och klurar. Men det behöver inte bli två utmaningar i veckan. Risken är att man inte kan tänka på något annat tills man löst det...

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 16 november 2015 kl. 09:46
Hurra! Jag är gärna på och klurar. Men det behöver inte bli två utmaningar i veckan. Risken är att man inte kan tänka på något annat tills man löst det...
Jepp, så blir det. Jag höll på med det i 10 veckor i våras. Det ska inte bli flera i veckan. Ni får säga till om det blir för mycket.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

BeardedNerd

Citat från: o0ger skrivet 16 november 2015 kl. 09:41
Denna teknik är exempel på en byggteknik som kallas "trapping". Alltså att bitarna inte egentligen "sitter ihop" men ändå är fastlåsta i sin position. Det finns massor av exempel på det, men det är inget som TLG skulle använda i ett officiellt set (tror jag). Så denna teknik kan vi AFOLs ha för oss själva! ;)

Citat från: Stigge72 skrivet 16 november 2015 kl. 09:35
Den här helgen har jag inte hunnit klura så mycket, men jag ser gärna fler klurigheter. Alltid lär man sig något.

Jag funderar på att lägga upp lite utmaningar i forumet då och då. Med den främsta anledningen att få er att tänka och i slutändan förhoppningsvis lära er något nytt.

Om jag inte minns fel så är partiet bakom cockpit i den förra X-vingen byggt upp och ner och hålls fast av andra bitar.

o0ger

Citat från: BeardedNerd skrivet 16 november 2015 kl. 09:55
Om jag inte minns fel så är partiet bakom cockpit i den förra X-vingen byggt upp och ner och hålls fast av andra bitar.
Jag kom just på att B-vingens cockpit inte heller sitter fast. X-Vingen också alltså?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Sockerbit

Kul och snygg teknik, vi pratade om denna på Stockholmsträffen i lördags. Ingen där hade någon lösning.
Det var flera snygga byggen i Skaerbeck som använde paneler staplade på varandra.

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Citat från: Sockerbit skrivet 16 november 2015 kl. 11:17
Det var flera snygga byggen i Skaerbeck som använde paneler staplade på varandra.
Ja, bl.a. den här:


The Turquoise Lord - Additional Views by Nick V, on Flickr

Pyramiden är byggd med denna teknik.

Här är en till:

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.