Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Eget Bygge] Lenticular LEGO

Startat av Mirre, 25 juni 2015 kl. 11:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Mirre

Mitt första egna bygge!

På LEGO World såg jag några tavlor som jag blev väldigt förtjust i. Jag bestämde mig för att jag skulle fixa några till sonens rum och han har valt motiven. Jag trodde aldrig att jag skulle bygga något värt att publicera på Swebrick men nu tar jag modet till mig och tänkte visa vad jag gjort både här och på Klossfestivalen i Örebro.

Jag vet inte vem som hittade på byggtekniken och mina mönster har jag moddat från korsstygnsmönster på internet så jag tar ingen ära för något av detta.

Jag har byggt tre tavlor på 32x64 pluppar men visar bara två eftersom jag missade beställa 350 gula ostbitar (hinner förhoppningsvis fram innan Klossfestivalen i Örebro)


AndersI

Kul! Jag minns från min barndom (nån gång på stenåldern) hur flingpaketen (Kalaspuffar?) hade såna där bilder på baksidan som man skulle klippa ut och vecka...

Går åt mycket ostbitar, dock.

Peter S

Kul idé och bra genomförande! Tror det skulle ha kunnat bli ännu mer effektfullt genom att kombinera bilder som är snarlikt uppbyggda så att man inte kan gissa vad det är framifrån. T.ex. såg TMNTn ut som ett äpple framifrån...

Illuwatar

Cool effekt på ett till synes enkelt sätt. Smart bygge.  :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

mordatre

Ska bli intressant att se dem på klossfestivalen!
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Stigge72

Snyggt!
Citat från: Peter S skrivet 25 juni 2015 kl. 16:28
Kul idé och bra genomförande! Tror det skulle ha kunnat bli ännu mer effektfullt genom att kombinera bilder som är snarlikt uppbyggda så att man inte kan gissa vad det är framifrån. T.ex. såg TMNTn ut som ett äpple framifrån...
När jag såg de två bilderna framifrån (det som fick plats på skärmen innan jag började skrolla och läsa), så tänkte jag "Yoda med vit dräkt" resp "Varför har han gjort Lego-loggan som ett äpple?". :)


Eigenbrötler

Jag har samlat lila ostbitar de senaste 18 månaderna för jag ska bygga liknande fast annat motiv, jag ska bara använda svart lila och rött. men de lila har jag börjat med att beställa i nästan varje BL order jag gör så försöker jag "tömma" butiken på lila.

kul att se någon som tänkt lika i genomförandet :)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

shutter

Snyggt. Jag såg dom också på LW. kul att du tar upp tråden.

Mirre

Stort tack för alla kommentarer! Roligt att läsa era reflektioner.

Nästa steg blir att tänka på staffli till bilderna, ska jag bygga eller köpa i trä.... Min technic-samling är begränsad och jag bygger ytterst sällan med de bitarna. Någon BL-beställning hinner jag knappt med.

Vi får se om jag lyckas få ihop det!

Nextuz

Citat från: Mirre skrivet 30 juni 2015 kl. 22:51
Stort tack för alla kommentarer! Roligt att läsa era reflektioner.

Nästa steg blir att tänka på staffli till bilderna, ska jag bygga eller köpa i trä.... Min technic-samling är begränsad och jag bygger ytterst sällan med de bitarna. Någon BL-beställning hinner jag knappt med.

Vi får se om jag lyckas få ihop det!

Kan nog tycka det vore sjysst att inte ha de i Lego :)
http://www.clasohlson.com/se/F%C3%A4ltstaffli-Sang/34-9131

Mirre

Så ambitiös är jag inte, bordsstaffli får räcka!

Sockerbit


andreaseldh

Citat från: Mirre skrivet 30 juni 2015 kl. 22:51
Nästa steg blir att tänka på staffli till bilderna, ska jag bygga eller köpa i trä.... Min technic-samling är begränsad och jag bygger ytterst sällan med de bitarna. Någon BL-beställning hinner jag knappt med.

Om du bestämmer dig för att bygga och inte orkar göra något snyggare har jag en modell. Den är dock ganska smal och skulle må bra av en motvikt i bakändan.

Mirre

Tack! Jag ska titta närmare på din modell ikväll! Hoppas jag har tillräckligt med liftarms!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.