Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[REC] 10242 Mini Cooper (plus lite MOD)

Startat av AndersI, 07 april 2015 kl. 22:08

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Nu har jag byggt set , Mini Cooper, och jag måste säga att verklighetens modell ser bra mycket bättre ut än bilden på asken! Det är visserligen fortfarande (i mina ögon) fel vinkel på bakfönstret, men inte på långa vägar så illa som det ser ut när jag tittar på lådan.




Asken är (bortsett från det) snygg, med mycket bilder på innehållet. Baksidan visar funktionerna - motorhuv, baklucka, reservdäckslucka, dörrar och fällbara stolar. Som påpekats i annan tråd saknar modellen styrning, något som verkligen kan ses som en brist. Jag får väl prova ombyggnaden så småningom, när jag sett mig mätt på bilen som den ser ut nu.




Innehållet är uppdelat i numrerade påsar - man behöver inte hälla ut allting på en gång, vilket ju är praktiskt om man har ont om plats. Instruktionen består av två häften som låg inplastade tillsammans med klistermärkena och en stödjande pappskiva. Bra!




Mycket mörkgrönt är det, en närmast ikonisk färg för den här bilmodellen. Och helt slätt - inte en stud så långt blicken når (OK, lyktorna då, men det tänker man inte på). Och klistermärkena är inte fler än vad som behövs - tack och lov är den långa vita dubbel-linjen längs sidorna tryckta bitar. Inga specialbitar för övrigt utan enbart 'brukslego'. OK, utflyksfilten har kanske lite begränsad alternativ användning.




Den känns förvånansvärt tung när den är klar (kontrollvägde den just: 0.8 kg) och går förmodligen bra att leka med utan att den ramlar isär, i varje fall så länge man inte leker Crash Test Dummies. På tal om Dummies, man kan ju undra vilken skala det är? Inte som folkabussen, inte som folkabaggen (och definitivt inte som min PV).








Priset på 999:- (på shop.lego.com) får väl anses helt OK, det är i alla fall under en krona biten (1076 bitar enligt Bricklink) för nya bitar och en snygg modell. Inte lika bra bitpris som Detective Office, men märkbart billigare än t.ex. Star Wars.




Jag tyckte det var ett kul bygge, och jag kände hela tiden att jag visste vart delmomentet var på väg (inte alls som den stora frontlastaren, 42030, där jag ofta kände "voffor gö di på dette vise?"). Möjligen gick det för fort - jag delade visserligen upp det på tre kvällar (påsar 1, 2 och 3), men hade gärna pysslat ett tag till med den.



Min sammanfattning efter bygget är


Plus:

+ Bättre utseende än väntat (dvs. RIKTIGT bra!). Bakluckan och framdelen är höjdare i mina ögon.
+ Roligt bygge med bra detaljer
+ Stabil
+ Hyggligt mycket bitar för pengarna

Varken eller:

+/- Vad är det egentligen för skala? Passar inte ihop med någon av mina andra bilar. Hade gärna fått vara något större.

Minus:

- Lutningen på bakfönstret
- Bygget tog slut för fort
- Ingen styrning

Silence101

Mycket snygg modell.
Sen undrar jag också hur dom tänker när de gör dessa fantastiska bilar i olika skalor.
Borde gå att få till det.
Nu är jag ännu mer sugen på att skaffa en.
Tack för recensionen
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

AndersI

Citat från: Silence101 skrivet 07 april 2015 kl. 22:19
Sen undrar jag också hur dom tänker när de gör dessa fantastiska bilar i olika skalor.
Borde gå att få till det.

Jag misstänker att vindrutan/bakrutan har bestämt storleken i det här fallet. Det är den största vindrutan i en bit. Sedan spelar hjulen stor roll också, Mini hade väldigt små hjul, vilket gör skalan större när man vill använda befintliga bitar.

Glömde förresten nämna ekerinsatserna i hjulen - de är för mig helt nya bitar. Väldigt synd att de inte var i gult eller guld - det är så jag minns mina två Mini Cooper som jag hade i min Scalextric racerbana...

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 07 april 2015 kl. 22:31
Citat från: Silence101 skrivet 07 april 2015 kl. 22:19
Sen undrar jag också hur dom tänker när de gör dessa fantastiska bilar i olika skalor.
Borde gå att få till det.
Glömde förresten nämna ekerinsatserna i hjulen - de är för mig helt nya bitar. Väldigt synd att de inte var i gult eller guld - det är så jag minns mina två Mini Cooper som jag hade i min Scalextric racerbana...

Löst? :D

AndersI

Ahh - ser ut som om jag blir tvungen att investera...
:D

Men är de där verkligen i samma storlek?

Ozp


Ashman

Så snygg! Har en liggande som jag tänkte bygga tillsammans med hustrun, men hon har aldrig tid... Men nu blir jag riktigt sugen på att sätta igång bygget. När det gäller skalan så hade den väl blivit för liten i Camper-skalan, men känns ändå som de kan vara rätt snygga att ställa bredvid varandra i vitrinen :) Sen ska det väl komma en Ferrari i år också som man kan hoppas är i liknande stil.
Tack för recensionen!

Jonsson

#7
Citat från: AndersI skrivet 08 april 2015 kl. 08:27
Ahh - ser ut som om jag blir tvungen att investera...
:D

Men är de där verkligen i samma storlek?

Visst är det som Ozp säger - samma bit. :)

http://www.swebrick.se/index.php?topic=7252.msg130416#msg130416




Citat från: Ashman skrivet 08 april 2015 kl. 08:53
Så snygg! Har en liggande som jag tänkte bygga tillsammans med hustrun, men hon har aldrig tid... Men nu blir jag riktigt sugen på att sätta igång bygget. När det gäller skalan så hade den väl blivit för liten i Camper-skalan, men känns ändå som de kan vara rätt snygga att ställa bredvid varandra i vitrinen :) Sen ska det väl komma en Ferrari i år också som man kan hoppas är i liknande stil.
Tack för recensionen!

Japp, visst är det en riktigt fin modell! Som du säger så kommer det också en Ferrari F40 i sommar, enligt plan skall den släppas för VIP i Juni.
Lite oklart vilken skala den kommer att ha men vi får hoppas att den inte är mindre än Coopern (ca 1:13)

Ashman

#8
Citat från: Jonsson skrivet 08 april 2015 kl. 13:13



Japp, visst är det en riktigt fin modell! Som du säger så kommer det också en Ferrari F40 i sommar, enligt plan skall den släppas för VIP i Juni.
Lite oklart vilken skala den kommer att ha men vi får hoppas att den inte är mindre än Coopern (ca 1:13)
1:13 innebär att den blir ca 33 cm lång, vilket jag tror är aningen längre än Campern. Den storleken är behaglig för display tycker jag, jämfört med många technic/racers supercars som är runt 1:10. De blir maffiga och roliga att leka med, men svåra för display.


AndersI

#9
Jag gav mig på vinkeln på bakfönstret - tycker jag fick till den rätta vinkeln, men det blir ju inte helt snyggt, bitmässigt. Taket är inte alls klart än.

Bakrutan är monterad med lite Technic Brick och Pin så jag kunde tippa hela montaget framåt en smula. Fick offra lite av hatthyllan, och det bakre glaset i sidofönstret. Funderar på om det blir bättre utan glas i hela sidofönstren bak?

AndersI

Nu är taket fixat också.


ByggareDan

Trevlig recension, alltid kul att läsa andras plus/minus synpunkter, funderar ju själv på denna lilla söta bil så det blir nog en sådan senare i år.

Nu vill vi ju se en rallyversion byggd av någon här på forumet, eller en med Union Jack som tak (kanske ett modernare påfund)


/ByggareDan

Kwagge


ByggareDan

Citat från: Kwagge skrivet 10 april 2015 kl. 18:48
Citat från: ByggareDan skrivet 10 april 2015 kl. 17:01

Nu vill vi ju se en rallyversion byggd av någon här på forumet, eller en med Union Jack som tak (kanske ett modernare påfund)


/ByggareDan

http://www.ebay.co.uk/itm/Custom-LEGO-10242-Mini-Cooper-Union-Jack-stickers-MKVII-MK7-/271694515333?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f42414c85

Känns ju lite fusk med klistermärken men det finns iallafall någon mer som funderat i mina banor, vilket känns lite skönt (att nån mer är som jag  ??? )

/ByggareDan

Nextuz

Citat från: Kwagge skrivet 10 april 2015 kl. 18:48
Citat från: ByggareDan skrivet 10 april 2015 kl. 17:01

Nu vill vi ju se en rallyversion byggd av någon här på forumet, eller en med Union Jack som tak (kanske ett modernare påfund)


/ByggareDan

http://www.ebay.co.uk/itm/Custom-LEGO-10242-Mini-Cooper-Union-Jack-stickers-MKVII-MK7-/271694515333?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f42414c85

HAHA... förlåt.. men de var nog den sämsta sticker jag sett :P flaggan är totalt kvaddad :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.