Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] I svåra tider...

Startat av EpsilonEta, 29 mars 2015 kl. 18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Detta kapitel var inte planerat från början (ja, jag har flera kapitel och sidohändelser löst uträknade).
Men när zonen utmaningen kom ville jag baka in den i min story. Därför fick jag trycka in den mellan kap2 och 3 (för er skull justerar jag kapitlen så att nästa blir kap4 istället :) )


Kapitel 3: I svåra tider...

Dag Noll.



Liiz handlar ammunition och förnödenheter och tänker för sig själv:
Seriöst. Ersättningen för de här skitjobben räcker ju knappt till basvaror. Hur ska jag kunna...
-Host! Hhooost!

-Vänd dig bort när du hostar. Uppmanar Liiz.
-Va? Är du rädd för baciller?
-Nää. Jag har ett starkt immunsystem och har den senaste versionen antikroppar. Du kan inte smitta mig men du kan visa lite artighet.
Omedelbart slår det Liiz att hon befinner sig i en laglösa håla och handlar ammunition i ett varuhus. Artighet var det sista dessa typer tänker på.
Följd av lite konstiga blickar betalar hon och går ut.


Senare
Aaa! Liiz rycker till då ett monster plötsligt dyker upp.

Hon lungnar snabt ner sig och tänker:
Ha. Jag måste ha blivit hispig, det var ju bara en myra.


Meta:
Nej, det finns inte jättemyror på Hera. På grund av sjukdomen (och hennes träning plus erfarenheter på Hera) kändes den större och farligare än vanligt. Och det här är bara början.
Det är inte säkert att det var i varuhuset hon blev smittad. Liiz har ju levererat paket inom ett stort område så det kan ha skett lite var som helst.
Exakt hur sjukdomen sprids är inte bestämt (och behöver inte bestämmas heller. Kanske ska vi utelämna "biten av smittad zombie person")

Fler delar i detta kapitel är på väg men jag ville få ut något som uppmärksammar utmaningen medan det fortfarande finns tid att delta. (jo jag jobbar på ett tävlingsbidrag också)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Jag gillar dina små byggen. Spännande att följa din karaktär. Så nu är Liiz på Hera alltså? Vi kanske ses? :)

Trevlig liten butik, förutom att folk hostar på en
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Sollan

Gillar butiken! Snygga och smarta förpackningar!

EpsilonEta

Citat från: o0ger skrivet 30 mars 2015 kl. 09:06
Jag gillar dina små byggen. Spännande att följa din karaktär. Så nu är Liiz på Hera alltså? Vi kanske ses? :)

Trevlig liten butik, förutom att folk hostar på en
Just ja, jag glömde nämna att Liiz nu har varit på Hera sedan kapitel 1.
Och i den här utkanten av någon stad hostar man inte bara på folk, man skjuter på dom också. Vilket det kommer bli ännu mer av när Liiz får lite andra jobb framöver.

Citat från: Sollan skrivet 30 mars 2015 kl. 09:34
Gillar butiken! Snygga och smarta förpackningar!
Tack. I framtiden är alla förpackningar runda och färgglada :)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Illuwatar

Och byggda studs-down. Smart sätt att få variation. :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

EpsilonEta

Citat från: Illuwatar skrivet 30 mars 2015 kl. 14:31
Och byggda studs-down. Smart sätt att få variation. :)
Det gjordes främst för att de skulle sitta fast i hyllorna (30350a)

Kul att ni gillar bygget.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sollan

Citat från: EpsilonEta skrivet 30 mars 2015 kl. 14:44
Citat från: Illuwatar skrivet 30 mars 2015 kl. 14:31
Och byggda studs-down. Smart sätt att få variation. :)
Det gjordes främst för att de skulle sitta fast i hyllorna (30350a)

Kul att ni gillar bygget.

Och då kunde du få fyrkantiga burkar utan lock. Gilla!

EpsilonEta

#7
Dag Ett.

Liiz besöker sin uppdragsgivare Vlad för mer jobb.

-Här är nästa leverans. Den ska till...

-Jag har ju redan sagt att jag inte kan ta så många lådor. protesterar hon.
-Va? Det är ju bara en. Kan du inte räkna?

-Jo, men den är ju så stor.
-Det är standardstorlek! Vad är det med dig? Ut och leverera!

Liiz bär iväg lådan och funderar på varför Vlad var surare än vanligt.


Senare kommer hon fram till adressen.
-Hej! Här kommer jag med blommorna ni beställt! Säger Liiz glatt.

-Tyst med dig och kom in. Muttrar en av dörrvakterna.
När de stängt dörren gapar den andra.
-Vad är det med dig!? Du ska vara diskret! Din inkompetenta...
-Lugn. Grejerna är OK. Betala och kör iväg henne. Avbryter den första.

Liiz kommer tillbaka till Vlad.

-Hej! De var jättetrevliga, och kolla vad mycket guld jag fick!
-Bra, bra. Här är din del.

-Oooo! Vilket glänsande mynt.
-Är du hög eller?
-Neej! Svarar hon med ett leende.
-Säkert. Du, jag stänger ett tag så du får inget jobb här på ett tag.
-Va då då?
-Har du inte hört om sjukdomen? Hela planeten är satt i karantän.
Rykten säger att Samfundet också drabbats och fortfarande inte hittat en bot. Det kan bli riktigt hemsk så jag tänker ligga lågt. förklarar Vlad och gå iväg.

Oj då. Vilken tur att ja inte kan bli sjuk. tänker Liiz när hon går därifrån och funderar på vad hon ska göra med sin stora glansiga peng.


Meta.
Näää, hon är inte aaalls sjuk. Däremot har hon slutat ifrågasätta hallucinationerna.
Trots att Liiz ofta agerar tuff och hård är hon ganska snäll och naiv vilket syns här (dessutom är hon tonåring så humorsvängningar är helt normalt). Vissa sjuka blir nog arga eller våldsamma istället. Om hon inte var (lite väl) säker på sig själv hade hon antagligen börjat skjuta mot "monster-myran" eller andra hotfulla saker. Den här sjukdomen har potential att ställa till med en del problem (och kommer göra det i nästa del).

Edit: fixade lite stavning
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Kvarnbacka

Bra berättat och kul att du håller upp tempot i byggandet.  :)

EpsilonEta

#9
Dag Två.

Liiz tänker handla lite utifall karantänen blir långvarig men det var tydligen fler som tänkte samma sak.

Nä, här tänker jag inte handla.

På vägen ut ser hon något underligt som verkar farligt.
Ett rymdmonster!


Hon drar sin P999 och börjar skjuta mot monstret. Fler monster kommer och hon springer iväg.


Liiz har gömt sig i en gränd men snart kommer fler monster.


Två av monstren för bort en gris.


Har dom inte sett mig? Jag kanske klarar mig. Nej, en stannar kvar och den kommer hitåt!
Liiz hoppar fram och drämmer till monstret med sin yxa.


Hon slår några fler gånger innan hon flyr iväg.




Meta
För att se den verkliga bilden, utan hallucination kan ni kolla mitt tävlingsbidrag
Hennes vapen är en AX-50, ofta kallad "axe" eller "yxa".
Jag hade lite mer på dag 2 men det blev mycket bilder och en del att bygga. Tyckte det var bättre att visa något än att det blev långt.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Aj aj aj Liiz, hur ska det här sluta?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ByggareDan

Jag gillar ju dina små historier som ger byggena en extra dimension.
Sen gillar jag mentaliteten hos Liiz, lite Texas-inspirerat
-Skjut först, fråga sen (om han inte är död det vill säga)

/ByggareDan

EpsilonEta

#12
Tack.
Jag gillar att skriva och nu får jag en anledning att bygga också.

Klart man skjuter först! Det är ju rymdmonster! :)
Dessutom gick det inte så bra att prata första gången hon försökte.

Citat från: o0ger skrivet 10 april 2015 kl. 13:25
Aj aj aj Liiz, hur ska det här sluta?
Lyckligt så klart ::)
Moouuhaahaahaa
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Tuben

Intressant att hon tycker sig se rymdvarelser, intressant sjukdom :)
Gud älskar både dig och mig och vill leva med oss, Bibeln Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16 http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+3%3A16

EpsilonEta

Citat från: Tuben skrivet 11 april 2015 kl. 01:16
Intressant att hon tycker sig se rymdvarelser, intressant sjukdom :)
HazMat gruppen har ju tydliga gröna visir och Liiz har nog sett lite för mycket sci-fi på temat monsterinvasion (Ja, så klart har de sci-fi i framtiden också)
Sjukdomen påverkar hjärnan (som vissa droger och syrebrist kan göra) men kan också smitta mellan personer.
Det är bara en vecka kvar om man vill vara med och tävla men även efteråt går det att göra tillbakablickar till tidigare händelser.
Vill man bygga ett riktigt stort rymdslag kan man ta Sols invasion av någon koloni eller slutstriden mot Centauri om man vill vara riktigt ambitiös.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.