Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Misstänkt bedrägeri på Bricklink.

Startat av Claude76, 25 september 2018 kl. 21:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Claude76

Hjälp! Jag tror att jag förmodligen har blivit lurad.

En lång historia kort:
Jag beställde ett utgånget större set (vikt ca 4kg) för ca 5000:-inkl. frakt från en Bricklinkbutik inom EU, det tog ca 1 vecka innan jag fick en invoice (säljaren hade varit bortrest).
Han hade även bilder på setet som han kunde skicka på begäran vilket jag bad om och fick (dom såg bra ut).
Jag betalade, via paypal, och fick sedan ett mail med tracking nr från säljaren och även ett kvitto från Paypal, även det med samma tracking nr.
Här börjar problemet.
Ivrig som man är så söker man på nr i landets postgång, efter ett par dagar står det att försändelsen lämnat landet och anlänt till Sverige.
Ny sökning på Postnord och ser efter ett par dagar att det anlänt till ombudet.
Sticker dit med kollinr (som jag har på mobilen, ej fått avisering) och det visar sig att det är ett litet rek brev som är adresserat till en vårdcentral i närheten.

Mailar säljaren, via bricklink, om att han skickat fel tracking nr (jag vet, lite naiv tanke. Men man är ju optimist), har inte fått något svar på detta (kan ju se att han läst det) ännu efter 4 dygn.

Han skrev att frakten kan ta ca 15 dygn, men känns inte så ljust just nu med tanke på omständigheterna.

Är det någon råkat ut för liknande och som har något bra tips?

Mvh / Claude76

(Om detta passar bättre in någon annanstans får en moderator gärna flytta det till rätt kategori)
Lego is my drug of choice

Magnus den store

Vem genomför ett bedrägeri med Paypal? Bestrid ärendet hos Paypal, så lägger de bevisbördan på honom.

Är tracking-numret samma när det anländer till Sverige? Ibland får det ett nytt spår-id i Sverige. Det kan skifta beroende på avsändarland, vem som är ursprunglig leverantör, och vilken leverantör den ursprungliga har avtal med i Sverige eller ditt utdelningsområde. Det är en mindre djungel. Jag har haft paket på vift, men då har jag kontaktat Postnord, varpå de gett mig det nya spår-id:it eller hänvisat mig till en annan leverantör. Deras kundtjänst hjälper dig om du har ursprungsland, ursprunglig leverantör och kolli-id.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Tror precis som Magnus den store att paketet fått ett nytt id när det kom till Sverige. Prata med Postnords kundtjänst. De är väldigt hjälpsamma.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Joacim

Håller med de gånger jag handlat från utlandet har paketet bytt kolli nummer varje gång det kommer till Sverige. Så börja hos posten sedan med paypal.

andreas E

Hade precis ett liknande fall med en försändelse från Frankrike.
avsänt från Fr den 27 juli och sen blev det liggade där till den 10 sept. Hade hela tiden ett franskt tracking som jag kunde spåra på en fransk sida och även som postnord kunde söka på. De såg inget i men var väldigt hjälpsamma. Tyvärr verkade som att även inomeuropeiska sändningar hamnar hos momsavdelningen.
Men efter den 10 sept gick det sen fort men däremot fick jag ingen avisering på paketet utan fick själv bevaka det när det kommit till mitt utlämningställe.
Ha tålamod men gå på paypal direkt och kommunicera med säljaren, bara ligg på.

Claude76

Tack för inputs!

Som tidigare anställd som chaufför hos Postnord så känner jag till en del rutiner när det kommer till just detta med kollinr.
Lite därför jag reagerar med aningens oro.
Precis som flera av er är inne på så fick paketen (förr) ett nytt nr när det passerade gränsen, men man har frångått detta mer och mer tydligen (har inte jobbat på ca 2 år nu, så vet inte exakt när detta skedde) men jag har inte koll på om det är så från alla länder eller, om inte, vilka det gäller.

Det jag däremot ser som högst osannolikt är att ett paket på 4kg får ett kollinr i urspungslandet (t ex. WR12845236UK OBS!! Påhittat, vill inte uppge det rätta här  ;D ) och att det sedan anländer till Sverige och får ett nytt. Samtidigt som ett rekommenderat brev (storlek som ett vykort) dyker upp med exakt samma nr och dessutom till samma utlämningsställe!!!


En möjlig teori är denna:
Han har skickat paketet och brevet ungefär samtidigt, att dom av en slump skulle till samma stadsdel och att han sedan blandat ihop kollinumren när han bifogade det till mig.
Men detta faller, kan jag tycka, på att han inte återkopplar till mig med det rätta kollinr.

Jag känner dock att det mer troliga är att han blåst mig.

Jag har handlat ett skapligt antal gånger från bricklink och majoriteten av gångerna är från EU.
Aldrig haft problem tidigare.
Men har jag fattat det helt rätt, paypal ersätter hela summan? Tar dom tillbaka pengarna från mottagaren på något sätt också?
Eller är pengarna låsta för honom tills jag godkänt. Handlat med Paypal länge men inte satt mig in i det helt (latmask *host*host*)

Nåväl, får se hur det fortlöper.

Lovar att återkomma med upplösning framöver för er som är intresserade.

Mvh / Claude76
Lego is my drug of choice

fork

Trist att det strular.
Jag väntar på ett brev från usa, när det kom till sverige fick det nytt kollinummer, då jag pratade med kundtjänst var numret endast för ärendenummer för 75kr utpressning och går ej att spåra längre. Men verkar som sagt att dom fortfarande byter kollinr vid gränsen ibland.

Hoppas det löser sig.

Claude76

Hej, här kommer en uppdatering för de som är intresserade.

Jag fick precis ett mail från Paypal att dom dömt till säljarens fördel då han har kunnat visa på att han skickat ett paket eftersom han har ett kollinr.
Dom verkar inte bry sig det minsta om att faktiskt säkerställa att försändelsen innehöll det som jag beställt och att den va adresserad till mig.
Så nu vet vi alla hur Paypal fungerar.
Man kan sälja en sak, skicka ett litet brev (inte med frimärke dock, utan måste erhålla ett kollinr) till random adress i närheten av den egentliga mottagaren. Sen bara hålla tummarna att någon hämtar ut det eller att det går i retur.
Sen när man blir ifrågasatt är det bara att vifta med det kollinr man har och casha in.

Underbart!

Jag kan inte ens se att det finns en möjlighet att överklaga på Paypals hemsida.
Någon som vet om det finns kundtjänst på svenska på Paypal. Skulle kännas enklare att förklara där.
Har ju ganska klara bevis kan jag tycka, bara en sån sak som vikten på paketet. LEGO-setet jag beställde är ca 4kg och maxvikten för REK (som det var) är 2kg.

Sen fick jag kontakt med en annan kille som råkat ut för samma bedragare (han hade lämnat ett dåligt omdöme på säljarens feedback-sida, så skrev ett mail till honom), det visade sig att han också bor här i Sverige och har anmält på Paypal. Mest troliga är ju att han också får avslag.
Får hoppas att Paypal tar sitt förnuft till fånga om vi gemensamt kontaktar dom eller om dom ser att fler lagt en anmälan mot samma säljare.

Med sorgsna hälsningar
/ Claude76

Lego is my drug of choice

Classus

Det ska gå att överklaga PayPals beslut om du lägger till ytterligare information. Kontakten med den andre köparen låter relevant och ny i det här fallet.

"Can I appeal PayPal's decision on my claim?
Yes. Although, the decision made at the conclusion of a buyer claim is final it can be appealed if new information is presented which was not considered during the original investigation.

If you would like to appeal the outcome of a claim you can do so within 10 days by following these steps:

Go to Resolution Centre.
Under 'Resolution Centre Cases' select Closed cases in the drop down menu and find the claim.
Under 'Action', click Appeal.
Provide information for your appeal."

Gray

Låter väldigt mysko att det skulle kunna vara så enkelt att lura Paypal, speciellt när du kan bevisa i alla steg att det inte gick rätt till:

• BrickLink kan verifiera din beställning, inklusive storlek/vikt på varan du beställde.
• Leveransbolaget kan verifiera storlek/vikt på paketet som skickades, dom borde åtminstone kunna se att det var ett mindre brev och inte ett 4kg tungt paket.
• Leveransbolaget bör dessutom kunna verifiera att paketet skickades till en helt annan address än din, återkoppla det till den address du angav i beställningen osv.

Ta skärmdumpar på allt som är relevant (bricklink order-sida, email, leverantörens/PostNords tracking-sida, osv.).

Prata definitivt ihop dig med den andra kunden som blivit lurad. Att två personer separat haft exakt samma problem med samma säljare, lurats med exakt samma metod bör stärka båda era fall.

https://www.konsumenteuropa.se/ kan kanske hjälpa, kolla även upp andra sidor angående att anmäla internetbedrägeri inom EU.

Magnus den store

Citat från: Claude76 skrivet 19 oktober 2018 kl. 22:53
Jag fick precis ett mail från Paypal att dom dömt till säljarens fördel då han har kunnat visa på att han skickat ett paket eftersom han har ett kollinr.
Dom verkar inte bry sig det minsta om att faktiskt säkerställa att försändelsen innehöll det som jag beställt och att den va adresserad till mig.

Det där är tvärtemot vad jag läst en gång i tiden. Enligt Paypal ska avsändaren bevisa avsändning genom:
-Avsändardatum
-Att mottagarens adress stämmer med dennes adress hos Paypal.

Vidare ska avsändaren bevisa leverans, genom dokument från paketutlämnare, där bland annat leveransdatum och mottagarens adress ska framgå. Ett kollinummer ska inte vara tillräckligt.

Kan du bevisa att kollinumret skickats till en annan adress?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

micke

Det du skall ta upp med Paypal är att du inte hämtat ut paketet och således skickas det tillbaka till säljaren varvid han får sin vara tillbaka och du skall enligt Paypal få dina pengar tillbaka

Citat från: Claude76 skrivet 19 oktober 2018 kl. 22:53
Hej, här kommer en uppdatering för de som är intresserade.

Jag fick precis ett mail från Paypal att dom dömt till säljarens fördel då han har kunnat visa på att han skickat ett paket eftersom han har ett kollinr.
Dom verkar inte bry sig det minsta om att faktiskt säkerställa att försändelsen innehöll det som jag beställt och att den va adresserad till mig.
Så nu vet vi alla hur Paypal fungerar.
Man kan sälja en sak, skicka ett litet brev (inte med frimärke dock, utan måste erhålla ett kollinr) till random adress i närheten av den egentliga mottagaren. Sen bara hålla tummarna att någon hämtar ut det eller att det går i retur.
Sen när man blir ifrågasatt är det bara att vifta med det kollinr man har och casha in.

Underbart!

Jag kan inte ens se att det finns en möjlighet att överklaga på Paypals hemsida.
Någon som vet om det finns kundtjänst på svenska på Paypal. Skulle kännas enklare att förklara där.
Har ju ganska klara bevis kan jag tycka, bara en sån sak som vikten på paketet. LEGO-setet jag beställde är ca 4kg och maxvikten för REK (som det var) är 2kg.

Sen fick jag kontakt med en annan kille som råkat ut för samma bedragare (han hade lämnat ett dåligt omdöme på säljarens feedback-sida, så skrev ett mail till honom), det visade sig att han också bor här i Sverige och har anmält på Paypal. Mest troliga är ju att han också får avslag.
Får hoppas att Paypal tar sitt förnuft till fånga om vi gemensamt kontaktar dom eller om dom ser att fler lagt en anmälan mot samma säljare.

Med sorgsna hälsningar
/ Claude76
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Claude76

Citat från: Classus skrivet 20 oktober 2018 kl. 00:29
Det ska gå att överklaga PayPals beslut om du lägger till ytterligare information. Kontakten med den andre köparen låter relevant och ny i det här fallet.

"Can I appeal PayPal's decision on my claim?
Yes. Although, the decision made at the conclusion of a buyer claim is final it can be appealed if new information is presented which was not considered during the original investigation.

If you would like to appeal the outcome of a claim you can do so within 10 days by following these steps:

Go to Resolution Centre.
Under 'Resolution Centre Cases' select Closed cases in the drop down menu and find the claim.
Under 'Action', click Appeal.
Provide information for your appeal."

Tack Classus, ska absolut höra av mig till Paypal. Precis som du skriver så är det ju rätt skönt att ha en till som råkat ut för samma bedragare att hänvisa till.

Citat från: Gray skrivet 20 oktober 2018 kl. 03:37
Låter väldigt mysko att det skulle kunna vara så enkelt att lura Paypal, speciellt när du kan bevisa i alla steg att det inte gick rätt till:

• BrickLink kan verifiera din beställning, inklusive storlek/vikt på varan du beställde.
• Leveransbolaget kan verifiera storlek/vikt på paketet som skickades, dom borde åtminstone kunna se att det var ett mindre brev och inte ett 4kg tungt paket.
• Leveransbolaget bör dessutom kunna verifiera att paketet skickades till en helt annan address än din, återkoppla det till den address du angav i beställningen osv.

Ta skärmdumpar på allt som är relevant (bricklink order-sida, email, leverantörens/PostNords tracking-sida, osv.).

Prata definitivt ihop dig med den andra kunden som blivit lurad. Att två personer separat haft exakt samma problem med samma säljare, lurats med exakt samma metod bör stärka båda era fall.

https://www.konsumenteuropa.se/ kan kanske hjälpa, kolla även upp andra sidor angående att anmäla internetbedrägeri inom EU.

Ja, jag kan bara hålla med. Det känns som att han hittat en svag länk hos Paypal. Men precis som du skriver, det känns som att Paypal borde (måste) ändra sitt beslut när jag uppdaterat dom med mina bevis.
Jag har nu, precis som du tipsar om, tagit skärmdumpar på hela transportkedjan hos Postnord (från att det ankom landet tills att det gick i retur).
Längst ner står det även att det är ett REK och att vikten är 0,005Kg. Jag gjorde även en bild där jag har en skärmdump med setets info och skärmdumpen på ovanstående. 4000g versus 5g. Borde vara ganska tydligt redan där.
Även skärmdumpar på Invoice, kvittot hos Paypal, Tracking ID och en på mailet med 9st foton (med all säkerhet "stulna" från annan säljare) han skickat på legot (oöppnad låda).
Ska även bifoga Skärmdumpar från den inhemska postgången, samma där, både till Sverige och returen (framgår även att säljaren tagit emot returen).

Jag kontaktade Postnord för att be om hjälp med detta 3/10 och fick till svar, först en vecka senare 10/10, att försändelsen gått i retur och att dom inte kunde hjälpa mig. Det skickades i retur den 8/10. Snabba på att svara hos Postnord  :o
Jag har pratat med den andra köparen, vi kommer försöka hänvisa till varandra så mycket det bara går.
Ska absolut kolla upp konsumenteuropa.se som du tipsade om.
Tack Gray!

Citat från: Magnus den store skrivet 20 oktober 2018 kl. 10:04
Citat från: Claude76 skrivet 19 oktober 2018 kl. 22:53
Jag fick precis ett mail från Paypal att dom dömt till säljarens fördel då han har kunnat visa på att han skickat ett paket eftersom han har ett kollinr.
Dom verkar inte bry sig det minsta om att faktiskt säkerställa att försändelsen innehöll det som jag beställt och att den va adresserad till mig.

Det där är tvärtemot vad jag läst en gång i tiden. Enligt Paypal ska avsändaren bevisa avsändning genom:
-Avsändardatum
-Att mottagarens adress stämmer med dennes adress hos Paypal.

Vidare ska avsändaren bevisa leverans, genom dokument från paketutlämnare, där bland annat leveransdatum och mottagarens adress ska framgå. Ett kollinummer ska inte vara tillräckligt.

Kan du bevisa att kollinumret skickats till en annan adress?

Ja, visst är det jäkligt märkligt hur det verkar vara upplagt. "Buyer protection policy" my ass! Snarare Seller Protection  >:(
Tyvärr kan jag inte visa på att det är så, det framgår ingenstans vilken leveransadress det är. Men jag ska kontakta Postnord igen och se om dom kan hjälpa mig ändå. Hade varit guld värt att fått tagit en bild på kuvertet som det hela handlar om. Ombudet höll upp det på ca 3 meters avstånd (säkerhet antar jag).
Tack för infon Magnus.

Citat från: micke skrivet 20 oktober 2018 kl. 11:06
Det du skall ta upp med Paypal är att du inte hämtat ut paketet och således skickas det tillbaka till säljaren varvid han får sin vara tillbaka och du skall enligt Paypal få dina pengar tillbaka

Hej Micke,
Står det så på Paypals sida? För det har jag ju bevis för i och med att försändelsen gått i retur och är uthämtad.

Oavsett hur det ska gå till, jag ska fan ha mina pengar tillbaka på ett eller annat sätt. Och den andra killen ocskå. Annars känns det som att Paypal gjort bort sig skapligt.

Ursäkta språkbruket, men är duktigt förbannad.

Mvh / Claude76
Lego is my drug of choice

Classus

Jag skulle även prata med banken där du har kortet som är kopplat till din PayPal. Om banken förstår att du blivit blåst så skulle de kanske kunna ge dig pengarna och sedan sätta tryck på PayPal att ge tillbaka pengarna till banken.

Magnus den store

Har ni anmält butiken, till Bricklink? Den måste stängas ner så att inga fler utsätts.

https://www.bricklink.com/problemMember.asp

I rullgardinsmenyn finns alternativet scam/fraud.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.