Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Duplo färgkarta

Startat av andreaseldh, 04 juli 2017 kl. 12:33

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Så var det dags igen, min tredje färgkarta!

Först några citat från Vad köpte du för LEGO idag?

Citat från: andreaseldh skrivet 27 juni 2017 kl. 21:26
Efter 62 olika färger 3001 och 24 olika färger blandade Modulex har jag nu, mindre än 24 timmar efter den senaste färgkartan blev klar, beställt bitar till nästa: 50 olika färger 3437!

Citat från: Peter S skrivet 27 juni 2017 kl. 23:26
Ja där finns ju några godbitar, som Salmon och VLG (Very Light Gray)...

Citat från: andreaseldh skrivet 28 juni 2017 kl. 22:38
Just dom två färgerna blev det tyvärr inte. Dom finns i varsitt exemplar i två olika brittiska butiker som endast accepterar Paypal, och jag har inget konto.

Idag anlände de två första, hela vägen från Canada: Dark Blue-Violet och Trans-Orange, och även en Micromotor som jag ska använda till ett annat projekt som jag pratade om på Grönan!


P7040314 by Andreas Eldh, on Flickr

Bilden blev visst lite överexponerad, varför måste det vara så svårt?

o0ger

Jag kan hjälpa dig att köpa bitar med Paypal.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

shiftaltcmd

Kan man fresta med en uppsättning?


Magnusengstrom

Citat från: shiftaltcmd skrivet 04 juli 2017 kl. 15:56
Kan man fresta med en uppsättning?



Snyggt.
Något man skulle kunna vilja ha.

andreaseldh

Tack o0ger och shiftaltcmd för erbjudandena! Det ingår, som ni förstår, inte i mina planer hittills så jag kan tyvärr inte tacka ja just nu. Eller ska jag säga "ännu" ...

ColA

Citat från: Magnusengstrom skrivet 04 juli 2017 kl. 16:36
Citat från: shiftaltcmd skrivet 04 juli 2017 kl. 15:56
Kan man fresta med en uppsättning?



Snyggt.
Något man skulle kunna vilja ha.

Jag skulle gärna ha såna med :)

andreaseldh

43 färger levererade! Eller egentligen 48, men jag har plockat bort 3 fellevererade och 2 som jag inte kan se skillnad på:

  • Dark-Blue Violet/Violet
  • Pearl Gold/Flat Dark Gold
Men vilken som är Trans-Orange resp. Trans-Neon Orange kan man väl bara se i UV-ljus?


P7180326 by Andreas Eldh, on Flickr

Dags att kolla runt efter fler unika klossar (för visst vore det snyggt att fylla alla 49 platserna) och även bokstäver och siffror.

Magnus den store

Om man utgår ifrån Legos namn på färgerna, kan man anta att nedanstående BL-färger ska vara fluorescerande.

Trans-Neon Orange
Trans-Neon Green
Trans-Medium Blue
Trans-Neon Yellow
Trans-Dark Pink
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Blev en riktigt tilltalande tavla det där.

lindyhep

Håller med Emma - nästan så jag går och plundrar barnens låda för att se vad som finns.
(Nä, de kommer inte misstycka. Dels kommer det finnas mycket kvar dels är yngsta 8 och även om Duplot faktiskt åker fram nån gång ibland är det inte ofta.)

andreaseldh

Citat från: lindyhep skrivet 19 juli 2017 kl. 18:38
...nästan så jag går och plundrar barnens låda för att se vad som finns...

Tack för beröm och hjälp! De färger som står på önskelistan just nu är:

  • Light Green
  • Light Orange
  • Light Turquoise
  • Reddish Brown
  • Salmon
  • Very Light Gray
  • Trans-Red
  • Crome Gold
  • Trans-Bright Green

Peter S

Trans neon orange och trans orange är väl samma som för System-Lego? Det är stor skillnad på dem. Jag har eldsflammor i båda färgerna och trans neon orange är rödare. Jag skulle säga att båda dina duplo-klossar är trans orange. Trans neon orange finns i ett litet set från 2016, men tydligen inte släppt i Sverige.
https://m.prisjakt.nu/product/3709623

andreaseldh

Intressant! Jag planerar att köpa en sedeldetektor så får vi se om jag har blivit lurad.

Peter S

Flat dark gold verkar vara en klassisk bronseringsfärg, dvs en halvmatt sprayguldfärg som är lite rödare. En konstaterad bit med den färgen(och bara den färgen) är dörren 44680.
Tror den är rätt lätt att skilja från pearl gold.

andreaseldh

Jag (eller säljarna) har haft stora problem att skilja Light Blue från Bright Light Blue och jag har inte kunnat använda mitt trick att köpa likadana bitar av båda färgerna från samma säljare. BrickLink och BrickSet är oense om färgernas årtal och hur som helst så överlappar dom varandra. Och jag vet inte om jag riktigt litar på att TLG skulle ha två nästan identiska nyanser i produktion samtidigt. Eller om dom i så fall skulle hålla dom strikt åtskilda. Men nu har jag äntligen hittat en bit som både BL och BS är överens om att den enbart finns i nyansen Light Blue: 6413! Och sedan tidigare vet jag att 3001 enbart finns i Bright Light Blue, och den har jag på min färgkarta.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.