Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens MOC November 2017 - arbetstråd

Startat av Anders67, 03 november 2017 kl. 16:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Teabox skrivet 14 november 2017 kl. 15:00
Har äntligen tagit mig tid att fotografera lite och har därmed lite bilder på mina CB-bidrag :)

Först hus och bilar till City CBn


City 2017 by Teabox (henrik_zwomp), on Flickr

Husen: Först en mod på Green Grocer och sen är det en mod på en mod. Emmet's hus ifrån LEGO filmen som är en mod på Town Hall.

Bilarna: Röd bil av egen design, vit bil av egen design, Borats glassbil (egen design), Pizzabud (mod av ), Mod på , svart bil av egen design och sist gul bil ifrån .

Och sen mitt senaste bidrag till MLCB.


Medieval landscape 2017 by Teabox (henrik_zwomp), on Flickr

För er som inte sett det live så rör sig knektarna på scenen. Ska se om jag hinna filma dem lite i helgen på Varbergs-utställningen.

Betweenbrickwalls

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 18 november 2017 kl. 14:19
Ja, då var det dags igen. Ett nytt hus står klart. Denna gång ett modernt hem inspirerat av kallbadhusens arkitektur med en öppen badyta i mitten och bastu med badstege på den högra sidan. Fullt inrett såklart med lite experimentella möbler gjorda av livbojar, stegar och rattar.

Färgskalan är grått, mörkrött, svart och tan.




Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

drdoddo

Citat från: drdoddo skrivet 15 november 2017 kl. 20:42
Nytt försök på microscale. Fortsatt inte mitt favorit-tema men temple är ju lite kul så det fick bli något lite "mount olympus" inspirerat. Hyfsat nöjd med molnen och båten i alla fall :)

Journey to the lost temple by Andreas Lenander, on Flickr

Journey to the lost temple - closeups by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 22 november 2017 kl. 22:00
Ett microlandskap som jag byggde för Ängelholmsutställningen. Inspirerat av vandringar i alperna, och skiftningarna i klimat beroende på höjden. En effekt som dock är starkt överdriven i bygget av estetiska anledningar ;)

Var kul att bygga något med lite mer lutning på, men samtidigt lite jobbigt då jag hela tiden behövda tvinga mig själv att bygga uppåt. Ville heller inte ha en genomskärning av berget på sidorna eller där bak då jag inte tycker det skulle passa med flödet i bygget, så jag byggde en liten båge av berget istället. Inte så realistiskt, men förhoppningsvis snyggare :)













Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 22 november 2017 kl. 21:28
Min skyttel till det "pausade" Mars 2050 CB:t. Snyggat till den lite och fixat bilder så tänkte att det var dags att posta dem. Fullt inredd med lab och förvaringsutrymme. Lite lågt i tak om man vill vara kritisk, men gubbarna klarar sig ;)

HORN Shuttle - front view by Andreas Lenander, on Flickr

HORN Shuttle - rear view by Andreas Lenander, on Flickr

HORN Shuttle - interior view by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67


Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 27 november 2017 kl. 22:24
Brukar ju fokusera mest på naturen när jag bygger landskap så kände att jag behövde experimentera lite mer med byggnader, så testade bygga några mikrostugor i olika storlekar och med olika takvinklar.

Ville väldigt gärna se till att inte ha någon glipa mellan vägg och tak som jag har haft i en del tidigare byggen. 45 graders tak är ju ganska enkelt men ville prova andra typer också. Blev mycket testande runt att använda 1x4 slopes som gavlar med 4 studs högt tak. Gillar att det blir lite fantasykänsla över dem även om de kanske inte är de mest verklighetstrogna. De har rätt ok passform och alla utom det svarta taket sitter rätt stabilt (det svarta trillar ihop så fort man rör det typ :P).

Jag ville gärna också få taket att sticka ut lite vid gavlarna, vilket jag fick till på två av byggena. Det gjorde dock "höststugan" mindre stabil och "vinterstugan" måste ha ett tak som är en hel 4x6 plate.

I slutändan föredrar jag nog den vita stugan med brunt tak, även om jag inte gillar det lilla glappet på toppen. Blir marginellt bättre med en intryckt bar där, men inte mycket.

De sista två husen med 45 graders tak känns rätt standard, men de är mycket mer flexibla med att lägga till detaljer som fönster i väggarna. Ser nog konstigt ut att kombinera med de höga husen dock.











Teabox

Citat från: Teabox skrivet 28 november 2017 kl. 10:31
Necromagikern anländer under nattens mörka timmar. Hälsad av livlösa gator, men inte ensam. Döden själv är alltid nära.


The Necromancer's Arrival by Teabox (henrik_zwomp), on Flickr


Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 28 november 2017 kl. 20:42
Fick till ett bidrag till. Kombinerade två av de bästa sakerna från 80-talet, classic space och star wars ;)

Nerdly classic space Tie fighter by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 28 november 2017 kl. 21:55
Experimenterar lite med för mig nya skalor, vilket resulterat i denna lilla kontorsbyggnad med omgivningar.




Godtfred

Citat från: Godtfred skrivet 28 november 2017 kl. 22:02

Clayface Splat Attack!
by gonkius, on Flickr

Ja, alltså ett mikrobygge av ... Ansiktet var riktigt svårt, men desto roligare när bitarna helt plötsligt föll på plats så att säga.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 november 2017 kl. 20:43
Det har tagit sin tid, men nu nöjer jag mig.

Av det som stod på mitt mentala stämningsbräde när jag startade har jag fått med det mesta (utom Ramones):

  • Rost
  • Lacknafta
  • Ramones
  • Stagnation


[MOC] Street basketball court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Ny graffiti och poliser utan ledtrådar.

[MOC] Street basketball court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


[MOC] Street basketball court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Fler bilder finns på Flickr:
https://flic.kr/s/aHsm5MtmTD
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Anders67

Fina MOC byggen i November.
  Denna månad utser vi Full Plate med The Ascent till månadens bygge.
Ett fantasifullt microlandskap från vår till vinter med en fin känsla för detaljer.

 

- Månadens MOCs -
 
                                                             

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.