Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Liten utställning Sundsvall

Startat av shiftaltcmd, 06 mars 2013 kl. 13:11

Föregående ämne - Nästa ämne

shiftaltcmd

Fick frågan om att göra en miniutställning på Barn- och ungdomsavdelningen Kulturmagasinet i Sundsvall.
Här kommer lite kort hur jag/vi gjorde.

Vi fick två små skåp med åtta hyllplan sammanlagt. Ytan var perfekt, varje hyllplan rymmer en stor basplatta.
Försökt fylla med lite gott och blandat. I första hand för barn men det ska även finnas nåt för vuxna.
Mestadels egna byggen men också exempel på en MOD och ett exklusivt set. Introducerar en del av den mystiska vokabulären som förekommer här på forumet, MOC, MOD ...

10187 VW Beetle moddad till en Herbie. Tillsammans med lite Swebrick-reklam.

10228 Haunted House med några extra monster.

En hylla med 10 viggar som man får gissa på (gjorde egna varianter på Tiefighters grisen gal i granens topp och Anders1 Pettsson och Findus). Valt viggar som nog är lättare för småttingarna än för de vuxna. "Alla" ska kunna gissa rätt på nån, men förhoppningsvis inte alla.

En modell i minifig-skala av vårat hus.

Lillemans schackspel.

Land Rovern jag gjorde till min bror med kartong och allt. Och så två stycken Wall-E.

Ett hyllplan med exempel på  olika lego-figurer som funnits genom åren. Mestadels minifigurerna med lite nedslag i deras historia. Tänkte att de vuxna kan känna igen sig tillsammans med sina småttingar.

Lite grann om lego-bitar och Duplo, hade ingen Modulex. Hade en gammal 2x4 brick utan bottentuber och ett gammalt träd.
Tillsammans med lego-figurerna ger det lite lego-historia.
Får dela hyllplan med brick-separator, visar hur den kan användas.

Utställningen är 1/3-31/5. Ska försöka fixa lite bättre bilder så småningom.

Detta passade bra med det som gick snabbt att ro ihop.
Lämnat en fråga om en större monter med bara ett hyllplan för att nån gång i framtiden kanske kunna ställa ut nånting större med flera basplattor bredvid varandra.


------------------------------------- Tillägg 20131105
Sammanfattning och lite utvärdering

Miniutställning i Sundsvall på Kulturmagasinet (kombinerat museum och stadsbibliotek)
Utställningen pågick första mars till sista maj (täckte in både Sportlov och Påsklov plus diverse klämdagar med extra mycket barn).
Kulturmagasinet har ca 1000 besökare om dagen. Om 10% av besökarna kollade in montrarna så blir det sisådär 8 000 - 10 000 personer. Många besökare men inte så mycket Lego, yta motsvarande 8 stora basplattor.

Alla byggen hade en liten info-skylt. Introducerar nya begrepp som mod, moc, ldd ...
Visitkort för Swebrick i montrarna.

1. 10228 Haunted House
Ville visa en av TLGs större modeller som inte går att hitta i en vanlig leksaksaffär.
Kompletterade med lite mer figurer från Monster fighters. Barnen kan känna igen sig mer.

2. En modifierad (mod) 10187. Byggdes om till en vit Herbie.
Visa hur man kan utgå ifrån en av TLGs modeller och modifiera till något eget.

3. Ett större eget bygge (moc), mitt hus med trädgård.
Också lite reklam för LDD, infoskylt som berättar att jag först byggde i LDD och sen beställde bitar och sist byggde ihop den fysiska modellen.

4. Ett eget schack-spel. Gjort av Lilleman.

5. Tio viggar att gissa på. Nio var barnböcker eller filmer. Ville att barnen skulle få överglänsa de vuxna och det verkar ha fungerat bra.
Nästa gång gör jag nog nåt så man kan skicka in sina svar. Nån form av minitävling.

6. Ett litet eget bygge, Land Rover Defender från G4 Challenge, med en falsk Legokartong. Bilen är min brors käraste ägodel så han behövde naturligtvis en i Lego. Den har också publicerats på G4 Challenge webbforum och Svenska Land Rover klubben. Den blev lite för bra, så flera på G4 Challenge trodde de kunde köpa den från TLG.

7. Legogubbar genom historien. Både minifigurer och andra. Försökte få med i alla fall en från varje tema, Fabuland, Belville, Technic, Duplo, Bionicle, Friends osv.
Blev lite Lego-historia. Gubbar från 60-talet fram till idag. Stellan Skarsgård som förste svensken. När man började med hudfärgade gubbar. Första huvudet som inte var runt. Piraterna med nya kroppsdelar och ansiktsuttryck. Efter sommaren kände jag igen mycket från boken om minifigurernas historia.
En gissningstävling på vilken skådespelare som avbildats flest gånger som legogubbe.
Var riktigt populärt eftersom nästan alla generationer kunde känna igen nån och fick nånting att prata om.

8. Visade hur man kan använda Brick separator istället för att använda tänderna. Plates, tiles, technicdelar osv.

9. Lego-historia. Visade en av de första bitarna, de som saknar tub på undersidan. Ett av de tidiga träden som inte ingår i System. (En del tycker ju att dagens Lego har för många specialbitar men har glömt de första bilarna och träden som inte gick att bygga överhuvudtaget.)
Visar också skillnaden mellan Duplo och Lego system.

10. Eget minibygge. Wall-E i två storlekar.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

shiftaltcmd

#2
Bilder

Stigge72

Kul med bilder! :)

Får vi se lite närmare på gissningsviggarna, så kan vi försöka gissa också... En del av dem tror jag att jag vet, men vissa vill jag ta mig en lite närmare titt på först.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.