Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[moc] Ett hörnhus i enkel modulvariant. 32x48

Startat av Manne, 08 oktober 2016 kl. 11:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Manne

Har den senaste tiden börjat bygga på ett hörnhus , och när man fick lite lustiga bitar på träffen som vi hade på tågmuseet i Ängelholm så kom idén fram om ett trevligt projekt att bygga..

Började o bygga på en moduverse platta men utökade den ganska omgående med en halvplatta till för att få till bygget lite större. Idén är ganska enkel o få utsmyckningar , dock lite SNOT för att få till vissa delar, det jag ännu inte är nöjd med är ingången till butiken på framsidan , känns som något är fel där.

Insidan är inte påbörjad, planen just nu är en klädbutik eller dylikt , min dotters önskan åtminstone.

Vill gärna höra era åsikter o ev förbättringar eller dylikt.

Lägger upp en rad med bilder.

Med vänlig hälsning, Manne

(Det ska I lite mer glasrutor sen) bara inte hunnit ännu.
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Peter S

Kul! Du får en egen stad. På Moduverse dessutom!

Ashman

Jättefin! Det enda jag kan tycka med ingången, är att den ör lite för anonym för att sitta på ett sånt fint hus och för att vara till en butik. Kanske borde vara större och mer utsmyckad. Och en fet skylt över kanske.

Storm_666

Som alltid är det ett nöje att se dina byggen  :) Håller med om att det saknas en skylt. Men det är ibland lättare att bygga i efterhand när man vet vad det blir affär och då även hur skylten ska se ut  ;)
Väntar med spänning på att få se insidan  :)

Manne

Citat från: Peter S skrivet 08 oktober 2016 kl. 12:49
Kul! Du får en egen stad. På Moduverse dessutom!

Tycker moduverseplattan är perfekt o bygga på, smidig o flexibel om man nu vill hitta på något med nivån/Längd/bredd , sen är det bra när man flyttar runt husen , mycket stabilt kan jag tycka, jobbar på det där med stad , ett hus i taget , som det heter.. gillar o bygga lite simplare hus om man får säga så, blandat med värre varianter , då jag inte sitter på en gigantisk volym av bitar så är mycket denna gång plockat på bitväggen i Köpenhamns trevligaste butik.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Manne

Citat från: Ashman skrivet 08 oktober 2016 kl. 14:28
Jättefin! Det enda jag kan tycka med ingången, är att den ör lite för anonym för att sitta på ett sånt fint hus och för att vara till en butik. Kanske borde vara större och mer utsmyckad. Och en fet skylt över kanske.

Skulle gärna få ihop en snyggare entré , det bästa jag kom på var att dra ut markisen lite över dörren för att markera dörren bättre ,men blev inte nöjd med bara det så något får göras, vet inte vad ännu.. tar emot alla idéer på den punkten.. jag och SNOT är nybörjare med varandra så jag lär mig hela tiden.. men det är kul.. hade gärna haft en cool skylt hängande ut från fasaden precis på hörnan tex , men där tog mina kunskaper totalt stop..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Manne

Citat från: Storm_666 skrivet 08 oktober 2016 kl. 16:24
Som alltid är det ett nöje att se dina byggen  :) Håller med om att det saknas en skylt. Men det är ibland lättare att bygga i efterhand när man vet vad det blir affär och då även hur skylten ska se ut  ;)
Väntar med spänning på att få se insidan  :)

Det kommer en insida , ska bara bestämma mig om vad först, vill dock gärna hålla mig till något tema där det finns en uppsjö av delar att välja mellan , så en klädbutik tex är inte fel.. någon skylt ska till som förhoppningsvis förbättrar helheten på den punkten.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

insurrection

Ett trevligt bygge, som du säger är det ju ganska "enkelt" men jag tycker det ändå inte känns som det direkt saknas något, det känns mer clean och trovärdigt. Tror att det hänger ihop med att du har ett schysst och genomgående färgschema.

Manne

Citat från: insurrection skrivet 08 oktober 2016 kl. 18:06
Ett trevligt bygge, som du säger är det ju ganska "enkelt" men jag tycker det ändå inte känns som det direkt saknas något, det känns mer clean och trovärdigt. Tror att det hänger ihop med att du har ett schysst och genomgående färgschema.

Tackar.

Håller med helt, jag tycker jag kan se detta hus i dom flesta städer på ett eller annat sätt, putsat hus i sandfärgad art med svart tak, ganska klassisk byggnad kan jag uppleva , sen gillar jag verkligen Tan färgen 😎 Sen är det inget mästerverk i att använda bitar på udda sett som trenden verkar vara just nu.. jag är förny Afol för att komma in i den nivån både till bitar o fantasi.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

AndersI

Snyggt! Ett hus helt i min smak - inte överlastat med krusiduller, men ändå lite grand här och där.

Manne

Citat från: AndersI skrivet 08 oktober 2016 kl. 21:08
Snyggt! Ett hus helt i min smak - inte överlastat med krusiduller, men ändå lite grand här och där.

Jag tackar ödmjukast!

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Anders67

Mycket snyggt hus, gillar de vita "listerna runt fönstren på nedervåningen. Som AndersI  sa - rent utan kryssiduller.
Men nu gillar jag hus med kryssiduller, så lite mindre clean kunde det ha varit, t.ex 1 rad med plates i dark tan för att bryta av våningarna.
Smaken är olika - så se det inte som kritik utan som ett alternativ.

Manne

Citat från: Anders67 skrivet 08 oktober 2016 kl. 22:18
Mycket snyggt hus, gillar de vita "listerna runt fönstren på nedervåningen. Som AndersI  sa - rent utan kryssiduller.
Men nu gillar jag hus med kryssiduller, så lite mindre clean kunde det ha varit, t.ex 1 rad med plates i dark tan för att bryta av våningarna.
Smaken är olika - så se det inte som kritik utan som ett alternativ.

Jag tackar återigen, jag tycker resultatet blev riktigt passande för min egen del, jag har långt kvar att lära innan jag kan kryssidulla på din nivå , men det kommer en dag, detta stadshus passade utmärkt utan förmycket bling , dock sugen på att lära mig använda bitarna på ett annorlunda sätt än planerat, men det kommer..  dina "Kåkar" är ju enastående i sig.. skulle vilja få till en hel stadskärna med torg o allt.. man får ju ta små steg för att lära sig innan man kan bygga ståtliga slott.. gillar dock skarpt när ni som kan gör lite Wip trådar så man kan se lite hur era tankar går runt byggena.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Storm_666

Citat från: Manne skrivet 08 oktober 2016 kl. 17:32
Citat från: Storm_666 skrivet 08 oktober 2016 kl. 16:24
Som alltid är det ett nöje att se dina byggen  :) Håller med om att det saknas en skylt. Men det är ibland lättare att bygga i efterhand när man vet vad det blir affär och då även hur skylten ska se ut  ;)
Väntar med spänning på att få se insidan  :)

Det kommer en insida , ska bara bestämma mig om vad först, vill dock gärna hålla mig till något tema där det finns en uppsjö av delar att välja mellan , så en klädbutik tex är inte fel.. någon skylt ska till som förhoppningsvis förbättrar helheten på den punkten.

Med vänlig hälsning, Manne

Vågar man hoppas på lite fler bilder när inredningen är på plats samt ihop med dina andra hus  :)
Tips på inredning kan vara en musikaffär, ett piano och/eller flygel, något trumset, gitarrer, lite blåsinstrument samt någon hylla med böcker. Det har jag tänkt bygga i ett av mina hus.

Jesperrydhog

Fint och Bra att se ett hörn hus. Jag gillar det.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.