Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Toys R Us ansöker om konkurs

Startat av Odidoma, 19 september 2017 kl. 11:02

Föregående ämne - Nästa ämne

janho

Citat från: Kvarnbacka skrivet 19 september 2017 kl. 21:38
Vi/oss är samma ord på franska (nous), men verbformen "sont" måste syfta på leksakerna, annars heter det "nous sommes".

Det finns säkert folk här som kan det här bättre (Lordflintstone?), jag har trots allt lärt mig franska med hjälp av en app  ;D

Ja du har rätt:
"Leksaker är oss" blir "Jouets sont nous", ("Toys are us")
"Vi är leksaker" blir "Nous sommes jouets", ("We are toys")
Men ändå är det inte helt rätt på franska för man använder nästan alltid en artikel framför en namn, d.v.s "Les jouets"="Leksakerna" och "Des jouets"="(några) leksaker". Så "Jouets sont nous" låter inte korrekt.


Intressant läsning för övrigt: https://globalnews.ca/news/2696956/jouets-sont-nous-or-toys-r-us-montrealers-artistic-take-on-quebec-store-signs/

Peter S

Citat från: janho skrivet 20 september 2017 kl. 14:34
Intressant läsning för övrigt: https://globalnews.ca/news/2696956/jouets-sont-nous-or-toys-r-us-montrealers-artistic-take-on-quebec-store-signs/
Kul idé, men två saker fattas för att vi utbölingar skulle fatta: vad heter de på engelska och hur har de översatts i verkligheten(om de gjort det). Body Shop var det enda märke jag kände igen. Funderade mycket på vad en väskaffär skulle hetat på engelska om autocar var den franska översättningen... osv.

janho

Engelska namnet är under varje bild, tror jag. För övrigt är de för det mesta märke som finns bara i Canada/USA och som jag känner inte till heller. Så "autocar" var "coach" på engelska. Jag tror också att de flesta märkena är inte översätta i verkligheten... Men jag kommer inte från Quebec så ta det med lite salt...

Peter S

De engelska titlarna kom fram när man klickar på show capture.

Magnus den store

Har precis fikat med en gammal bekant. Han ville inte ge mig någon insiderinformation, men han berättade lite. Det finns cirka 250 franchise-butiker som inte kommer påverkas i någon större utsträckning annat än att TRU-exklusiviteter såsom Bricktober-set kan komma att försvinna. Han la fram några teorier om varför det gått som det gått. I huvudsak två orsaker. Dels har Toys R Us tagit på sig en stor för kostym, dels har kassaflödet minskat.

Toys R Us blev privatägt ~2005 till en kostnad av 6-7 miljarder USD, varav drygt 4 miljarder USD finansierades med lån. Siffror som han tog fram på en höft. Kassaflödet har i sin tur minskat på grund av:

  • Internethandel - Även om Toys R Us är duktiga på internethandel, är andra aktörer (Amazon, Alibaba...) bättre inom det segmentet.
  • Priset - Toys R Us är inte billigast på leksaker. Andra aktörer (Walmart, Amazon, Alibaba...) slår ofta TRU på fingrarna.
  • Konceptbutiker - Varje producent av rang ska ha en egen konceptbutik, både fysisk och på internet.
  • Dataspel - Gav övrig leksakshandeln en hård smäll för många år sedan, och får bara större och större fokus på e-handel för var dag som går.
Sen nämnde han de kostsamma flopparna Kids R Us och Babies R Us, men det är gamla skulder.

Citat från: Peter S skrivet 19 september 2017 kl. 15:55
Kul! Men det saknar ju helt kopplingen till "Thesaurus" (som inte är en dinosaurie utan en ordbok eller uppslagsbok), vilket är orsaken till att man använt "us" istället för det mer intuitiva "we".

Jag har hört en annan historia om namnet. Grundarens efternamn är/var Lazarus. Laz-ar-us! Ganska fyndigt om det stämmer.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil

Jag har för mig att de hade någon deal med Amazon när e-handel låg i sin linda som i efterhand visade sig varit bra för amazon men kanske mindre bra för TrU som hamnade i bakvattnet på e-handel.

pehter aka ibbe

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 19 september 2017 kl. 11:47
Toys R Us ansöker om Chapter 11 vilket motsvarar en svensk företagsrekonstruktion, görs oftast för att undvika konkurs.
Nu kan det vara som så att företagsrekonstruktionen inte hjälper och det blir en konkurs längre fram, beror på om dom lyckas komma överens med långivarna. Lån på $5 billion är iofs en hel del....

Går på Teabox linje, tror inte att det skulle göra så stor skillnad i norden eftersom det inte finns något ägarförhållande utan bara rättigheten att driva affärer under ett varumärke.

Det verkar inte som att det gick vägen, Toys R Us USA verkar gå i konkurs. Verksamheten i Norden ska inte påverkas enligt Top-Toy.

I Sverige är det väl troligast att affärerna blir BR i förlängningen om inte varumärket köps från konkursboet och sedan fortsätter använda det.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Lordflintstone

intressant att se var lego skall kränga sitt någon stans när TrU inte finns i USA och England? det lär bli ett glapp och penga förlust innan det har listat ut hur/var det skall få ut legot.

kanske kommer billiga bitar i engelska BL butiker?

andli

Säljs LEGO i US och GB bara på TrU? Låter osannolikt...

Det måste väl finnas andra leksakskedjor där som kommer slänga sig över marknadsandelarna TrU lämnar efter sig?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Myko

Stormarknadskedjor tar väl över, Target, Walmart, Costco etc.

Magnus den store

Jag tvivlar på något glapp i USA. TRU har bara 1/5 av leksaksförsäljningen där. Walmart är betydligt större med nästan 1/3 av USA:s leksaksmarknad, och har tydligen varit störst i nästan 20 år. Vidare finns Target som säljer nästan lika mycket leksaker som TRU, och på internet finns Amazon som borde lida av växtverk. Mindre aktörer står fortfarande för nära 1/4 av deras leksaksmarknad.

Ett område där TRU slår stormarknaderna på fingrarna är det breda utbudet. Där kan det möjligen bli svårare att komma över smala teman/set, men det kommer nog slå betydligt hårdare mot små leksakstillverkare. Knappast giganter som Lego, Mattel och Hasbro.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

Online växer så det knakar och de befintliga kedjorna står inför samma utmaning, click and collect conceptet kan kaske rädda butikerna som kan erbjuda upphämtning av varor samtidigt med livsmeddels handel.


Lordflintstone

Citat från: Magnus den store skrivet 15 mars 2018 kl. 14:51
Jag tvivlar på något glapp i USA. TRU har bara 1/5 av leksaksförsäljningen där. Walmart är betydligt större med nästan 1/3 av USA:s leksaksmarknad, och har tydligen varit störst i nästan 20 år. Vidare finns Target som säljer nästan lika mycket leksaker som TRU, och på internet finns Amazon som borde lida av växtverk. Mindre aktörer står fortfarande för nära 1/4 av deras leksaksmarknad.

Ett område där TRU slår stormarknaderna på fingrarna är det breda utbudet. Där kan det möjligen bli svårare att komma över smala teman/set, men det kommer nog slå betydligt hårdare mot små leksakstillverkare. Knappast giganter som Lego, Mattel och Hasbro.
Trodde det var större där.
Men det har ett nära sammarbete så trodde det sålde mest lego där också.
Här trodde chefen för butiken jag snackade med att 1/4 av allt det sålde var lego och 1/3 när det var legodagar.
Tänkte att det skulle vara en mer betydelsefull aktör för lego.
Hur mycket ligger lego ute med till TrU och får det tillbaka?

Magnus den store

Citat från: Anders67 skrivet 15 mars 2018 kl. 16:47
Online växer så det knakar och de befintliga kedjorna står inför samma utmaning, click and collect conceptet kan kaske rädda butikerna som kan erbjuda upphämtning av varor samtidigt med livsmeddels handel.

Jo, och den gör ju det. Hittade en en undersökning som kanske inte går inte att översätta direkt till marknadsandelar men det ger en fingervisning.



Citat från: Kwagge skrivet 15 mars 2018 kl. 17:12
http://money.cnn.com/2018/03/09/investing/toys-r-us-closing-hasbro-mattel/index.html

När jag läste den artikeln kändes det som om hela segmentet leksaker backar, och i morse länkade pareriksson till följande artikel:
https://www.dn.se/ekonomi/tufft-ar-for-leksaksbranschen-samsta-siffrorna-pa-lange/

Det här tycker jag är intressant: "Jämför man med för tio år sedan kan vi se en tydlig trend att barn slutar leka med leksaker i lägre ålder än innan." Samma sak hände när dataspel slog igenom på allvar. En orsak som jag saknar är kinesiskt parallellimport. Jag tror den är underskattad.

Citat från: Lordflintstone skrivet 15 mars 2018 kl. 17:30
Tänkte att det skulle vara en mer betydelsefull aktör för lego.

TRU har definitivt varit en betydelsefull aktör. Globalt verkar det inte finnas någon annan som TRU. "Toys "R" Us is the last megastore dedicated to toys. Without it, toymakers will struggle to promote anything but their most popular items." Leksaksavdelningarna på Walmart och Target känns som Ica Maxi. De går inte att jämföra med TRU:s utbud. Jag tror inte stormarknader kommer ta in smala leksakskategorier i sitt utbud.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.