Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Oleons kungliga slott

Startat av Gideon, 20 mars 2016 kl. 18:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: dalle skrivet 14 april 2016 kl. 15:44
Egentligen borde byggaren svara men jag har alltid sett att det är ett stadspalats.
Jo, det var tanken...tänker mig att detta är ett slott i stil med Stockholms slott, alltså relativt inklämt centralt i staden snarare än ett Versailles med stora trädgårdar. Såklart har dock Oleons kungligheter tillgång till såna slott också...men det får bli senare projekt ;)

Magnus den store

Citat från: Gideon skrivet 14 april 2016 kl. 15:48
tänker mig att detta är ett slott i stil med Stockholms slott

Som på franska heter Palais royal de Stockholm men som hovet översatt till Château royal de Stockholm.  :P
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Chattå nöff dy kloss?

Chattå Leggå?

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!




Gideon

Citat från: o0ger skrivet 16 april 2016 kl. 17:42
Grattis till omnämnande på BrickNerd!

http://bricknerd.com/home/residence-fit-for-a-king-16-2016
Citat från: shiftaltcmd skrivet 17 april 2016 kl. 14:34
Och Brothers Brick
http://www.brothers-brick.com/2016/04/17/long-live-the-king/
Jag ska återigen tacka så mycket för all hjälp med detta bygge som jag fått av er här! Var ju första gången jag försökt mig på något av det här slaget så feedback på lösningar som inte var helt lyckade var ovärderligt :)

Citat från: dalle skrivet 17 april 2016 kl. 15:03
... med beröm för kameraarbetet också.  :)
Just den bilden blev det faktiskt inte helt lyckad ljussättning på, det var hopplöst att försöka fota med blixtar i ett trångt legorum (väggen är t ex mycket ljusare upptill) och jag fick ta bort en del färgglada lådor i hyllan bakom kameran för att dessa inte skulle synas i fönstren...men experimentet med "minifigperspektiv" blev väl rätt lyckat iaf? Ska nog försöka mig på mer sånt framöver :)
Fick dock slänga ihop ett par extra fönster på vardera sida för att dölja sortimentskåpen, jag inte är van vid att bilden divergerar uppåt eftersom jag nästan uteslutande fotar lite snett uppifrån annars.

janho

Snygg slott!

Kanske är det för sent men:

"Chateau de Vallées" (utan S) funkar väll om "Vallées" är namnet till en plats (by, kvarter) som kallas så. Men kanske får en annan namn vara "Vallées-Saint-Jean" (eller nån annan sankt) för att det blir klart att det är ett namn och att man skrev inte fel.

För övrigt får man också använda andra namn istället för "chateau" eller "palais", till exempel "résidence royale" funkar också för den tiden tror jag (om det är inte deras huvudslott)

Mitt förslag är då "Résidence royale de Vallées-Saint-Jean" ;-)

Myko

Det här blev riktigt snyggt till slut!

Joacim

Riktigt grymt snygg bygge!

Sollan

Väldigt snyggt och kul att följa!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.