Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Legoförvaring

Startat av shiftaltcmd, 25 september 2013 kl. 23:47

Föregående ämne - Nästa ämne

shiftaltcmd

Mera byggnationer på gång. Lillemans lekrum kommer nu att göras om till ett Legorum för både pappa och Lilleman.
Just nu ligger allt Lego i staplade Smartstore och begagnade (men diskade) godislådor. Till helgen förhoppningsvis prydligt uppradade i den nya möbeln jag snickrar på.
Inspirationen kommer från Ikeas serie Trofast. Men jag gillade inte Ikeas mått så det blev till att bygga själv. Fick två spånskivor uppsågade på byggvaruhuset. Det blir 7 "fack" som är 30 cm breda, passar perfekt både till Trofast-lådorna och Smartstore 15. Kommer att bli plats för 7 x 5 Ikealådor och 7 Smartstore 15 eller 14 st Smartstore 14. Längst bort blev det ett mindre fack som rymmer 10 godislådor.
Sorterar nu mestadels enligt Bricklinks indelning, tex modified plates i en låda, 1 x X plates i en annan osv, vill fortfarande ha lite rassel kvar när jag letar och bygger. Men grått och grönt håller jag separat.
Ovanpå kommer jag att lägga en bänkskiva, så det blir en skaplig yta att bygga på, 246 x 64. Höjden är ett par centimeter över vanlig köksbord så det bör funka bra att sitta vid.

Lärde mig att jag behöver sortera när jag byggde ihop UCS Millenium Falcon. Så om jag ska klara nästa projekt som är 3 x 6 små basplattor så behövs lite mer ordning och reda. Bättre för husfriden också.

Återkommer med slutresultatet. Då ska ni också få se min lösning för förvaring och transport av CC-hus.

lindyhep

Spännande!
Har själv funderat på något liknande, men mest för att det skall passa ikeas spara-lådor (tror jag de heter).

Tänkte du montera lister i facken att hänga lådorna på eller hur tänkte du göra? Det går ju att fräsa spår också att skjuta in lådorna i.
(Trofasts vita har lister och den träfärgade har frästa spår vilket gör att hyllorna i vitt och i trä inte är lika breda.)

shiftaltcmd

Det blir lister med det som blev spillbitar av spånskivorna. Kräver inte samma precision som att fräsa. Har köpt en fräs för att lära mig så småningom men inte till detta projekt. Får bjuda in Tobbe som verkar vara en hejare på sånt.

Ville inte slänga de Smartstore lådor som jag redan investerat i, då passar Trofast bra med samma bredd.

shiftaltcmd

Ska till lite målarfärg och en del Lego som behöver sorteras. Men tillräckligt bra nu för att kunna börja använda rummet. Ska bli skönt med en riktig byggarbetsplats.
Rummet är lite drygt 3 x 4 meter.

shiftaltcmd

Mina lådor för att förvara minifigurer har jag visat upp förut. Justerat måtten något så att det är lättare att vika ihop dom. Inget lim, det är flikar som snäpper ihop allt. Måtten stämmer exakt med en 32 x 32 basplatta, så om man behöver frakta så kan inte innehållet glida omkring.
Wellpappen är både lätt och stark, inga problem att stapla 4-5 på varann. Bonus är att man kan välja om man vill ha den vita eller bruna ytan utåt.
Har nu fyra varianter, öppna i fronten eller topplock. Hög variant där även ryttare, hillebard eller troll får plats. Och en lägre där bara minifig med hög hatt eller spjut får plats.

Har nu gjort en variant för fordon. Bygger på samma princip ovan. Har gjort två varianter hittills, förvara två stycken 8-wide fordon eller två stycken 6-wide.

Och sist men inte minst. En förvaring för CC-hus och andra mocar som byggs på basplattor. Samma princip som ovan, skräddarsytt så att innehållet inte kan flytta sig. Basplattan skjuts på den nedre delen som sedan stängs. Sen är det bara att trä över överdelen.
Wellkartongen kan vikas ihop så den tar nästan ingen plats om man behöver stuva undan.

Försöker nu ta fram en likadan fast för 48 x 48 basplattor. Måste då använda en tjockare well för bättre styrka.

Magnus den store

Citat från: shiftaltcmd skrivet 29 september 2013 kl. 15:09
Ska till lite målarfärg och en del Lego som behöver sorteras. Men tillräckligt bra nu för att kunna börja använda rummet. Ska bli skönt med en riktig byggarbetsplats.
Rummet är lite drygt 3 x 4 meter.

Det där är inte så tokigt, men det ser inte ut som allt Lego får plats.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Sollan

Vilket trevligt och välorganiserat legorum!

andreas E

Det var ett snyggt och praktiskt bygge. Mycket bättre än de gamla "kaoset".

shutter

Ser ju mycket trevligt och inbjudande ut!
Snyggt klossat. Åh förlåt, jag menar byggt...

dalle

Legorummet blev snyggt och praktiskt.
Dina transportlådor ser intressanta ut. Skulle behöva några nu för att transportera mina moduler till Norrköping. Bra om du får till dom i 48x48 också.

mechamike

Väldigt trevligt.. jag är grymt avundsjuk.. Jag gillar iden med tavellist för minfigs, ska låna den idén, perfekt för att ha lite tablescraps och "bitar jag kommer envända strax" på..

Dina kartonger ser bra ut.. efter att igår börjat packa ner utställningsmodeller känner jag ett allt större behov.. totalt har jag 28st 32x32 baseplates med landskap till olika dioramor som behöver förvaras.

Om jag får komma med förslag så tror jag det vore bra om man i den höga CC asken kunde ställa in justerbara våningsplan på så sätt kan man förvara flera lägre markmoduler på varandra..  tror att fler landskapsbyggare kanske instämmer?

I Hothdioraman är jag nu uppe i 18 baseplates som varierar ifrån bp+1 brick+plate till bp +7 bricks+ plate
just nu står de i en Ica kasse. :-\ Vore ju grymt att ha dom i några få kartonger..
?

shiftaltcmd

Just nu är det ganska mycket som ska sorteras in i lådorna, smartstorelådorna som skymtar på första bilden. De Lego-bitar som det ska byggas bör allt få plats förutom bricks och plates. De hamnar i en större smartstore vid sidan om.

Nästa projekt blir en utställningsmonter. Har köpt plastglas på Biltema och en bordsskiva från IKEA. Ytan kommer att bli 80 x 120 cm (passar precis för 2 x 3 stora basplattor 48 x 48) och höjden på montern 40 cm. Den ska gå att vika ihop för att lätt transporteras.
Biblioteket i stan ville att vi skulle ställa ut nånting mer men hade inga större montrar. Jag och Lilleman hade en liten utställning i våras som var riktigt populär.

shiftaltcmd

Citat från: mechamike skrivet 30 september 2013 kl. 08:17
Om jag får komma med förslag så tror jag det vore bra om man i den höga CC asken kunde ställa in justerbara våningsplan på så sätt kan man förvara flera lägre markmoduler på varandra..  tror att fler landskapsbyggare kanske instämmer?

Ska se om jag kan komma på en lösning. Tror det blir svårt med wellpapp. Då tror jag mer på ett case av plywood med flyttbara och uttagbara hyllplan. Finns många bra case (ofta musiker) men de är mestadels liggande. Men om man ändrade om till stående och en dörr istället för lock.
Det jag har gjort hittills är att kapa den höga modulen till den höjd jag vill ha. Och sen staplar jag kartongerna på varandra.
Jag har ingen Town hall men jag byggde en låda bara för att se hur det skulle bli. Den var imponerande stor.

shiftaltcmd

Citat från: mechamike skrivet 30 september 2013 kl. 08:17
Väldigt trevligt.. jag är grymt avundsjuk.. Jag gillar iden med tavellist för minfigs, ska låna den idén, perfekt för att ha lite tablescraps och "bitar jag kommer envända strax" på..

Ikeas tavellist som vi har är perfekt för 8 pluppar. Fattas tyvärr 2 millimeter för att få 9 pluppar. Jag använder plattorna som följer med till samlarfigurerna. Hade tavellisten varit två millimeter djupare så hade det funkat med tre rader, nu bara två rader.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.