Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC]Digitala Mini modulars

Startat av fillishave, 25 april 2017 kl. 10:28

Föregående ämne - Nästa ämne

fillishave

Hej hej,
Precis som o0ger (och många, många andra) har jag gett mig in i den galna Mini Modular-tävlingen på Rebrick med ett gäng bidrag.
Alla mina bidrag är digitala av två anledningar; dels för att jag inte har ett batteri av bra delar; allt Lego (förutom mina egna finbyggen) hemma hos oss ligger i tre Ikea-kassar inne i barnens rum och dels för att jag tyckte det var roligt att få möjligheten att bygga helt fritt utan att begränsas av färg- och bitval. Vet att det finns en hel del rätt starka åsikter om värdet på "riktiga" byggen och digitala byggen så jag ville bara få det ur världen först.

Här är i alla fall de bidrag jag har skickat in:

Palazzo di Lego
Ett litet stadspalats med utställning av en ovärderlig guldbrick (bakom säkerhetsglas förstås). På vinden förvaras många andra värdefulla artefakter. Syns inte jättebra på den här renderingen men mest nöjd är jag med den svängda trappan som fortsätter en bit upp med svängd innervägg.








The Honest Factory
En klassisk fabriksbyggnad med ett löpande band med tillhörande robot. På baksidan ser man att allt inte riktigt går rätt till beträffande giftigt avfall...








The Daily Brick
Legostadens stora nyhetstidning.  Med en liten lunchrestaurang på bottenvåningen







Uppfinnarens hus
Lite steampunkigt Doktor Baltazar-aktigt hus med en stor entréhall och ett laboratorium på övervåningen








Rocket Science Inc
Här jobbar dom smartaste hjärnorna i Legostaden. Inredning på flera plan med reception, mellanplan med trappa och vattenkylare, kontorsplan samt balkong med stjärnkikare och soffor högst upp(Det här bygget skulle behöva specialgjorda klistermärken till både receptionen och solcellerna på taket)










Den övergivna tomten
Testade att göra ett "inverterat" bygge där själva huset mer fick agera kuliss för att ge plats åt en sjabbig övergiven tomt








Lips Make-up-butik
Tyckte det var roligt att gå helt bananas med lite andra färger än de mättade grå/brun/gröna som jag föredrar. Bottenplan med kassa och övervåning med butiksinredning








Delicious Diner
Röd/vit amerikansk diner-look med rundade 50-talsformer. Bardisk med barstolar på bottenvåningen och klassiska röda bås på övervåningen






Kungliga dramatiska teatern
Stadens finscen. Syns inte så bra men den röda mattan leder upp till ett första plan med trappor som viker av åt varsitt håll med ett stort guldornament i mitten.






Carpe Diem-klubben
Första bygget jag gjorde. Började att bygga en stadskyrka innan jag insåg att det inte var tillåtet med religiösa byggnader. Insåg att "Carpe diem"-biten kanske inte var helt solklart ironisk för alla så egentligen borde jag kanske gjort om det till en "Lego Builder Society" eller liknande. Ska nog rendera om den här hur som helst så de färgade fönsterna syns bättre.




Mausoleumet
Lagom läskig gravbyggnad med en liten mini-kyrkogård på baksidan. Kanske i gränslandet beträffande religiösa byggnader men jag fick en idé om att använda hologram-figuren med vingar bakom och då blev det såhär.






Domstolen
Den byggnad jag är mest missnöjd med vad det gäller exteriören. Blev helt off i känslan av skala mellan botten- och övervåning och taket. Orkade inte bygga om helt dock och jag gillade interiören så den fick bli som den blev.








Lilla stugan på klippan
Kanske inte helt rätt för just den här tävlingen men jag ville göra en klassisk svensk stuga med vita knutar




Alla byggnader på rad
Gjorde en rendering med alla byggnaderna hittills för att se hur dom funkade ihop och till min förvåning så var det en förvånansvärt enhetlig look på det hela.



Tack för titten!

o0ger

Så galet snygga hus! Och riktigt bra presentation.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

fillishave

Citat från: o0ger skrivet 25 april 2017 kl. 11:03
Så galet snygga hus! Och riktigt bra presentation.
Tack snälla! För mig är mycket av nöjet med Lego möjligheten att inte bara bygga sånt man tycker är snyggt men också att skapa små narrativ kring det man bygger. Uppenbarligen ett sätt att kunna fortsätta leka vidare i fantasin men i en vuxentappning som inte är lika handgripligt aktiv som barnleken.

Även om jag har kollat på många andras fantastiska byggen genom åren är jag själv lite novis på MOC-byggandet så jag lär mig nya saker hela tiden. I och med det här har jag dock fått riktigt blodad tand och håller på att fundera på vad mitt första riktiga fysiska MOC-bygge ska bli.

Nybohov Creation Ltd.

Alla tummar upp!

Roliga idéer och varierade byggen trots den lilla skalan.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Wineyard

Wow! Mycket imponerande!
Gillar speciellt ängeln/döden, motellet,  och palatsets tak

AndersI

Det var värst vad du var produktiv! Mycket godis att titta på där, framför allt att du har modulära våningsplan, inredningar, etc.

Idén med det 'inverterade' huset var kul, även om det inte passar ihop med omgivningen lika bra som de andra. Kanske behöver en normal version i samma stil bredvid sig?

Men en (för mig) stor fråga är förstås: Hur mycket av detta går faktiskt att bygga idag? Bortsett från klistermärken då, eftersom sådant går att ordna.

o0ger

Vad använder du för renderare?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

fillishave

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 25 april 2017 kl. 11:27
Alla tummar upp!

Roliga idéer och varierade byggen trots den lilla skalan.

Tack! Min största utmaning är att jag har alldeles för många idéer kvar som jag vill förverkliga. Men det där med att ha eget företag, fyra barn, en katt och en hund sätter ju lite käppar i hjulen ibland  ;)

Citat från: Wineyard skrivet 25 april 2017 kl. 11:30
Wow! Mycket imponerande!
Gillar speciellt ängeln/döden, motellet,  och palatsets tak

Tack! Kul att du gillar ängeln/döden. Känns som att den försvann lite i allt det gråa men jag tycker också att det var en rolig detalj.

Citat från: AndersI skrivet 25 april 2017 kl. 11:33
Det var värst vad du var produktiv! Mycket godis att titta på där, framför allt att du har modulära våningsplan, inredningar, etc.

Idén med det 'inverterade' huset var kul, även om det inte passar ihop med omgivningen lika bra som de andra. Kanske behöver en normal version i samma stil bredvid sig?

Men en (för mig) stor fråga är förstås: Hur mycket av detta går faktiskt att bygga idag? Bortsett från klistermärken då, eftersom sådant går att ordna.

Ja jag är lite förvånad själv över att jag lyckats skrapa ihop tid att pyssla med det här! Sömnen har väl fått lida lite senaste veckorna kanske men det har det varit värt!
Bra idé att bygga ett matchande hus till bakgatan! Kanske det sjabbiga motellet som skylten som hänger på sned lockar med?
Dom två byggen som är närmast att kunna byggas på riktigt är "The Daily Brick" och "Carpe Diem Club" för dom började jag bygga innan jag fick veta att det var ok att använda valfria färger i den här tävlingen. Övriga ska jag helt ärligt erkänna att jag inte har så bra koll på huruvida bitarna existerar eller inte i dom färgerna. Såg just den här tävlingen mer som ett "tänk om"-scenario. Men bitmässigt så är det ju inte alltför konstiga val så med lite modifikationer på färgval så skulle dom nog gå att få ihop rätt bra. När det här spektaklet är över ska jag kika om jag inte kan bygga ihop någon av dom på riktigt!

Citat från: o0ger skrivet 25 april 2017 kl. 12:33
Vad använder du för renderare?
Det är en trestegsprocess för min del; först bygger jag i LDD för jag tycker att det är bäst sätt att se till att det faktiskt skulle gå att bygga, sen importerar jag till Mecabricks (gillar att man kan exportera med Lego-loggan på studsen därifrån) och exporterar därifrån till obj-format. Eventuellt använder jag ett tredje program för att exportera någon bit som saknas i Mecabricks. Till sist in i Cinema 4D där jag byter materialen och sen renderar jag med Octane renderer.
Låter jobbigare än vad det är  :)

o0ger

Citat från: fillishave skrivet 25 april 2017 kl. 13:05
Citat från: o0ger skrivet 25 april 2017 kl. 12:33
Vad använder du för renderare?
Det är en trestegsprocess för min del; först bygger jag i LDD för jag tycker att det är bäst sätt att se till att det faktiskt skulle gå att bygga, sen importerar jag till Mecabricks (gillar att man kan exportera med Lego-loggan på studsen därifrån) och exporterar därifrån till obj-format. Eventuellt använder jag ett tredje program för att exportera någon bit som saknas i Mecabricks. Till sist in i Cinema 4D där jag byter materialen och sen renderar jag med Octane renderer.
Låter jobbigare än vad det är  :)
Ok, det låter lite krångligt faktiskt. Jag har försökt tidigare att konvertera filer med Mecabricks och sen rendera i Blender, men fick inte till det. Octane kostar ju nästan 4000 spänn, så jag hoppar nog över det tills vidare. Men man blir ju sugen att fortsätta labba när man ser dina fantastiska bilder!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Åh så kul att du fortsätter bygga trots att dina grabbar verkar ha dragit ner på det! Sjukt fina bilder och byggena likaså! Vi får ta någon session någon gång tycker jag (flyttat till Söder)..

fillishave

Citat från: o0ger skrivet 25 april 2017 kl. 14:01
Citat från: fillishave skrivet 25 april 2017 kl. 13:05
Citat från: o0ger skrivet 25 april 2017 kl. 12:33
Vad använder du för renderare?
Det är en trestegsprocess för min del; först bygger jag i LDD för jag tycker att det är bäst sätt att se till att det faktiskt skulle gå att bygga, sen importerar jag till Mecabricks (gillar att man kan exportera med Lego-loggan på studsen därifrån) och exporterar därifrån till obj-format. Eventuellt använder jag ett tredje program för att exportera någon bit som saknas i Mecabricks. Till sist in i Cinema 4D där jag byter materialen och sen renderar jag med Octane renderer.
Låter jobbigare än vad det är  :)
Ok, det låter lite krångligt faktiskt. Jag har försökt tidigare att konvertera filer med Mecabricks och sen rendera i Blender, men fick inte till det. Octane kostar ju nästan 4000 spänn, så jag hoppar nog över det tills vidare. Men man blir ju sugen att fortsätta labba när man ser dina fantastiska bilder!
Ja jag använder ju både Cinema 4d och Octane render till mitt jobb men det är såklart inte försvarbart att spendera så mycket pengar på mjukvara om man bara ska bygga digitalt Lego! 4000 spänn är ju dessutom nästan av Ghostbuster HQ kostar...  :)
Själv är jag inte riktigt nöjd med plastmaterialet. Vill pröva lite andra varianter men prioriterade att få upp byggena den här gången.

fillishave

Citat från: byStfn skrivet 25 april 2017 kl. 14:35
Åh så kul att du fortsätter bygga trots att dina grabbar verkar ha dragit ner på det! Sjukt fina bilder och byggena likaså! Vi får ta någon session någon gång tycker jag (flyttat till Söder)..
Ja dom äldsta börjar ju komma in i åldrarna när bygga Lego inte kvalar in som det direkt coolaste man kan göra :D Men jag har ju en till som har fått nytändning i Lego-byggandet nu. Sen är såklart mina förhoppningar att någon av dom återvänder till det efter tonåren. Själv kommer jag aldrig sluta. Intresset kanske bara svalnar till och från till förmån för någon av mina andra fyrtioarton hobbies jag har.
Vi får definitivt nörda ut någon dag! Såg precis ditt grymma Watchmen-bygge som jag gärna ser live!
Tack för komplimangerna!

Lordflintstone

Jävla fina byggen!
Kollade i telefonen och såg inte att det var ett stort inlägg,
Rätt rolig kännsla när man bara fortsäter o blädra bland finfina byggen.
"Å snygg, aha en till snygg, va en till den var också snygg, men va fan mer, nää nu får det vara slut, knäckande." ;)

fillishave

Citat från: Lordflintstone skrivet 25 april 2017 kl. 15:01
Jävla fina byggen!
Kollade i telefonen och såg inte att det var ett stort inlägg,
Rätt rolig kännsla när man bara fortsäter o blädra bland finfina byggen.
"Å snygg, aha en till snygg, va en till den var också snygg, men va fan mer, nää nu får det vara slut, knäckande." ;)
Ha, ha, ja det var ju förstås inte meningen att vara knäckande såhär mitt i det förhatligt kalla och ombytliga april! Men med tanke på att jag sett vad ni alla som kommenterat här producerat får jag verkligen känna mig ärad över berömmet!

Sollan

Oj, väldigt snygga och med mycket variation på de olka byggena. Kanon!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.