Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Kvartalstävling 4-2017: din hemstad

Startat av krakfot, 14 september 2017 kl. 12:11

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

När ni ändå är i full fart med planeringen av era stora mästarbyggen så är det väl lika bra att bygga något mindre också. Det är ju nämligen även hög tid för årets fjärde och sista kvartalstävling...


Lego har en fin serie med stadsbilder men jag tycker det saknas en hel del städer...

Uppmaningen är helt enkelt att ni ska bygga en vy av er hemstad eller någon annan stad ni gillar (som inte finns som legoset)

Regler
- Välj en stad och bygg den i miniatyr
- Bygget får inte innehålla mer än 500 bitar.
- Alla forummedlemmar får delta
- Inga digitalbyggen, Inga trasiga eller modifierade bitar
- Inga egentryckta bitar
- Max en bild per bygge (Ni får även lägga upp ett foto på vald stad)

Posta era bidrag i denna tråd.

Denna gång kommer en jury att utse vinnarna.

Priser:
1:a pris
2:a pris

Dessutom sker utlottning av en

Deadline 2017-12-31


krakfot

En vinjetbild

Wolcker

Fråga: Det står inga egentryckta bitar, får man göra så att man senare kan sätta på en egentryckt bit med stadens namn, typ "Enköping Skyline"
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Peter S

Citat från: Wolcker skrivet 19 september 2017 kl. 09:43
Fråga: Det står inga egentryckta bitar, får man göra så att man senare kan sätta på en egentryckt bit med stadens namn, typ "Enköping Skyline"
Efter att tävlingen är avslutad får du ju naturligtvis modifiera dina byggen hur du vill. Men vänta till nästa år...

janho

Kul tema!

Är tanken att man ska följa "Skyline formatet" (i.e. lång svart bas med 4-5 byggnader) eller får man bygga helt fritt? Jag tänker till exempel på något som den där: https://www.flickr.com/photos/ulrikbrick/12865946334/  (men med bara 500 bitar :-p)

Kan man bygga mer än ett bidrag?

colonel

Det verkar som om man "bara" kan hitta sina gamla modeller och registrera dem ...


krakfot

Citat från: janho skrivet 19 september 2017 kl. 12:51
Kul tema!

Är tanken att man ska följa "Skyline formatet" (i.e. lång svart bas med 4-5 byggnader) eller får man bygga helt fritt? Jag tänker till exempel på något som den där: https://www.flickr.com/photos/ulrikbrick/12865946334/  (men med bara 500 bitar :-p)

Kan man bygga mer än ett bidrag?

Det är tillåtet men kom ihåg max 500 bitar...

Nickexs

Är det någon regel om hur stort antal studs eller centimeter som bygget får vara?

krakfot

Citat från: Båtåkaren skrivet 20 september 2017 kl. 10:41
Är det någon regel om hur stort antal studs eller centimeter som bygget får vara?

Nej inte mer än max 500 bitar.

Wolcker

#10
Här kommer mitt bidrag.

Det är Göteborg Skyline.


Ifrån vänster: Lilla Bommen, Liseberg, Poseidon, Ostindiefararen Götheborg, Gothia Towers.

Bidraget innehåller 477 bitar. (Har en LDD på 466 bitar men LDD hade inte alla bitar så orginalet är på 477 bitar.)

Referensbilder:
Lilla Bommen aka Läppstiftet


Liseberg
Här ser ni ingången, Lisebergshjulet och Atmosfear (Först hette tornet Lisebergstornet, Spaceport Liseberg. Under denna tiden kallades ett tag för Stopphjulet när den stannade några gånger i början av 90-talet och sedan funkade allt. Då fick tornet namnet Ejfeltornet)
Edit stoppnålen inte stopphjulet


Poseidon


Ostindiefararen Götheborg


Gothia Towers


Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

crowwlime_

Snyggt med pariserhjulet och atmosphear bakom ingången till liseberg! :D

//Kråkan

Edde

Fråga: Går det att skicka in ett bidrag som man visat tidigare enbart i digital form på flickr? Bidraget är alltså ett verkligt bygge.

krakfot

Citat från: Edde skrivet 07 november 2017 kl. 17:32
Fråga: Går det att skicka in ett bidrag som man visat tidigare enbart i digital form på flickr? Bidraget är alltså ett verkligt bygge.

Ja det går bra.

Kvarnbacka

#14
Mitt bidrag till tävlingen blir min hemstad Nyköping.

291 bitar (det är en liten stad).



Från vänster till höger (öster till väster):

- Staty av Gert Fredriksson vid Nyköpingsån, Sveriges främste kanotist med bl.a. sex OS-guld på meritlistan.



- "Silon", Odal/Lantmännens gamla silobyggnad i hamnen som gjorts om till lägenheter.



- Nyköpingshus (Kungstornet, en bit av muren samt porthuset) vid Nyköpingsån



- Rådhuset



- Stora torget



- Stadshuset



- Västra klocktornet (det östra brann ner i juni 2017)



- Nyköpingsbro (som egentligen ligger 10 km utanför staden, men jag tänker att det är något som många känner igen om de varit på genomresa)



LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.