Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Silo

Startat av pehter aka ibbe, 30 april 2017 kl. 14:44

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Efter att sett 11x11 Stud Circle som o0ger visade funderade jag på vad man skulle kunna använda det till. Efter ett tag kom jag på att formen passade perfekt till Lantmännens silos som står lite varstans. Nu är inte denna byggd efter en specifik silo men det har stått en silo vid järnvägen i Mjölby, tror att den i Väderstad fortfarande står kvar...  ;D
För dom som var i Linköping syntes den i Tåglandskapet.

Började med att sitta en stund med datorn för att få grundformen, byggnader som står utmed järnvägen verkar alltid få olika tags och vem som har varit framme här är kanske inte är så svårt att gissa. Hade en tanke att utnyttja dom mörkröda bitarna från bulken som bara låg, anledningen till tornen i tan var dels att bryta av mot allt grått som redan finns och även att silotornen är mer beige än gråa.

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_61 by pehter aka ibbe, on Flickr

Efter att fått hem lite beställningar gick det att börja bygga, alltid lika intressant att se om det blir lika bra i verkligheten som i datorn.

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_06 by pehter aka ibbe, on Flickr

Taggen ligger till viss del löst, bara klämd mellan andra bitar. För att få det på plats krävdes en ram för att kunna glida allt på plats, tog bara 4 eller 5 försök innan det gick  :P

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_02 by pehter aka ibbe, on Flickr

För att det ska finnas en chans att det ska vara kvar finns en vägg bakom och under transport sitter en vägg framför, jag vill inte försöka plocka ihop det under utställning...

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_03 by pehter aka ibbe, on Flickr

Hur det ser ut inuti tornen, upptäckte att det krävs ordentligt med packning inuti under transport för att det inte ska rasa under transport.

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_07 by pehter aka ibbe, on Flickr

Tömningsrör till järnvägsvagnar. En typisk minuten detalj som ploppar upp när allt står på plats och man konstaterar, hur ska silon tömmas till vagnarna?

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_24 by pehter aka ibbe, on Flickr


CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_11 by pehter aka ibbe, on Flickr

Portarna där man passar på att köpa och hämta smågods, syns inte så tydligt eftersom det är ett tak som sitter där som skydd vid tömning av traktorvagnar/lastbilar.

CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_09 by pehter aka ibbe, on Flickr


CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_22 by pehter aka ibbe, on Flickr


CB_TRAIN_LANDSCAPE_2017_12 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Record

Sent skall syndaren vakna :-\ endera är jag blind eller så var jag allt för uppe i nått annat :( missade denna helt i Linköping men hoppas att jag snart får se den live, detta är nått helt i min stil, gillar den väldigt mycket, bra byggt! :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

pehter aka ibbe

Citat från: Record skrivet 30 april 2017 kl. 16:26
Sent skall syndaren vakna :-\ endera är jag blind eller så var jag allt för uppe i nått annat :( missade denna helt i Linköping men hoppas att jag snart får se den live, detta är nått helt i min stil, gillar den väldigt mycket, bra byggt! :)

Tackar.
Du är inte ensam om att känna att man missade en hel del som var värt en längre titt  :P
Planerar att ta med bygget till Klossfestivalen i sommar om du har vägarna förbi så har du chansen då.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.