Årets Mästarbyggare 2016 - deadline 2017-02-05

Startat av Anders67, 17 april 2016 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Åh äntligen får jag bygga några moduverse-hus! Perfekt inspiration och piska med en tävling! Till skissboken!

Anders67

Man ska bygga så att den kan visas upp från alla håll. Det vore kul om era byggen kunde visas upp i  en gemensam city moduverse CB i Linköping 2017, men det är inget krav.

Illuwatar

#17
Intressant tävling - blir till att styra om tidsmässiga och ekonomiska resurser...

Edit: Om nu foto är så viktigt, varför är bildstorleken så snålt tilltagen? Moderna bildskärmar klarar bättre än så...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Stigge72

Citat från: Illuwatar skrivet 18 april 2016 kl. 10:26
Intressant tävling - blir till att styra om tidsmässiga och ekonomiska resurser...

Edit: Om nu foto är så viktigt, varför är bildstorleken så snålt tilltagen? Moderna bildskärmar klarar bättre än så...
Skulle gissa att det beror mycket på mobiltelefoner och att en del har begränsningar på hur mycket man kan surfa.

Wineyard

Kul tävling! Ska bli intressant att se vad folk petar ihop!
Citat från: o0ger skrivet 17 april 2016 kl. 13:27
Kul tävling tycker jag! Fina priser. Konkurrensen i denna typ av tävling är stenhård här på Swebrick. Wineyard, du måste plugga hela året va? Så du kan inte vara med? ;)
Smickrare där!  ;D Vi får se, höstens statskunskap tenderar att vara relativt tung  ;)

dalle

Citat från: Wineyard skrivet 18 april 2016 kl. 14:25
Kul tävling! Ska bli intressant att se vad folk petar ihop!
Citat från: o0ger skrivet 17 april 2016 kl. 13:27
Kul tävling tycker jag! Fina priser. Konkurrensen i denna typ av tävling är stenhård här på Swebrick. Wineyard, du måste plugga hela året va? Så du kan inte vara med? ;)
Smickrare där!  ;D Vi får se, höstens statskunskap tenderar att vara relativt tung  ;)
Dock är det oroande att ni flyttat till en större lägenhet och inte längre behöver bygga i sängen.  ;)

erik1107

Finns det några "genrebegränsningar"? Dvs. skulle det vara okej att bygga något i sci-fi-stil eller postapokalyptiskt?

Anders67

Citat från: Illuwatar skrivet 18 april 2016 kl. 10:26
Edit: Om nu foto är så viktigt, varför är bildstorleken så snålt tilltagen? Moderna bildskärmar klarar bättre än så...

Jag antar att ni som vill vara med skaffar eller har någon bildtjänst (typ Flickr) som man har som master - då är det enkelt att ge oss besökare tillgång till högre upplösning. Har man inte ett Flickr konto så kan jag rekommendera det - för er info TBB använder inte bilder som kommer direkt från vårt forum!

Jag har utgått från vårt forums generella rekommendationer för bilder.

Anders67

Citat från: erik1107 skrivet 18 april 2016 kl. 16:06
Finns det några "genrebegränsningar"? Dvs. skulle det vara okej att bygga något i sci-fi-stil eller postapokalyptiskt?
Nej jag ser inte att det skulle vara ett problem, det är ditt kvarter!
Hade du byggt något á la Bladerunner så är jag såld i alla fall - kanske det kan vara starten på PA Bortom muren ;D

Peter S

Citat från: Anders67 skrivet 18 april 2016 kl. 17:20
Citat från: erik1107 skrivet 18 april 2016 kl. 16:06
Finns det några "genrebegränsningar"? Dvs. skulle det vara okej att bygga något i sci-fi-stil eller postapokalyptiskt?
Nej jag ser inte att det skulle vara ett problem, det är ditt kvarter!
Hade du byggt något á la Bladerunner så är jag såld i alla fall - kanske det kan vara starten på PA Bortom muren ;D

Jag och Illuwatar har faktiskt redan diskuterat det idag... Tänkte vänta med att släppa detaljerna tills jag har något att visa upp som WIP, men faktum är att vi har tänkt oss följande beskrivning för PA bortom muren:

Tema: Modern stadsbebyggelse med västerländsk skyskrapearkitektur (3-6 våningar). Befintliga hus har modifierats av den dominerande befolkningen (östasiater, främst Kina och Japan), vilket sätter sin prägel på både dekor och folkliv. Ninjago-figurer kan användas (men byt till flesh-huvuden)! Asiatisk präglad dekor, skyltning, bokstäver, symboler etc.
Militär närvaro OK enligt förhållandena i PA-CB.

Byggd på vanlig moduverse, framifrån och bak: En platta monorail, en platta väg (samma som utanför muren, men med tilad LBG trottoar) två plattor hörnhus. Det går ju naturligtvis att bredda till valfri bredd. Bara man avslutar med en trottoar ELLER en brandgavel.

Huskvarteret har vi tänkt oss så här:
Samtliga plattor är ett hörnhus. Det går att bygga ihop 2 eller 4 till en gemensam platta / ett sammanhängande hus.
Trottoaren är 8 studs bred, tilad LBG, gärna med myllrande folkliv och små försäljningsstånd. Inget överhäng! På det sättet kan man sätta ihop två kvarter och få en gågata emellan.

Primärt skyskrapearkitektur i vitt/svart/blått/grått/beige/brunt. Brandgavel mot grannen upp till ca 3 våningen, om man vill fortsätt uppåt därifrån bör man dra in fasaden. Tänk på transporten och gör dem delbara på höjden!

Det går också att bygga in rivningstomter, marknader, äldre bebyggelse (monument) mm.



Peter S

#25
PS: Skyskrapearkitektur är ett begrepp för en byggnadsstil introducerad av Louis Sullivan. Betyder inte att huset måste vara högt, men att det finns en bärande konstruktion som inte är fasaden. Oftast ett stål- eller betongskelett.  Det gör att man kan använda andra material och uttryck till fasaden (glas, t.ex). Några av de mer kända exemplen i Stockholm är Myrsteds matthörna, https://sv.wikipedia.org/wiki/Myrstedt_%26_Stern, Butterickshuset, https://sv.wikipedia.org/wiki/Butterick%27s och Klarahuset https://sv.wikipedia.org/wiki/Klarahuset vars fasad förvarades på Stadsmuseum i 15 år...

Senare exempel är PUB bohagshuset http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMFG009120S.JPG och Kulturhuset http://photos1.blogger.com/blogger/5226/1433/1600/Kulturhuset.jpg

Och så finns ju Brick Bank som inspiration också...

andreaseldh

Citat från: Anders67 skrivet 18 april 2016 kl. 17:17
Jag har utgått från vårt forums generella rekommendationer för bilder.

Jag känner mig skyldig där. Min gamla skärm har max upplösning 1024 x 768, och för att då slippa scrollningsrad när man förstorar bilderna i forumet så är 640 pixlar det bredaste som går.

Wineyard

Citat från: Peter S skrivet 18 april 2016 kl. 18:50
[...]men att det finns en bärande konstruktion som inte är fasaden. Oftast ett stål- eller betongskelett.  Det gör att man kan använda andra material och uttryck till fasaden (glas, t.ex).
Är detta verkligen kopplat till Sullivan? Tänker mest på mellankrigstidens modernister när jag hör om detta (även om själva byggteknken funnits tidigare)

erik1107

Citat från: Anders67 skrivet 18 april 2016 kl. 17:20
Citat från: erik1107 skrivet 18 april 2016 kl. 16:06
Finns det några "genrebegränsningar"? Dvs. skulle det vara okej att bygga något i sci-fi-stil eller postapokalyptiskt?
Nej jag ser inte att det skulle vara ett problem, det är ditt kvarter!
Hade du byggt något á la Bladerunner så är jag såld i alla fall - kanske det kan vara starten på PA Bortom muren ;D

Så bra! Då ska jag fortsätta fundera :)

Magnus den store

Citat från: Wineyard skrivet 18 april 2016 kl. 22:55
Citat från: Peter S skrivet 18 april 2016 kl. 18:50
[...]men att det finns en bärande konstruktion som inte är fasaden. Oftast ett stål- eller betongskelett.  Det gör att man kan använda andra material och uttryck till fasaden (glas, t.ex).
Är detta verkligen kopplat till Sullivan? Tänker mest på mellankrigstidens modernister när jag hör om detta (även om själva byggteknken funnits tidigare)
En av de äldsta byggnaderna med en curtain wall borde vara Jayne Building i Philadelphia. Den byggdes i mitten 1800-talet. Var Sullivan ens verksam då? Han var däremot en pionjär när det gällde byggnadskonstruktion och har bidragit med dess utveckling.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.