Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Runtuna Kvarn

Startat av Kvarnbacka, 12 mars 2015 kl. 20:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

I det lilla samhället Runtuna, strax norr om Nyköping i Södermanland, ligger en gammal, röd fabriksbyggnad. Det är en elektrisk valskvarn, uppförd på 1930-talet och senare tillbyggd i flera etapper, bland annat med ett lagerutrymme i svart plåt (på baksidan) och en del i röd plåt med lastkaj på gaveln och höga skjutdörrar framför tippgropen, där bönderna backar in med sina släp och tömmer det som ska malas eller rensas. På byggnadens framsida syns en balkong med en lucka i golvet, där små säckar kan hissas och halas upp och ner i en kedja, samt en ficka för ilastning av färdigrensat utsäde. Marken framför dörren och tippgropen är belagd med cement, men ut mot vägen som passerar framför och vid sidan om kvarnen är det grus.

Runtuna Kvarn är fortfarande i bruk. Min far driver verksamheten sen 30 år tillbaka. Här har jag valt att återge hur jag minns den från min barndom, ungefär i mitten av 90-talet - dels av nostalgiska skäl, men också för att det på senare år har tillkommit en utbyggnad med tak över på framsidan som skymmer hela ingången (plus diverse skrot på gaveln, eftersom lastkajen inte används längre).

Sockerbit

Snyggt bygge, gillar skalan. Min första tanke var; varför sitter det ett stor kohuvud på väggen? Sen klickade jag på bilden.  :)

ByggareDan

Tjusigt litet bygge som du byggt, alltid roligt/trevligt att läsa lite bakgrundshistoria så man förstår varför byggaren valt att bygga just en viss byggnad.
Detta är ju en byggnad som skulle göra sig ypperligt i minifigskala, så det är bara att sätta igång att LDD:a och sen spräcka spargrisen  ;)

/ByggareDan

Odidoma

Snyggt bygge, jag blir alltid imponerad av microbyggen, smarta lösningar och smarta byggare (antar jag). Roligt med bakgrundshistorien också.

Kvarnbacka

Tack för fina kommentarer!
Jag är själv lite kluven när det gäller skalan. Just nu var det här vad jag hade bitar och tid till att fullborda, men det vore ju kul (och utmanande!) att göra om det i minfigskala. För att inte tala om dyrt  :P  :)
Pappa ville gärna ha den på sin hemsida i alla fall, han hade ingen bild på kvarnen där innan. Så jag antar att den är godkänd vad gäller likhet med originalet.  :)

andreaseldh

Mycket vackert, och så fiffigt att använda liggande 4070 som fönster!

Kvarnbacka

Citat från: andreaseldh skrivet 13 mars 2015 kl. 00:30
Mycket vackert, och så fiffigt att använda liggande 4070 som fönster!

Tack, men det kan jag inte ta på mig äran för. Jag fick idén frå oOgers Detective's office: http://www.swebrick.se/index.php?topic=8317.0
Möjligen är tekniken äldre än så. Här skulle fönstren egentligen hellre ligga lite innanför fasaden, men jag kom inte på något bra sätt att göra det i den här skalan.

o0ger

Mycket fint hus! Välkommen till mikrobyggandets värld :)

Att använda liggande headlight brick till fönster är nog en gammal teknik som har använts av många. Vet inte vem som var först. Det som är fiffigt med den biten är att den blir två plates hög när man lägger den ner.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Snyggt! Kul med byggen som har verklig förlaga och bakgrundshistoria :)

Kvarnbacka

Version 2.0!

Jag var hemma för några veckor sen och passade på att kolla lite extra på vissa detaljer. Taket visste jag var fel färg, det är tegel i verkligheten (plåt på de tillbyggda delarna). Lastkajen ligger längre bak än vad jag byggde den först och ilastningsfickan är betydligt mindre än en 2x2-kon i den här skalan. Jag provade nu även att bygga den ursprungliga delen, som har faluröd träfasad, i dark red, för att skilja den från den nyare plåtfasaden. På baksidan syns nu även ett förfallet dass som inte använts så länge jag kan minnas.

Tyvärr saknar jag några vita headlights, men å andra sidan hade jag mer bitar i dark red än vad jag trodde. Det kan t.o.m. bli så att jag testar att bygga en del i minifigskala.

Nextuz

Såg desto mer stökigt ut nu :D
Är det längsgående takfönster? :)

Minifigskala? ;)

Kvarnbacka

Citat från: Nextuz skrivet 12 maj 2015 kl. 11:33
Såg desto mer stökigt ut nu :D

Bra, då är det mer verklighetstroget :)

Citat från: Nextuz skrivet 12 maj 2015 kl. 11:33
Är det längsgående takfönster? :)

Taket på den nyare delen är delvis röd plåt, delvis korrugerat plasttak (liksom även gaveln). För ljusinsläpp givetvis, eftersom det inte finns några fönster där.

Citat från: Nextuz skrivet 12 maj 2015 kl. 11:33
Minifigskala? ;)

Ja, jo... Kanske en mindre del av kvarnen då, till att börja med  :)

shutter

Citatilastningsfickan är betydligt mindre än en 2x2-kon i den här skalan. Jag provade nu även att bygga den ursprungliga delen, som har faluröd träfasad, i dark red, för att skilja den från den nyare plåtfasaden.
Bra tänkt. Att laborera med skala är kul. I denna skala har du fångat lagom med detaljer.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.