Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Glumsfield - En Legostad nära mig!

Startat av Glumsfield, 06 oktober 2017 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Glumsfield

Hejsan allesamman!

Har sedan en tid tillbaka beslutat mig för att blåsa liv i min barndomsdröm om att bygga en riktigt härlig Legostad. Timmarna framför en uppsjö sköna YouTube-filmer över diverse mer eller mindre tokinspirerande projekt fick mig till slut att börja snoka runt efter Creator Expert-byggmodeller att pryda skapelsen med och nu, några veckor senare, så börjar Lego-beställningarna dimpa ned i postlådan (bildligt talat).

Har skapat en blogg där jag kontinuerligt kommer att uppdatera besökarna på mina framsteg. Projektet ligger som sagt i startgroparna och det lär dröja ett bra tag till innan själva byggprocessen tar fart på allvar, men jag vill med detta, mitt första inlägg som medlem på Swebrick, ge er en heads up på hela härligheten, för det här vill ni väl inte missa? Eller? Nej. Precis.

=)

Hur som helst, klicka in och läs min blogg om ni vill, kan och vågar, så får vi se vart det slutar. Mina ambitioner är skyhöga, får se hur det blir med orken när tid och pengar sinar (trebarnsförälder med fru, hus och heltidsjobb där det sistnämnda inte i närheten täcker upp för det förstnämnda).

Skämt åsido, hade varit kul med lite feedback och heja-på-ramsor, det kan komma att behövas.

Väl mött!

/Lasse

http://www.glumsfield.wordpress.com

shiftaltcmd

Hej och välkommen till Swebrick.
Det ska bli spännande att följa ditt projekt.
Ta det i små steg och krydda gärna med lite med bilder. Det behöver inte vara färdigt eller särskilt snyggt, gärna så kallade wip (work in progress). Då kan du få feedback, tips och råd direkt.
Nu är man ju nyfiken på hur "arbetsplatsen", legoplatsen ser ut, även om den är tom just nu så börjar vi gärna fantisera.

Glumsfield

Citat från: shiftaltcmd skrivet 07 oktober 2017 kl. 11:26
Hej och välkommen till Swebrick.
Det ska bli spännande att följa ditt projekt.
Ta det i små steg och krydda gärna med lite med bilder. Det behöver inte vara färdigt eller särskilt snyggt, gärna så kallade wip (work in progress). Då kan du få feedback, tips och råd direkt.
Nu är man ju nyfiken på hur "arbetsplatsen", legoplatsen ser ut, även om den är tom just nu så börjar vi gärna fantisera.

Tack! =)

Just nu håller jag på att röja ur det gamla pannrummet där Glumsfield skall uppföras, tänkte ta lite bilder när rummet är tomt, så ni förstår ytan jag har att jobba med. Och hur sunkigt det är i dagsläget. Tanken är att jag skall måla väggarna och golvet och sätta nytt innertak innan staden kan ta form. Fyra Melltorpbord skall inhandlas också, så det kommer att ta tid, men uppdateringar kommer.

Hoppas på många intressenter, för det är ju med spänning man bjuder in till ett sådant här projekt. Barnen och frun i all ära, man vill ju dela med sig med fler än familjen.

/Lasse

shiftaltcmd

Vi gillar att fota våra legorum också. Lägg ut hur rummet ser ut nu så blir det WOW när det är färdigt.  :)

Joacim

Åh trevligt projekt! Som någon sa lägg gärna ut för och efter bilder!😃😃

Glumsfield

Kul med lite respons! Tänkte köra lite bilder på rummet när det är tomt och sedan när det är renoverat. Kan inte vänta till det är dags att montera borden och börja kasta ut byggplattorna, har skissat på flertalet upplägg men har nog nu sakta men säkert närmat mig den slutgiltiga, eller åtminstone initiala, layouten för Glumsfield.

Glumsfield

Har nu städat ut allt i det gamla pannrummet (nästa allt åtminstone). Nu återstår det att sätta nytt innertak, måla väggar och golv, sedan är det bara att gå loss på byggandet! Happy days!

PS: Kolla bloggen för en bild på pannrummet i detta nu.

http://www.glumsfield.wordpress.com

Glumsfield

Har redan insett att tågrälsen runt Glumsfield kommer att skapa mången huvudbry för mig. Om den ligger dikt an så blir det förvisso bra på raksträckorna, men kasst i kurvorna och höjer man den ett snäpp så blir det ett jävla jobb och en jävla massa extra bitar undertill, dessutom blir det fult vid vägkorsningarna.

Ack och ve.

Någon som har några lugnande tips så här en måndagskväll? =)

Lasse

o0ger

CB Tåg har lösningar för tåg/väg-korsningar tror jag. Det är dock baserat på moduverse så, ja det kommer bli fler bitar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Manne

Citat från: Glumsfield skrivet 09 oktober 2017 kl. 21:03
Har redan insett att tågrälsen runt Glumsfield kommer att skapa mången huvudbry för mig. Om den ligger dikt an så blir det förvisso bra på raksträckorna, men kasst i kurvorna och höjer man den ett snäpp så blir det ett jävla jobb och en jävla massa extra bitar undertill, dessutom blir det fult vid vägkorsningarna.

Ack och ve.

Någon som har några lugnande tips så här en måndagskväll? =)

Lasse

Testa dig fram lite på en mindre del o hitta den designen som känns rätt för dig.. se möjligheterna istället för bara problem , prova dig fram sen så är det bara att snegla lite på andra hur dom gjort med i många fall så blir det många bitar.. BULK kallas det 😉..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Glumsfield

Tack för feedbacken, ska försöka fokusera på "lekbarheten" med staden och likaså layouten på det mesta, det ska funka åtminstone. Får spåna runt lite och pröva mig fram.

Kwagge

Man kan lägga kurvorna utan för själva staden så se ligger direkt på bordet. Annars är förslaget att lägga tile under kurvorna fast det ger ju en plate till i höjden

Glumsfield

Citat från: Glumsfield skrivet 08 oktober 2017 kl. 17:34
Har nu städat ut allt i det gamla pannrummet (nästa allt åtminstone). Nu återstår det att sätta nytt innertak, måla väggar och golv, sedan är det bara att gå loss på byggandet! Happy days!

PS: Kolla bloggen för en bild på pannrummet i detta nu.

http://www.glumsfield.wordpress.com

Och nu börjar Legorummet bli klart!

Hoppas kunna börja bygga mitt bord i helgen eller början av nästa vecka, sedan blir det att sakta men säkert börja placera ut alla basplattor och forma staden. Gud vad kul. 40 år och barn på nytt! =)

PS: Kolla bloggen för en bild på pannrummet i detta nu (del 2).

http://www.glumsfield.wordpress.com

byStfn

Jag tror du får mer respons på ditt bygge om du inte bara länkar till en blogg utan faktiskt skriver lite här och visar bilderna direkt i tråden. Inte alla som orkar klicka sig vidare ;)

Schysst arbetsblogg är det och inspirerande att följa utvecklingen!

BeardedNerd

Ack, jag skulle göra likadant om jag hade eget hus. Det är väl det jag sparar till (mellan Lego-inköpen) så det kanske blir aktuellt lagom tills jag själv är 40.

Tips: kolla på Jangbricks på Youtube för inspiration i stadsbygge. Han har mycket tågräls i sin stad.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.