Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Klassrum

Startat av jalex, 07 mars 2016 kl. 21:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

Hatten av, ännu ett stilrent och ikoniskt bygge!

jalex

Tackar!  :)

Citat från: erik1107 skrivet 08 mars 2016 kl. 11:14
Citat från: jalex skrivet 08 mars 2016 kl. 09:58

Citat från: erik1107 skrivet 08 mars 2016 kl. 09:36
Citat från: andreaseldh skrivet 08 mars 2016 kl. 01:56
Citat från: erik1107 skrivet 07 mars 2016 kl. 22:00
Jag saknar dock en sådan där bordsfast pennvässare med vev framme på katedern, om det är någon annan som vet vad jag menar :)

Ska inte DBG Cheese Slope föreställa en sån?


Jag funderade på det för jag vet inte riktigt vad den biten ska föreställa annars. Men den typ av pennvässare vi hade var som en rätt stor fyrkantig burk med vev så det stämmer inte riktigt. Jalex kanske dock hade en annan typ av pennvässare i åtanke.



Ja det var tänkt att det skulle symbolisera en sån pennvässare som vi hade i skolan. Jag hade för mig det var en sån form men kanske mindes fel. En 1x1 plate tyckte jag dock blev för stor.

Vi hade en sådan här: , så en 4070 kanske kanske hade fungerat som grund för en sådan (fast risken är att den skulle se alldeles för stor ut gissar jag).

Men men, det är en petitess. Diskussionen om pennvässaren visar ju lite att det är svårt att hitta den perfekta representationen i allmänhet eftersom alla har lite olika erfarenheter. Att du ändå lyckats hitta en så representativt uttryck är mycket imponerande.

Ja en sådan hade nog blivit för hög för en pennvässare. Men kanske en sån där liten modulex-bit hade passat bra. Är dessa bitarna förrestern "lagliga" att använda?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

o0ger

Citat från: jalex skrivet 09 mars 2016 kl. 00:47
Är dessa bitarna förresten "lagliga" att använda?
Ugh, ska vi verkligen gå in på den debatten? ;) Det beror på vem du frågar. Jag använder ofta Modulex. En del gillar det, andra inte.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Pehr

Vad 17 är modulex?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 09 mars 2016 kl. 01:02
Citat från: jalex skrivet 09 mars 2016 kl. 00:47
Är dessa bitarna förresten "lagliga" att använda?
Ugh, ska vi verkligen gå in på den debatten? ;) Det beror på vem du frågar. Jag använder ofta Modulex. En del gillar det, andra inte.

Äh, kör på!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Pehr

Citat från: jalex skrivet 09 mars 2016 kl. 00:47Ja en sådan hade nog blivit för hög för en pennvässare. Men kanske en sån där liten modulex-bit hade passat bra. Är dessa bitarna förrestern "lagliga" att använda?

en headlight då? hade den blivit för stor?

lindyhep

Citat från: jalex skrivet 09 mars 2016 kl. 00:47så en 4070 kanske kanske hade fungerat som grund för en sådan (fast risken är att den skulle se alldeles för stor ut gissar jag)
Citat från: Pehr skrivet 09 mars 2016 kl. 08:26
Citat från: jalex skrivet 09 mars 2016 kl. 00:47Ja en sådan hade nog blivit för hög för en pennvässare. Men kanske en sån där liten modulex-bit hade passat bra. Är dessa bitarna förrestern "lagliga" att använda?

en headlight då? hade den blivit för stor?




4070
= headlight
;)

Modulex var ett annat system som lego också tillverkat. Mycket mindre bitar med lite andra proportioner och en annan färgskala.
En tråd med några modulexbyggen hittar du här och där tror jag det står lite mer om modulex också.

Pehr

Citat från: lindyhep skrivet 09 mars 2016 kl. 08:584070
= headlight
;)

Modulex var ett annat system som lego också tillverkat. Mycket mindre bitar med lite andra proportioner och en annan färgskala.
En tråd med några modulexbyggen hittar du här och där tror jag det står lite mer om modulex också.

Doh!  :o  ;D

erik1107

Ursäkta att detta blir helt off topic men här finns en bra genomgång av modulex och dess historia:

https://www.youtube.com/watch?v=J8KxYKSBzhI



jalex

Citat från: erik1107 skrivet 09 mars 2016 kl. 09:54
Ursäkta att detta blir helt off topic men här finns en bra genomgång av modulex och dess historia:

https://www.youtube.com/watch?v=J8KxYKSBzhI

Intressant! Om det står LEGO på bitarna och det är dem som tillverkat bitarna så borde det väl vara helt enligt reglerna att bygga med.

Angående pennvässaren så drömde jag om det i natt och att jag använde denna technic-biten (6536). Om man byggde om bordet lite så att biten kan sänkas ner en aning i bordet så skulle nog den kunna funka som en sån rundad metallisk pennvässare :)
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

erik1107

Ja det kanske kan funka! Ursäkta att jag gav dig drömmar om bygget  :-[
Vill bara än en gång understryka att det är en petitess, bygget är fantastiskt!

jalex

Citat från: erik1107 skrivet 10 mars 2016 kl. 00:43
Ja det kanske kan funka! Ursäkta att jag gav dig drömmar om bygget  :-[
Vill bara än en gång understryka att det är en petitess, bygget är fantastiskt!

Tack! Hehe... Ingen fara, det var ju ingen mardröm som tur var :)
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

MartinP

Mästerverk! Men vad är det för skolgård du hade utanför fönstern? Kanske skulle vara något mer "levande" utomhus? Vad var tanken med att det bara är grått och runt?

Stigge72

Citat från: MartinP skrivet 14 mars 2016 kl. 22:37
Mästerverk! Men vad är det för skolgård du hade utanför fönstern? Kanske skulle vara något mer "levande" utomhus? Vad var tanken med att det bara är grått och runt?
Forced perspective är en skön konst.
Min tolkning är att lassrummet är någon våning upp, och landskapet breder ut sig med berg och skog.

jalex

Citat från: MartinP skrivet 14 mars 2016 kl. 22:37
Mästerverk! Men vad är det för skolgård du hade utanför fönstern? Kanske skulle vara något mer "levande" utomhus? Vad var tanken med att det bara är grått och runt?

Tack! Jag byggde efter de känslor jag hade då, så då blev det en sån utomhusmiljö :) Men det var också av estetiska skäl, för helheten av bilden. Sen så är det ju inte säkert heller att det är skolgården utanför, den kanske är åt andra hållet.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.