Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Gräjjs 2.0

Startat av Godtfred, 30 augusti 2018 kl. 21:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Nästa meningslösa prydnad. Det luriga var att få plats med batteribox, motor och utväxling till två axlar inuti en planetsfär. Grymt små marginaler. Var tvungen att använda de gamla 8T kugghjulen på den röda axeln för att de inte skulle gå emot insidan...







Den snurrar fint i en timme, sedan måste man ta isär allting och trycka igång batteriboxen igen. Hittar inget sätt att koppla ifrån den time-outen, har läst att det går att hålla nere power-knappen några sekunder för att stänga av den funktionen, men det verkar bara gälla den andra lilla batteriboxen. Någon som vet hur man kan stänga av time-outen? Själva batteriet räcker många timmar, så det är inget problem.

Ozp

Den laddningsbara boxen har inte overriden, men timeouten ska vara två timmar

Anders67

häftigt, tänk om den sfären satt innuti ett ship?!!

Godtfred

OK, två timmar kanske det var, såg på klockan att det hände ganska precis på samma minut i vilket fall när den stod uppställd på SAAB arena. Pilligt att behöva starta om den flera gånger. Använder den ställbara hastigheten på den laddbara boxen för att batteriet ska räcka längre och inte snurra för fort, vilket skulle behövas minskas ytterligare...

Ander67: Jag förstår vad du menar... Vi får väl se om det kan bli så enkelt.

Betweenbrickwalls

Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Lordflintstone

Kul, fin.
går ju att utväckla till massa olika MOCs

Godtfred

Tack ska ni ha. Ser fram emot att det används i andra byggen.

mortil

Jäklar.  snyggt ihopklämt :P

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

AndersI

Häftigt bygge! Men den snurrar alldeles för fort, i min smak. Känns som om jag måste skaffa en sån där sfär och testa med en mikro-motor...

Nextuz

Citat från: Godtfred skrivet 30 augusti 2018 kl. 21:19
OK, två timmar kanske det var, såg på klockan att det hände ganska precis på samma minut i vilket fall när den stod uppställd på SAAB arena. Pilligt att behöva starta om den flera gånger. Använder den ställbara hastigheten på den laddbara boxen för att batteriet ska räcka längre och inte snurra för fort, vilket skulle behövas minskas ytterligare...

Ander67: Jag förstår vad du menar... Vi får väl se om det kan bli så enkelt.

Snyggt :D

Om den ska ställas ut så kan du ju skippa boxen och stoppa i ett 3,7 volts Lipo? =)

Godtfred

Mortil: Tack. Klämt är ordet, inte så mycket klossat.

Nextuz: Visst går det med tredjeparts-batterier, men det är alltid kul att vara helt begränsad till LEGO-bitar, eller hur...

AndersI: Jag håller helt med om att den går för fort. Har inte hittat någon rimlig enkel lösning på det problemet - det är trångt! Hade en bra lösning med större utväxling ovanför batteriboxen. Problemet var då att båda axlarna snurrade synkront så den yttre sfären stod helt still. Får jobba mer på det - borde gå att få in mer kugghjul vid sidan om batteriboxen.

o0ger

Väldigt häftigt att du har klämt in allt i en planet!   :o
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Citat från: Godtfred skrivet 31 augusti 2018 kl. 11:36Jag håller helt med om att den går för fort. Har inte hittat någon rimlig enkel lösning på det problemet - det är trångt!

Du kan inte få in en snäckväxel nånstans?

BerraBZ

You nailed it, man! Otroligt fint. Jag är vrålimpad!!!

Nextuz

Citat från: Godtfred skrivet 31 augusti 2018 kl. 11:36

Nextuz: Visst går det med tredjeparts-batterier, men det är alltid kul att vara helt begränsad till LEGO-bitar, eller hur...


Absolut :D
Håller med till fullo...
Och ja du har nog rätt... att batteriboxen slår av är ju en av begränsningarna :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.