Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

House of the Inventor

Startat av fillishave, 21 mars 2018 kl. 17:01

Föregående ämne - Nästa ämne

fillishave

Här kommer mitt bidrag till Brixtars modulhustävling; House of the Inventor
Vad som försigår i den märkliga gamla kåken på höjden är det många i staden som undrar, inte minst när blixten slår ner i någon av takets många konstiga antenner och fasansfulla vrål kan höras från vinden.
Eftersom mitt förra hus var väldigt fyrkantigt i formen ville jag gå tvärtemot det den här gången och ha så många vinklar och rundade former som jag mäktade med. En sak är dock säker, pris i stabilitet vinner den inte... Har tappat räkning på hur många gånger jag svurit över att den gått sönder vid hantering. Igår när jag skulle fotografera höll det på att inte bli något alls när den åkte i backen och gick i, om inte tusen bitar så åtminstone rätt många fler bitar än vad jag hade tänkt mig.
Det är ju rätt vanligt att göra en mikroversion av ett befintligt modulhus men här gjorde jag lite tvärtom; jag gjorde en större version av ett digital mikrobygge som jag gjorde förra året till en tävling.










Här är länk till lite fler bilder: https://flic.kr/s/aHskuXCmdk

Och såhär såg originalmikrobygget ut:

Clarmo


Betweenbrickwalls

Supersnyggt, annorlunda...och läskigt!
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

fillishave

Citat från: Clarmo skrivet 21 mars 2018 kl. 17:06
Snyggt! Bra klossat
Tackar!

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 21 mars 2018 kl. 17:41
Supersnyggt, annorlunda...och läskigt!
Tack! Ja, jag ville försöka ge mig ut utanför min "comfort zone" och bygga just lite annorlunda. En del saker funkade jättebra och en del funkade inte lika bra men på det stora hela känner jag mig nöjd. Det jag själv känner mest är att taket, som jag i sig är nöjd med, kändes lite rumphugget ovanpå byggnaden. Skulle kanske behöva ha byggt det lite högre/bättre avslutning i botten. Men nu fick det räcka med pillande och fixande med just det här bygget :)

Myko

Jättesnyggt! Det blir svårare och svårare att försöka vinna den här tävlingen...

Anders67

Grymt bra, gillar formerna och det annorlunda designen gentemot vanliga cc hus!

fillishave

Citat från: Myko skrivet 21 mars 2018 kl. 18:08
Jättesnyggt! Det blir svårare och svårare att försöka vinna den här tävlingen...
Tackar! Ska jag vara ärlig så lämnade jag alla tankar på att vinna ute i farstun efter att jag såg Oogers "Cavity Corner" och Wineyards "Grand Lodge". Båda så otroligt snygga byggen i två olika stilar. Att ha förmånen att vara så lyckligt lottad att man har råd, tid och hälsa att bygga är största vinsten ändå. Allt utöver det är bonus :)

Citat från: Anders67 skrivet 21 mars 2018 kl. 19:07
Grymt bra, gillar formerna och det annorlunda designen gentemot vanliga cc hus!
Tack! Ja att bygga annorlunda var, på gott och ont, huvudmålet med det här bygget. Som jag skrev tidigare så funkade det bra på vissa punkter och mindre bra på vissa punkter. Roligt var det i alla fall!

Wineyard

Mycket fint bygge! Jag får av någon anledning lösa associationer till NK-huset i Stockholm.
Tan-benen funkar perfekt som du använt dem!

ColA

Kanon fint, underbara former! sjömans fyllot sitter fint i rännstenen 😄

Nybohov Creation Ltd.

Stupröret med det äckliga vattnet är riktigt bra, precis som resten av bygget.

Uppfinnaren ser dock lite snäll ut, nästan som en mysfarbror.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

eon

Det där var ju speciellt på ett klart positivt sätt. Me like!

fillishave

Citat från: Wineyard skrivet 21 mars 2018 kl. 19:19
Mycket fint bygge! Jag får av någon anledning lösa associationer till NK-huset i Stockholm.
Tan-benen funkar perfekt som du använt dem!
Tack! Ha, ha, ett av mina andra intressen är kläder och det är på NK i Stockholm jag handlar mina mesta kläder så du kanske fick någon paranormal tankeöverföring  ;)
Jag såg någon för länge sen som hade gjort något liknande med tan-ben och tänkte testa det i det här bygget. Tyvärr så vet jag inte vem det var så jag är inte säker på vem som ska få cred!

Citat från: ColA_30 skrivet 21 mars 2018 kl. 19:56
Kanon fint, underbara former! sjömans fyllot sitter fint i rännstenen 😄
Tackar! Ja den stackarns butik har kanske inte gått så bra på senaste tiden  ;)

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 mars 2018 kl. 20:37
Stupröret med det äckliga vattnet är riktigt bra, precis som resten av bygget.

Uppfinnaren ser dock lite snäll ut, nästan som en mysfarbror.
Tackar och buggar! Äckligt brunt vatten är ju alltid bra... eller?
Jag tänker att det är mysfarbror-looken som gör honom extra creepy.

Citat från: eon skrivet 21 mars 2018 kl. 21:02
Det där var ju speciellt på ett klart positivt sätt. Me like!
Tack! Bra speciellt gillar jag  ;D

o0ger

Riktigt läckert! Gillar de runda formerna som återkommer i detaljer runt hela huset. Jag tycker det påminner lite om Jabbas palats :)

Citat från: fillishave skrivet 21 mars 2018 kl. 17:01
Det är ju rätt vanligt att göra en mikroversion av ett befintligt modulhus men här gjorde jag lite tvärtom; jag gjorde en större version av ett digital mikrobygge som jag gjorde förra året till en tävling.

Detta var lite kul, jag började likadant med mitt hus. Jag sneglade lite på de byggen jag byggde för Rebrick-tävlingen och tyckte att detta var det som skulle bli roligast att bygga i större skala:


Mini Modular Corner Block by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Sen blev det ganska mycket ändringar på vägen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

fillishave

Citat från: o0ger skrivet 21 mars 2018 kl. 22:13
Riktigt läckert! Gillar de runda formerna som återkommer i detaljer runt hela huset. Jag tycker det påminner lite om Jabbas palats :)

Citat från: fillishave skrivet 21 mars 2018 kl. 17:01
Det är ju rätt vanligt att göra en mikroversion av ett befintligt modulhus men här gjorde jag lite tvärtom; jag gjorde en större version av ett digital mikrobygge som jag gjorde förra året till en tävling.

Tack! Som den 70-talist jag är innebär ju associationer till Jabbas palats en sann komplimang  ;D Jag hade velat klämma in ännu fler runda former men av både bitbrist och stabilitetsskäl så fick det bli några vassa hörn kvar.

Citat från: o0ger skrivet 21 mars 2018 kl. 22:13
Detta var lite kul, jag började likadant med mitt hus. Jag sneglade lite på de byggen jag byggde för Rebrick-tävlingen och tyckte att detta var det som skulle bli roligast att bygga i större skala:


Mini Modular Corner Block by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Sen blev det ganska mycket ändringar på vägen.
Vad roligt! Egentligen är det ju en rätt logisk väg att gå, att börja med att få till en komposition och formkänsla och sen jobba ut mer detaljer. Så gör jag oftast när jag ritar; först ett gäng skisser som inte är mycket mer än silhuetter. Sen plockar jag den form jag gillar och fortsätter bygga vidare utifrån det.


Emma

Mycket snyggt med höjden på bygget.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.