Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Helautomatisk klocka

Startat av Godtfred, 29 december 2014 kl. 14:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Då börjar äntligen bygget bli klart efter mycket pyssel. Det är alltså en LEGO-klocka. Nu finns det många sådana, men jag ville ta det ett steg längre. En klocka som inte går av sig själv och som inte visar rätt tid måste vara en leksak, och sådana har vi väl växt ifrån på det här forumet?


Fully automated LEGO clock
by gonkius, on Flickr

Det är alltså en helt mekanisk klocka som vid behov får lite hjälp av en Mindstorms-enhet som sitter i foten. Finns två motorer, en som drar upp klockan varje halvtimme och en som justerar pendelns längd så att klockan går rätt.

En liten film kanske:



Det är många problem som dyker upp i ett sånt här bygge. Tänkte gå igenom några vid tillfälle och visa mina lösningar om någon är intresserad?

andreas E

Snyggt. Imponerande att få ihop det.
Beskrivningar emotses.

Odidoma

Imponerande! Jag förstod nog inte hälften av videon men väldigt imponerande bygge!

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

Anders67


Godtfred

#5
Det finns två givare:

- En som känner av när motorn dragit upp tyngden.

- En som ger en impuls tillbaka var 10:e minut, stämmer inte det kompenseras pendellänged,

Precisionen är helt upp till precisionen i klockan i Mindstormsenheten som är kristallstyrd. Den är inte perfekt och kollar nu om klockenheten från Mindsensors är bättre. http://www.mindsensors.com/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=77


LEGO clockwork escapement
by gonkius, on Flickr

Har lite kvar att putsa på programvaran, skriver i NXC. Det är roligare att bygga än att programmera...

Myko

Imponerande! Men jag fick börja på ruta ett med att läsa på hur ett pendelur fungerar för att kunna begripa nånting. :)

Godtfred

Den här snutten visar tydligare hur själva gångmekanismen funkar, det är min första prototyp. Det var nästan ett år sedan... Iofs har jag byggt andra gångverk för många år sedan, men de var betydligt klumpigare. När jag nu fick syn på ninjaklingan så satt den som gjuten. Efter många försök med olika tänder och vinklar på infästningen så blev det riktigt bra.


Nextuz

Mycket mycket myycket imponerande..

En fantastisk lösning :) Hade gärna haft en sådan själv här hemma.

Sa jag att de var imponerande? ;)

Majkel

Som sagt mycket imponerande!
Kul att du fått till den så snygg också, men att få till hela den mekanismen är ju galet imponerande

Sockerbit


Godtfred

#11
Kul att ni tycker den är snygg. Målet var att bygga en tillräckligt kompakt och snygg klocka som kan stå framme utan att skämmas för sig. Jag har verkligen fått komprimera alla mekanik till det yttersta för att få ihop allting på 14x14x14 studs. Höjden sattes av att jag ville ha en svängningstid på 1 sekund.

Apropå mekanik, ingen som tycker det är konstigt att allting kan stå och balansera på 4x4 pelaren som dessutom är ihålig för kablaget? Bara tyngden på baksidan väger 0.6kg. Hela klockan väger 2.5kg och den klarar att lyftas om man tar tag i mitten av pelaren.

Inuti pelaren finns en lång förspänd balk (skarvade studless technic beams) som jag spänt med kanske 10kg dragkraft.

Tittar man noga längst ner ser man en lång böjd axel som är skarvad med turkosa kopplingar, det finns två sådana axlar som fungerar som fjädrar och fördelar kraften till urverket:

Controller of LEGO clock
by gonkius, on Flickr

I undersidan av sockeln går kablarna ut och andra ändan av "armeringsjärnet" är fastsatt i långa technic-balkar via en axel.

Kan vara en idé om någon behöver bygga höga smala strukturer, typ skorstenar?

andreaseldh

Wow, utvecklingen har verkligen gått framåt! När jag byggde min klocka 1993 kunde jag inte drömma om automatisk pendeljustering. Jag hade några idéer för automatisk uppdragning, men det blev aldrig av att jag byggde den. Så till mina frågor:

Hur får urverket kraft medan det dras upp?

Jag använde 6542 och 4263 till timvisaren, hur gör du?

T. Bricher

Det är bara att instämma i hyllningskören. Ett mycket imponerande bygge! Både mekaniskt och konstruktionsmässigt.

AndersI

Mycket imponerande! Att få till en bra mekanism i lego är inte lätt, och pendeljusteringen är en helt genialisk idé (även om det kan ses som lite fusk att använda en annan klocka för reglering...)

Uppdragning verkar fungera precis som den i Mechanical Engineer som jag hänvisade till i någon annan tråd.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.