Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Årets Mästarbyggare 2016 - deadline 2017-02-05

Startat av Anders67, 17 april 2016 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Japp då var det dags för "den stora tävlingen", le grand prix, the master builder of the year, ja

Swebrick Mästerbyggare 2016



Temat är att bygga ett moduverse-baserat modulhuskvarter


Regler
- Endast 1 bidrag per medlem.
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.
- Det är tillåtet med printade "custom" bitar.
- Tävlingsbidraget ska vara ett nytt, ej tidigare visat bygge.
- Tillåtna byggstorlekar, (breddxdjup) minst 32x64 studs (1x2 moduverse), max 128x64 studs (4x2 moduverse), bygget ska därmed kunna placeras i en moduverse display med moduversevägar runt om ditt bygge dvs. max 2 moduverse djupt och bredden kan variera i steg om 16 studs.
- Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 Söndagen den 5e Februari 2017. Sedan kör vi omröstning på forumet så att tävlingen är avklarad innan februari är slut.
- Tävlingen är endast öppen för betalande medlemmar i föreningen Swebrick (du hinner bli medlem innan sista anmälan!)
- Det är OK och uppmuntras att dela med er av byggprocessen fram till det färdiga bygget - starta en WIP tråd för detta ändamål.
- Denna gång är det OK att sprida sin byggutveckling på andra forum - sharing is caring!
- Belysning är OK, både LEGO och 3e part/hemmabygge.

Det handlar sådeles inte bara om att bygga och fota bäst utan också om att inspirera andra, och ni som röstar ha med detta i er bedömning.

Genom omröstning kommer vi att utse 3 vinnare och vi kommer lotta ut 2 priser också. Vi kommer att dela ut ett pris till "Rookie of the year" - detta pris kan bara ges till en medlem som bara har varit medlem i max 18 månader och som ställer upp i denna tävling.

Priserna är inte heller dåliga:
1a pris - 1 st Creator: Brick Bank + 1 st Architecture Skylines: New York City
2a pris - 1 st Architecture Skylines: New York City + 1st Architecture Skylines: Berlin
3e pris - 1 st Architecture Skylines: New York City

pris 4 och 5 blir en utlottning av 2st Architecture Skylines: Berlin

pris 6 "Rookie of the year" - 1 st Ideas: The Big Bang Theory




Länkar till tävlingsbidrag

[MOC][Mästerbyggare 2016] WIP Marvel's Mightiest

[MOC][Mästerbyggare 2016] Kulturhuset - KLART

[MOC][Mästerbyggare 2016][WIP] Hill Valley 1955

[MOC][Mästerbyggare 2016] WIP SvanteOlofs kvarter

[MOC][Mästerbyggare 2016] WIP French slum

[MOC][Mästerbyggare 2016][WIP] De galna vetenskaparnas hus

[MOC][Mästerbyggare 2016] WIP Lägenhetskvarter

[MOC][Mästerbyggare 2016] Gotisk katedral - KLART

[MOC][Mästerbyggare 2016] Kloss Department Store - KLART

[MOC] [Mästerbyggare 2016] WIP Diagon Alley London

[MOC] [Mästerbyggare 2016] WIP Bortom Muren - AVHOPPAD

[MOC][Mästerbyggare 2016] Londonkvarter - KLART

[MOC] [Mästerbygge 2016] Korsvirkekvarter - KLART

[MOC][Mästerbygge 2016] Kvarteret med träfasader - KLART

[MOC][Mästerbyggare 2016] Bolibompadrakens hus - KLART

[MOC][Mästerbyggare 2016] WIP Watchmen

[MOC][Mästerbyggare 2016] Steampunk-kvarter - KLART

[MOC][Mästerbyggare 2016] Liten park - KLART

Utanför tävlingen men med  :D
[MOC] [Mästerbygge 2016] Tribjun old city - KLART

Nybohov Creation Ltd.

Vi som inte insett moduverse storhet är alltså chanslösa på förhand?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 17 april 2016 kl. 13:07
Vi som inte insett moduverse storhet är alltså chanslösa på förhand?
Du behöver inte inse dess storhet för att bygga ett moduverse-bidrag till denna tävling. Alla tävlingar passar inte alla. Jag kände mig ganska chanslös i GBC-tävlingen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Kul tävling tycker jag! Fina priser. Konkurrensen i denna typ av tävling är stenhård här på Swebrick. Wineyard, du måste plugga hela året va? Så du kan inte vara med? ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Skafte

Finns det en standard på trottoarbredd / -utformning man bör följa?

insurrection

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 17 april 2016 kl. 13:07
Vi som inte insett moduverse storhet är alltså chanslösa på förhand?
Sååå många bitar är det ändå inte i 2 st moduverseplattor, ska man ändå ha bitar till att bygga byggnader i ett kvarter så är det en ganska liten utgift i sammanhanget.
Själv bygger jag i princip inte alls i citytemat och känner just nu inte att jag kommer delta i denna tävling, men jag tycker ändå det är ett riktigt bra initiativ då jag verkligen kan se hur det kommer bidra till att ett gäng toppsnygga kvarter skapas och ev också hamnar på våra utställningar. Bra community-främjande tänk tycker jag.

Etzel

Även om jag också tycker att Moduverse suger så är det ju ändå bara basen på bygget, resten kan man ju bygga som man själv vill. Man får väl offra sig lite ifall man vill vara en del av en standard som är fallet med community builds.

mordatre

Citat från: o0ger skrivet 17 april 2016 kl. 13:27
Kul tävling tycker jag! Fina priser. Konkurrensen i denna typ av tävling är stenhård här på Swebrick. Wineyard, du måste plugga hela året va? Så du kan inte vara med? ;)

Sedan förbjuder vi Tan som färg, så kan inte Gideon vara med heller. :)
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

dalle

F-n också. Där rök både årsplaneringen och ekonomin.
Bra tävling som kan bidra till framtida utställningar inte bara en vacker bild på TBB.
Sen tycker jag att det spännande är en stor tävling på moduverse även fast inte alla uppskattar den.  De flesta av våra cb bygger på uppbyggda baser tom micropolis. Det ser även bra ut mot TLG att vi kan visa upp vad vi kan göra med den här standarden.

Peter S

Hurra!
Tuff konkurrens lär det bli. Det gäller att försöka se till alla delar av tävlingen och inte bara tjusigast/störst bygge vinner...

Anders67

Citat från: Skafte skrivet 17 april 2016 kl. 13:30
Finns det en standard på trottoarbredd / -utformning man bör följa?
Eftersom det är ett kvarter är man lite friare än ett vanligt modulhus, där 3-4 2x2 tiles är den normala bredden, men här kan man ha alltifrån 0 st 2x2 DBG som trottoar, till ett helt tomt torg med massor av "trottoar". Dvs man kan tänka utanför ramarna på ett normalt modulhus eftersom man "äger" sitt kvarter.

Kul att ni uppskattar tävlingen, och det går att vara med även med rätt små medel. Stort är inte alltid bäst!

andli

Fasikten, lite snålt tilltagna maxmått :) Mitt projekt för året blir det tight att få plats med!!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Myko

Det ska alltså gå att lägga vägar runt om hela, så inga "synliga" baksidor på husen?

Stigge72

Jag som har ett stort hus på gång... Man behöver inte bry sig om färgen på basens sidor, va? Om det är ett kvarter som ändå ska omges av gator...

Anders67

Citat från: Myko skrivet 17 april 2016 kl. 15:15
Det ska alltså gå att lägga vägar runt om hela, så inga "synliga" baksidor på husen?
Om du vill visa upp en bakgård så är det OK, du äger ditt kvarter och behöver inte ta hänsyn till något annat hus/modul. Förutom att det finns vägar runt om.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.